تنش های نگران کننده

نویسنده

» تحلیل ترسرا از شرایط منطقه

مقامات نظامی جمهوری اسلامی براساس بیانیه ای از پرتاب یک موشک زمین به هوا طراحی و ساخته شده در این کشور خبر دادند. به گفته آنها این موشک قادر است از دامنه کنترل سیستم های اختلالگر در مسیر خود بگریزد. چند ساعت بعد دولت تهران اعلام کرد که دانشمندان ایرانی برای اولین بار میله های سوخت هسته ای تولید کرده اند.

این دو اعلام در شرایطی مطرح شده که تنش ها میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده به اوج خود رسیده. در آخرین ساعات سال ۲۰۱۱ رییس جمهور باراک اوباما قانونی را به امضاء رساند که براساس آن تحریم هایی علیه بانک مرکزی ایران اعمال خواهد شد. طی روزهای گذشته، اجرای احتمالی این تحریم ها باعث شد تا حکومت تهران از بستن تنگه هرمز بگوید.

همان قدر که تهدیدهای جمهوری اسلامی و انجام مانورهای نظامی عاملی ناخوشایند در جهت ایجاد بی ثباتی در حوزه های اقتصادی و سیاسی بین المللی محسوب می شود، رفتار واشنگتن نسبت به این کشور خاورمیانه ای نیز کاملاً نکوهیده است.

با وجود اعلام پیشرفت های هسته ای طی ماه های اخیر توسط جمهوری اسلامی، این کشور هیچ شاخص معتبری در زمینه توان کافی برای غنی سازی تا میزان ۹۰ درصد و تولید تسلیحات کشتارجمعی نشان نداده. به علاوه تهران روز شنبه از خواست خود مبنی بر ازسرگیری مذاکرات هسته ای، که آخرین آن سال گذشته در استانبول انجام شد، خبر داد.

بنابراین حتی اگر این موضوع که برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای امنیت جهانی محسوب می شود صحت داشت، واشنگتن و متحدانش وقت کافی دراختیار دارند تا از وقوع آن جلوگیری کنند و با ایجاد کانال های ارتباطی مختلف برای گفتگو، از اعمال تحریم های اقتصادی که نتیجه عکس دارند بپرهیزند.

باید خاطرنشان سازیم که سیاست خارجی واشنگتن با جانب داری، خودکامگی و سودجویی اشباع شده؛ کشوری که برای غارت ملت ها بدون اینکه ازسوی آنها تهاجمی صورت گرفته باشد مجوز صادر می کند، باعث شده تا ایران، به صورت تلویحی، به جرگه کشورهایی که زرادخانه اتمی دارند ملحق شود.

درعین حال واشنگتن ازنظر اخلاقی هیچ اختیاری برای محکوم کردن برنامه اتمی ایران ندارد، زیرا همین کشور زمانی که هند و پاکستان به ساخت تسلیحات هسته ای مشغول بودند، هیچ واکنشی نشان نداد و همچنین به اسراییل اجازه داد تا آزادانه خارج از پیمان منع گسترش اتمی به گسترش تسلیحات نامتعارف خود مشغول باشد.

با توجه به تمامی این ملاحظات، این تردید در ذهن ایجاد می شود که درواقع نگرانی واشنگتن بخاطر ظهور یک زرادخانه اتمی جدید در منطقه نیست. بلکه به نظر می رسد تحریم های اخیر و خصومت تجدید شده کاخ سفید علیه ایران به هدف تغییر حکومت این کشور و حفظ موازنه قدیمی قدرت در این منطقه از جهان به نفع تل آویو است.

چنین رفتارهایی طی روزهای اخیر باعث افزایش تنش ها در منطقه شده. با توجه به مسؤولیت غیرقابل اغماض واشنگتن در ایجاد این سناریو، حداقل امیدواری ما این خواهد بود که وضعیت با منطق دیپلماتیک و احتیاط پیش رود. زیرا درغیر این صورت، کابوس هولناکی در انتظار جهان خواهد بود.

منبع: ترسرا، ۱۲ ژانویه