ولی‌فقیه و شاه را مقایسه نکنید

نویسنده
جلال یعقوبی

» رژیم پهلوی همه فاسد بودند اما امروز مبنا بر پاکدستی است

همزمان با مراسم دهه سالگرد انقلاب و گستردگی افشاگری مفاسد اقتصادی که تا بالاترین مراتب جمهوری اسلامی را در برگرفته و ده ها کمیته و کمیسیون برای مبارزه با آن تشکیل شده و خود ابراز می دارند که نتوانسته اند مانع از گسترش فساد اقتصادی و اجتماعی شوند، پاسدار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، از اینکه برخی میان جمهوری اسلامی و حکومت پهلوی مقایسه می‌کنند، انتقاد کرد و اظهار داشت که مبنای جمهوری اسلامی بر پاک دستی و صداقت است.

خبرگزاری ایلنا، از قول رئیس سازمان بسیج نوشت: “گاهی یک فرد فساد می‌کند که نظام با جدیت پیگیری و برخورد می‌کند اما برخی آن را بهانه قرار داده و همراه با رسانه‌های استکباری و صهیونیستی به آن دامن می‌زنند و برخی در این زمینه رژیم پهلوی که فساد افراد در راس آن یک قاعده بود و همه فاسد بودند را با نظامی که مبنایش بر پاک دستی و صداقت است مقایسه می‌کنند.”

او اضافه کرد: “اینها یادشان رفته که چه چیزی را با چه چیزی مقایسه می‌کند، رژیم پهلوی که فساد افراد در راس آن یک قاعده بود و همه فاسد بودند مگر اینکه خلافش ثابت می‌شد را با نظامی که مبنایش بر پاک دستی و صداقت است مقایسه می‌کنند.”

محمدرضا نقدی همچنین گفت: “ارزش املاک شخصی شاه ملعون صرف نظر از اموال غیرمنقول و کاخ‌های متعدد ۲۲ میلیارد دلار بود که به قیمت امروز می‌شود بیش از یکصد میلیارد دلار یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، این فقط یک فقره از دزدی‌های آن خاندان است. خواهر شاه که یکی از بزرگترین قاچاقچیان هروئین جهان بوده و دیگر اعضای خانواده هر کدام مفاسد چندین میلیارد دلاری داشتند.”

چند روز پیش هم آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان، از اینکه “هالیود” آنچه را که “حقانیت انقلاب اسلامی” می‌نامید، دچار تردید کرده است، ابراز نگرانی کرده بود. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی گفته بود: “هالیوود با ساختن فیلمهایی، پیروزی انقلاب را یک کودتای ظالمانه علیه رژیم پهلوی به تصویر می‌کشد و جوانان امروز ما را دچار تردید می‌کند.”

به گزارش سایت صبح‌توس وی که در گردهمایی مسئولین ستادهای نمازجمعه استان سخن می‌گفت، تاکید داشت: “ نسل سوم ما امروز با سوال اینکه چرا انقلاب کردیم روبروست و چرا هر دولتی که بر سر کار آمد آن را تخطئه کردیم؟ جوانان می‌گویند بنی‌صدر که خائن بود، موسوی هم که جزء سران فتنه از آب در آمد، دولت اصلاحات هم که بی بندوباری و ولنگاری را ترویج کرد و احمدی نژاد هم که آنگونه از آب درآمد. از این رو جوانان نسل سوم در حقانیت انقلاب دچار تردید شده‌اند و این فکر به ذهنشان خطور می‌کند که شاید رژیم پهلوی نظامی بر حق بوده است.”

با نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷، اظهار نظر نیروهای سیاسی درون حکومت ایران دررباره این انقلاب و نتایج آن افزایش یافته است. مقایسه حکومت پهلوی و حکومت جمهوری اسلامی و میزان کارآمدی آنها یکی از مواردی است که حتی مورد توجه مسئولان حکومت نیز هست. وضعیت ایران و افزایش نارضایتی عمومی از فساد و ناکارآمدی حکومت و همچنین ستایش از حکومت پیشین، چنان است که حتی آیت‌الله خامنه‌ای نیز چندی پیش ناچار به واکنش در برابر آن شد و به دفاع از جمهوری اسلامی در مقایسه با حکومت پهلوی پرداخت.

او در اواخر آذرماه گذشته، گفته بود: “در کشور خود ما حکومت طاغوت و دیکتاتوری سیاهِ دوره‌ی رضاخان را که نظیرش کمتر در تاریخ ما دیده شده، انگلیسیها سرِکار آوردند، بعد همانها محمدرضا را هم سرِکار آوردند. پس از مدت کوتاهی که دکتر «مصدّق» با نهضت ملی سرِ کار آمد، یکی دو سالی هر طور بود تحمّل کردند، آخر تحملشان تمام شد و خود امریکا و انگلیس با هم همدست شدند و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند و بیست‌وپنج سال حکومت دیکتاتوری سیاهِ مبتنی بر کودتای سرلشکر «زاهدی» را در ایران سرِپا نگه داشتند.”

چندی بعد و در تاریخ نوزدهم دی‌ماه در جمع گروهی از مردم قم، بار دیگر از “دیکتاتوری سیاه” پهلوی سخن گفت و ابراز نگرانی کرد که: “امروز انگیزه‌ها وجود دارد برای تحریف، یعنی سعی می‌کنند چهره‌ خبیث‌ترین و زشت‌ترین و سیاه‌روترین عناصر حُکّام تاریخی اواخر این ملّت را به شکلی آرایش کنند که حقیقت برای مردم مکشوف نشود و نفهمند با این انقلاب چه کردند.”

خامنه‌ای سپس خصوصیات حکومت شاه را چنین توصیف کرده بود: “یکی از خصوصیّات آن رژیم فاسد، دیکتاتوریِ سیاه و خفقان عجیب علیه مردم، با قساوت‌آمیزترین روشها [بود] که ممکن است در جاهای دیگری از کشورها هم وجود داشته باشد. […] حرفهای فراوان و موثّق [وجود دارد] از آنچه اینها با مردم، با مبارزین و با کسانی که انتقاد داشتند - ولو انتقادهای اندک - داشتند انجام می‌دادند؛ رفتارهایی که اینها می‌کردند، آن شکنجه‌ها، آن فشارهای عجیب و غریب جسمی و روحی، آن زندانهای مخوف، که امروز برخی از نشانه‌های آنها هست که افراد میروند می‌بینند تعجّب می‌کنند. یکی از کارها این بود، اینها با قدرت زور و استبداد و فشار بر مردم، حکومت خودشان را ادامه میدادند” خامنه‌ای اضافه کرده بود: “خصوصیّت دوّم، وابستگی ذلّت‌آمیزی بود که اینها به قدرتهای خارجی داشتند. […]خصوصیّت سوّم این رژیم خبیث، فساد بود. انواع فساد، از فسادهای جنسی بگیرید که مبتلابه تقریباً همه‌ی درباری‌ها و دوروبری‌ها و مانند اینها بود که دیگر حالا داستانهایش شرم‌آور است. آن روز خیلی از آحاد مردم هم میدانستند، اگرچه جرأت نمیکردند بر زبان بیاورند. گاهی از قلم خارجی‌ها درمیرفت، چیزهایی را میگفتند فساد جنسی، فساد مالی، نه فقط در سطوح متوسّط که هر وقتی ممکن است پیش بیاید؛ نخیر، در عالی‌ترین سطوح کشور. از طرف شخص محمّدرضا و دوروبری‌هایش، بالاترین فسادهای مالی، بزرگ‌ترین رشوه‌ها، بدترین دست‌اندازی‌ها، خباثت‌آلودترین فشارها بر منابع مالی ملّت به‌وجود می‌آمد.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید داشت: “ بی‌اعتنائی به مردم؛ ازجمله‌ی خصوصیّات مهمّ رژیم طاغوت بی‌اعتنائی به مردم بود؛ مردم به‌هیچ‌قیمت به‌حساب نمی‌آمدند.”

انتشار سخنان خامنه‌ای و نگرانی او از “مکشوف نشدن حقیقت” برای مردم و اینکه “مردم نفهمند که چرا انقلاب کردند”، نشان می داد که این نگرانی بصورتی جدی در میان مسئولان حکومتی ایران وجود دارد.

به همین دلیل، دیگر مسئولان جمهوری اسلامی نیز تلاش کردند که نظرات آیت‌الله خامنه‌ای را آشکارتر بیان کنند.

البته به نظر می‌رسد که درباره دستاوردهای انقلاب سال ۱۳۵۷، حتی درون حکومت ایران هم نظرات مختلفی وجود دارد. دیروز سخنان غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی هم منتشر شد که گفته بود: “من نمی‌دانم آمارهایی که در کشور منتشر می‌شود چقدر درست است، اما اینها می‌تواند باعث ناامیدی و سرشکستگی نسل جوان شود؛ نسلی که پدرانشان این انقلاب را به‌پا کردند و حالا نگاه می‌کنند و می‌بینند چندمیلیون‌نفر بیکار داریم و این افتخار نیست. البته متاسفانه آمارها هم مثل خیلی چیزهای دیگر اینقدر دستکاری شده و نمی‌دانم که این آمارها درست است یا نه اما آمار اعتیاد و طلاق و سقط‌جنین و مسایل اینچنینی به‌گونه‌ای است که اگر خدای ناکرده واقعیت داشته باشد، ما باید در هر ۲۲بهمن تلاش کنیم تا اینها را کاهش دهیم.” به گزارش روزنامه شرق، کرباسچی که در جمع اعضای این حزب در استان اردبیل سخن می گفت، تاکید کرد: “کارآمدی این نیست که ما بعد از ۳۰سال به مردم حرف‌هایی را بزنیم که در زمان جنگ هم به مردم اینطور حرف‌ها را نمی‌زدیم. مگر در زمان جنگ با همه سختی‌های شرایط آن زمان، نخست‌وزیر وقت یک‌بار به مردم گفت که چون ما جنگ داریم و نیاز به ارز داریم، شما یک‌وعده در روز غذا بخورید؟”