پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته

نویسنده

» گزارش لوپوئن از برنامه هسته ای ایران

روز سه شنبه مذاکرات میان قدرت های جهانی و ایران در وین در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور نشان از پیشرفت هایی داشت و این امید را ایجاد کرد که تنظیم متن قرارداد نهایی نزدیک است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مسؤول موضوعات فنی در هیأت ایرانی، در پایان اولین روز مذاکرات گفت: “ما در رابطه با برخی موضوعات اختلافات خود را کاهش دادیم.”

این سومین دور مذاکرات از زمانی است که تهران پذیرفت بخشی از فعالیت های اتمی خود را در ازای لغو بخشی از تحریم ها متوقف سازد. قرار است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا که همچنین رهبری هیأت گروه شش کشور را برعهده دارد، روز چهارشنبه این نشست را با یک کنفرانس مطبوعاتی به پایان برسانند. هر دو طرف امیدوارند پیشرفت کافی انجام شود تا بتوان تنظیم متن نهایی قرارداد را در دیدار بعدی در ماه مه آغاز کرد. در همین راستا، گروهی از کارشناسان قضایی به جمع هیأت ایرانی وارد شدند. یک قرارداد جامع که تا همین یک سال پیش غیرممکن به نظر می رسید، می تواند تمامی تحریم های اعمال شده را در ازای دریافت ضمانت های محکم و قابل کنترل دایر بر اینکه ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، لغو کند.

روزسه شنبه دیپلمات ها موضع گیری های مثبتی داشتند: آقای عراقچی از “جوّ خوب” سخن گفت و یک مقام ارشد آمریکایی دیدار دوجانبه ایران و آمریکا را که در پایان روز انجام شد، “حرفه ای و مفید” خواند. ولی دو طرف هوشیاری خود را همچنان حفظ کرده اند. در واشنگتن، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت در صورت شکست مذاکرات، ایران تنها دو ماه تا دستیابی به مواد کافی برای تولید بمب فاصله دارد و این مسأله واکنش “سریع” ایالات متحده را در پی خواهد داشت. البته او افزود: “این بدین معنی نیست که ایران به کلاهک [اتمی] یا یک سیستم دست خواهد یافت یا حتی بتواند آزمایشی انجام دهد.”

عقد قرارداد نهایی به تهران این امکان را می دهد که هرچه سریعتر به انزوای خود که هر هفته اقتصاد این کشور را بیشتر دچار مشکل می کند [ازدست دادن میلیادرها دلار درآمد نفتی] خاتمه دهد. ازسوی دیگر، سران ایرانی در تاریخ ۲۰ مارس، در سال نوی ایرانی، خاطرنشان ساختند که بهبود وضعیت اقتصادی کشور یک اولویت است. بخشی از تغییرات ممکن به عینیت رسیده اند: ایالات متحده هفته گذشته به شرکت هواپیمایی بوئینگ اجازه داد تا به ایران قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری بفروشد، چرا که این کشور به این قطعات نیاز مبرم دارد.

منبع: لوپوئن، ۹ آوریل