اصول‌گرایان اعتدال را تفسیر می‌کنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با آرایش کابینه حسن روحانی

در حالی که هنوز کابینه‌ی حسن روحانی وضعیت مشخصی ندارد و خود وی نیز کارش را به عنوان رییس‌جمهور آغاز نکرده است٬‌ اصول‌گرایان هر روز انتظارهای جدیدی از وی مطرح و تلاش می‌کنند مفاهیمی را که وی در دوران انتخابات از آن استفاده می‌کرد٬‌ معنا کنند.

روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی از “اعتدال” به عنوان یکی از شعارهای اصلی خود استفاده کرد. وی پس از پیروزی در انتخابات نیز گفته بود کابینه‌ی وی براساس شایسته‌سالاری خواهد بود و او دولتی فراجناحی تشکیل خواهد داد.

بسیاری معتقدند که کابینه‌ی روحانی بیشتر شامل افراد نزدیک به وی در مرکز تحقیقات استراتژیک و برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه خواهد بود؛ نیروهایی که تفکراتی نزدیک به کارگزاران سازندگی دارند و از حامیان هاشمی‌رفسنجانی نیز هستند.

این دو مساله اکنون مورد توجه اصول‌گرایان قرار گرفته و آن‌ها با تلاش برای بازتعریف مفهوم اعتدال٬ توصیه‌های مختلفی را به روحانی برای انتخاب اعضای کابینه می‌کنند. روحانی خود درباره انتخاب هیات وزیران گفته بود: “مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند ، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم”.

حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ در سرمقاله روز چهارشنبه این روزنامه نوشت: “آقای روحانی رئیس جمهور منتخب مردم است و انتخاب اعضای کابینه حق قانونی ایشان است ولی با شناختی که می‌دانیم از اصحاب فتنه دارند، نباید جانب احتیاط را از دست بدهند و کسانی را به همکاری در دولت خویش دعوت کنند که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ را بر پیشانی دارند، آنها رفیق قافله ایشان نیستند”.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ با اشاره به روند انتخاب وزرا در دولت‌های نهم و دهم ادعا کرد که “یکی از ویژگی‌های کابینه‌های نهم و دهم دولت، استفاده از نخبگان و کارشناسان برتر و شناخته شده در عرصه‌های مختلف بود؛ تا جایی که برخی از وزرا دارای درجه استاد تمامی و پروفسوری بودند که این مساله سبب شد تا تراز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در کشور به حد محسوسی جابه‌جا شود و به شدت بهبود پیدا کند. اگر تا پیش از دولت نهم، عضویت افراد در یک حزب یا گروه دلیل انتخاب آنها به عنوان همراهان دولت در پست‌های مختلف اجرایی بود، از سال ۸۴ این سنت ناپسند لغو شد و به جای آن، نخبگی و تراز بالای تحصیلات دانشگاهی و صاحب نظر بودن در آن حیطه به معیاری مهم برای حضور افراد در کابینه مبدل شد”٬ نویسنده رجانیوز از روحانی خواست: “اکنون که رئیس‌جمهور منتخب در حال بررسی گزینه‌های پیشنهادی به منظور تشکیل کابینه خود است، باید توجه جدی و رویکردی ویژه در این زمینه داشته باشد و با در نظر گرفتن تراز جدیدی که دولت‌های نهم و دهم در زمینه انتخاب وزرا و مسئولین اجرایی کشور ایجاد کرد، زمینه را برای انتخاب همکاران جدید خود با در نظر گرفتن این معیار مهم و ارزشمند فراهم کند”.

پیش از این یدالله جوانی٬ مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز در این‌باره چنین اظهارنظر کرده بود: “روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با شعار اعتدال تصریح داشت که دولت وی یک دولت فراجناحی خواهد بود و پیش از آن هم بیان داشت که من هم از اصولگرایان معتدل و هم اصلاح‌طلبان معتدل استفاده خواهم کرد؛ در واقع باید منتظر ماند که این شعار مبنی بر اعتدال‌گرایی و استفاده از همه طیف‌ها و جریانات سیاسی در کابینه چگونه تجلی پیدا می‌کند… در این دوره جدید یکی از کارهای خوبی که می‌تواند انجام شود پیاده شدن ایده آغاز رفاقت با پایان رقابت است؛ طی سال‌های گذشته در مقطع انتخابات به شکل طبیعی شاهد شکل‌گیری رقابت‌ها بین طیف‌ها و جریانات، احزاب و گروه‌های سیاسی بودیم که این امر معقول، منطقی و طبیعی است، یعنی نمی‌توان انتخابات را بدون رقابت فرض کرد… امروز دوره حل مشکلات کشور و زمان حل مشکلات مردم و پیش بردن کشور رو به جلوست و خوب است در این دوره از همه ظرفیت‌ها استفاده شود”.

اما محمد دهقان٬ عضو هیات رییسه مجلس٬ درخواست دیگری از روحانی را مطرح کرده. وی با اشاره به اعتراض‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفته است: “امیدوارم تیمی که روحانی در کابینه اش انتخاب می‌کند، همانطور که خود ایشان در تبلیغاتشان اعلام کرده بودند فارغ از تعلقات سیاسی و در مسیر تشکیل دولت اعتدال باشد.انتظار ما از رئیس جمهور منتخب این ‌است که؛ همانطور که در مواضع وی رفتاری اعتدالی وتعادلی وجود داشته و تاکنون تمامی نیروهای درون نظام از هر جریان سیاسی را خوشحال کرده است، بتواند دولتی معتدل، توانمند و سالم را تشکیل دهد”. دهقان اضافه کرده است: “در شعارهای روحانی بوده و کاملا هم درست است که اعتقاد به نظام برای افرادی است که می خواهند در کابینه دولت وی جای گیرند، براین اساس باید توجه داشت یکی از شاخصه های پایبندی به نظام خط و مرز داشتن با فتنه ۸۸ است چراکه فتنه ۸۸ آبروی نظام را برد و در واقع شمشیر کشی در برابر اصل نظام بوده است”.

در تحولی دیگر مجتبی ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز گفته است: “اصحاب فتنه و جریانات وابسته به آن نشان دادند که با ولایت‌مداری فاصله دارند در حالیکه مترقی‌ترین اصل و محکمترین پایه انقلاب اسلامی ولایت فقیه و تبعیت از آن است. اگر کسانی در این حوزه مشکل داشته باشند نمی‌توانند در دایره اعتدال قرار بگیرند و قطعاً آقای روحانی نیز از آن‌ها استفاده نخواهد کرد”.