کمک غذایی ایران به رژیم اسد

نویسنده

» گزارش سن‌خوزه نیوز از شرایط سوریه

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، این کشور روز سه‌شنبه ۳۰ هزار تن مواد غذایی را برای کمک به دولت اسد روانه سوریه کرده است. تلویزیون ایران با اعلام خبر رسیدن این محموله بزرگ به بندری در دریای مدیترانه گزارش داد که نیروهای دولتی سوریه در مقابله با شورشیان در دمشق به پیروزی‌های بیشتری دست یافته اند.

این کمک‌ها بخشی از حمایت همه‌جانبه ایران از پرزیدنت بشار اسد است که قصد دارد، در میانه تلاش مخالفان برای سرنگونی او، برای بار سوم نامزد ریاست‌جمهوری شود.

ایران در طول سه سال درگیری، بزرگترین حامی اسد بوده و از طریق حزب‌الله لبنان از دولت او حمایت نظامی می‌کند. این کشور همچنین برای مقابله با مخالفان به رژیم اسد مشاوره می‌دهد و به منظور جلوگیری از فروپاشی اقتصادی به سوریه کمک مالی می‌رساند.

ایران در ماه مه گذشته ۳.۶ میلیارد دلار به اعتبار سوریه افزود و دولت اسد را قادر ساخت تا محصولات نفتی بخرد و ارزش پول این کشور را بالا بکشد.

اقتصاد سوریه در نتیجه این درگیری و کاهش دو رکن اصلی درآمد، ‌یعنی صادرات نفت و گردشگری، ضربه شدیدی خورده است. پیش از درگیری، صادرات نفت روزانه تا ۸ میلیون دلار برای سوریه درآمد داشت. در سال ۲۰۱۰، یکسال پیش از شروع درگیری، این کشور ۸ میلیارد دلار از صنعت گردشگری کسب درآمد کسب کرده بود.

ممنوعیت واردات نفت آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف تنبیه دولت اسد بخاطر سرکوب وحشیانه مخالفان، ماهیانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای این کشور هزینه دارد.

تا پیش از شروع درگیری‌ها، سوریه بیشتر غذای لازم برای جمعیت ۲۳ میلیونی خود را تامین و حتی مقداری هم صادر می‌‌کرد. طی سال گذشته این کشور با کمبود شدیدی مواجه شده است، چراکه اکثر نبردها در حاشیه شهرهای بزرگ سوریه،‌ از جمله دمشق و در امتداد مرز با لبنان که بیشتر زمین‌های کشاورزی در آن قرار دارد، رخ داده است.

سربازان اسد ماه‌ها در اطراف دمشق به حملات تنبیهی پرداختند و شورشیان را در روستاها و شهرها محاصره و از رسیدن دارو و غذا به آن‌ها جلوگیری کردند.

آ‍ژانس غذای سازمان ملل در رم می‌گوید، سوریه با خشکسالی روبروست که تاثیر بسزایی بر برداشت آینده غلات خواهد داشت. این‌ آژانس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت، مقدار ریزش باران در این کشور کمتر از نصف میانگین سالیانه بوده است و این مسئله زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد. این‌ آژانس در حال حاضر ۴ میلیون سوری را غذا می‌دهد.

این بیانیه‌ می‌گوید، بخاطر خشکسالی همراه با جنگ داخلی، تعداد افراد نیازمند به غذا در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و موجب اختلال جدی در بخش کشاورزی می‌شود.

سازمان ملل تخمین زده که امسال تولید گندم سوریه ۱.۷ تا ۲ میلیون تن خواهد بود. نیاز گندم سوریه در سال گذشته ۵.۱ میلیون تن بوده است.

سازمان غذای سازمان ملل گزارش داده که مناطقی که خشکسالی بیشترین تاثیر را بر آن‌ها خواهد داشت، شمال غربی است که نیمی از گندم کشور را تولید می‌کند. علاوه بر کمبود باران، ‌استان‌های تولیدکننده گندم در دو سال گذشته شاهد بیشترین میزان درگیری نیز بوده‌ اند.

به رغم خشونت‌ها، اسد به آرامی زمینه را برای برگزاری انتخابات در اوایل تابستان آماده می‌کند تا یک دوره ۷ ساله دیگر ریاست ‌جمهوری را ادامه دهد.

عمران الزوبی، وزیر اطلاعات سوریه روز سه‌شنبه گفت، انتخابات در تمام استان‌های سوریه طبق برنامه برگزار خواهد شد. وی در مصاحبه‌ای با شبکه المنار حزب‌الله گفت، نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌توانند تقاضای خود را طی ده روز آخر ماه آوریل ارائه دهند.

منبع: سن‌خوزه‌نیوز، 8 آوریل 2014