ناسزاگویی مصلحی به ظریف

نویسنده
شیرین کریمی

» وزیر خارجه سخنانش را اصلاح کرد

همزمان با ناسزای وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد به وزیر خارجه حسن روحانی، رئیس دستگاه دیپلماسی از مواضع خود در خصوص توان نظامی جمهوری اسلامی در مقایسه با ایالات متحده عقب نشینی کرده است. در همین حال فرمانده پیشین سپاه نیز به سیاست های کاخ سفید حمله و خبرگزاری فارس نیز ویدئویی در نقد واشنگتن منتشر کرده است.

وزیر اطلاعات تندروی محمود احمدی نژاد گرچه چهار ماه است پاستور را ترک کرده است اما حمله به وزرای حسن روحانی را در دستور کار دارد. آخرین مورد از این برخورد تهاجمی، باعث شد تا محمد جواد ظریف سخنانی را که به صراحت در مورد توان نظامی جمهوری اسلامی گفته بود اصلاح کند.

ظریف که به خاطر بخشی از اظهاراتش در دانشگاه تهران به شدت مورد سرزنش حیدر مصلحی قرار گرفته است روز شنبه با بیان توضیحاتی گفت: “در پاسخ به سؤال مطرح شده بر نقش قدرت ناشی از مقاومت مردم تأکید نموده و در بخش پایانی جلسه نیز تصریح کردم آنچه که آمریکا از آن می هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفـاعی و نیروهـای بسیجی کشور افتخار می کنیم این امر واقعیتی انکار ناپذیر است.”

اما چهار روز پیش از این رئیس دستگاه دیپلماسی در دانشگاه تهران و در مواجهه با پرسش های نیروهای بسیجی طور دیگری سخن گفته بود. وی به طور علنی امکانات نظامی جمهوری اسلامی را در مقابل توان نظامی ارتش ایالات متحده کوچک شمرده و گفته بود: “آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟”

این در حالی است که در تمام سال های پس از انقلاب به طور عام و هشت سال حضور محمود احمدی نژاد در قدرت به طور خاص، نظامیان سپاه و نیروهای سیاسی تندرو این نظریه را مطرح می کردند که ایالات متحده به دلیل هراس از قدرت نظامی جمهوری اسلامی است که وارد جنگ نظامی با تهران نمی شود.

برای نمونه سال گذشته سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه، در حاشیه رژه نیروهای مسلح به مناسبت ۳۱ شهریورماه - سالروز آغاز جنگ هشت ساله با عراق - در جمع خبرنگاران، نمایش “توانمندی‌های” نیروهای مسلح را حامل “پیام آمادگی” این نیروها برای دفاع همه‌جانبه از “نظام جمهوری اسلامی” دانسته و تصریح کرده بود: “ما با این توانمندی‌ها اعلام می‌کنیم که به هیچ کس اجازه نخواهیم داد فکر تجاوز به ایران را در سر بپروراند.”

حسن فیروزآبادی ـ– رییس کل نیروهای مسلح ـ- نیز در کنار دیگر سرداران نظام گفته بود: “امروز نیروهای مسلح به تجهیزات به روز دفاعی دست یافته اند و هیچ کشوری این جرات را به خود نمی دهد که به ایران حمله کند.”

 امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش هم گفته بود: “اگر کسی بخواهد تهدیدی را عملی کند از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که قابلیت بسیار سریع و قدرتمندانه‌ای دارند، پاسخ دندان شکنی دریافت خواهد کرد.”

از همین رو حیدر مصلحی که از افراطی ترین چهره های کابینه دوم احمدی نژاد بود، روز پنج شنبه در واکنشی شدید به وزیر خارجه، گفت: “یکی از افراد در جمع دانشجویان دانشگاهی در کشور گفته که آمریکا اگر بخواهد می تواند در عرض ۱۰ دقیقه تمامی تاسیسات هسته ای و استراتژیک ایران را نابود کند.”

وی سپس با به کار بردن ناسزا ادامه داد: “من به دنبال آن شخص می گردم تا به او بگویم تو غلط می کنی، شما که از توان دفاعی کشور خبر نداری و در مسیر اصلی انقلاب نیستی؛ چگونه به خود اجازه می دهی چنین اظهاراتی بگویی.”

پیشتر حسین شریعتمداری هم در روزنامه کیهان تیم دیپلماسی هسته ای را به “باج دادن” و “متاثر شدن از فتنه گران” متهم کرده بود اما این نخستین بار است که یک مقام نظام جمهوری اسلامی، یک عضو کابینه دولت روحانی را به جدا بودن “از مسیر انقلاب” متهم می کند.

محمد جواد ظریف اواخر ماه شهریور به عنوان نخستین وزیر خارجه پس از انقلاب ۵۷ با وزیر خارجه ایالات متحده دست داد و با وی دیدار کرد. ملاقات های وی و جان کری در جریان مذاکرات تهران با ۱+۵ تداوم یافت و این دو ساعت ها در جریان نشست ژنو با یکدیگر مذاکره کردند و سرانجام سوم آذر نیز پس از ده سال توافق هسته ای اولیه میان دو طرف حاصل شد.

حالا اظهارات اخیر ظریف، این بهانه را به دست نیروهای ناراضی از توافق اتمی داده است که وی را مورد ملامت قرار دهند. حیدر مصلحی که شایعات می گویند قرار است به عنوان امام جمعه شرق تهران برگزیده شود در یک جمع دانشجویی در رشت گفته است: “معظم له، پرده از چهره استعمارگران برداشتند و به ما هشدار دادند که هر زمان از استکبار جهانی غافل شویم، ضربه جبران ناپذیری خواهیم خورد.”

در حالی که ظریف در سخنان دیروز و سه شنبه خود اشاره اش این بود که ترس ایالات متحده از “مردم” کشور است، مصلحی منتقد چنین برداشتی است و فرصت را مناسب یافته تا پس از سه ماه از تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما نیز انتقاد کند. وی خاطرنشان کرده است: “آنها حتی در مذاکره تلفنی با رییس جمهوری که کار غلطی بود و یا در اظهارنظرهای دیگر خود هرگز حاضر نیستند ساختار اصلی نظام اسلامی را قبول کنند و فقط از واژه ملت ایران استفاده می کنند.”

همزمان سردار یحیی صفوی، فرمانده اسبق سپاه که روز گذشته برای سخنرانی به مناسب شصتمین سالگرد ۱۶ آذر به دانشگاه امام حسین – وابسته به سپاه – رفته بود نیز سیاست های ایالات متحده را مورد حمله قرار داد و به دانشجویان گفت: “‌دانشجویان ما ۶۰ سال است که با ظلم مبارزه می‌کنند. در حالیکه آمریکایی‌ها مظهر ظلم و استکبار هستند و هرجا توانسته‌اند به ایران ضربه زده‌اند”

سردار صفوی، مشاور و دستیار عالی آیت الله خامنه ای گوشزد کرده است: “تاریخ سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که آنها دولت‌هایی اهل فریب، اغواگری و قلدری‌گری هستند.”

همزمان خبرگزاری فارس نیز در صفحه امنیتی خود ویدئویی با تیتر “۶ دهه دخالت آمریکا در امور ایران” تهیه کرده است که در آن از قول رهبر جمهوری اسلامی آمده است: “ما دولت آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهدشکن و سخت در پنجه‌ تصرّف شبکه‌ صهیونیسم بین‌المللی می‌دانیم.”