نصب دبیرکل موقت ندای ایرانیان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مسوول پیشین جوانان مشارکت برگزیده شد

هیات موسس حزب جدیدالتاسیس ندای ایرانیان، در رای‌گیری داخلی مجید فراهانی، رییس سابق شاخه جوانان حزب مشارکت را به عنوان دبیرکل موقت وصادق خرازی را به عنوان رییس شورای مرکزی موقت این حزب انتخاب کرد.

انتخاب اعضای شورای مرکزی موقت این حزب و رای‌گیری برای برخی پست‌ها در حالی صورت گرفته که هنوز خبر جدیدی درباره وضعیت سه عضو بازداشت شده این تشکل منتشر نشده است.

حسن یونسی - فرزند علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی - سخن‌گوی ندای ایرانیان، در گفت‌وگویی با وب‌سایت ندای ایرانیان، با اشاره به انتخاب اعضای شورای مرکزی موقت این حزب، گفت: “در این شورا دکترصادق خرازی به عنوان رئیس شورای مرکزی موقت انتخاب شد… در جلسه شورای مرکزی موقت به پیشنهاد این شورا و تایید هیات موسسین، آقای دکتر مجید فراهانی به عنوان دبیر کل موقت حزب انتخاب شد”.

مرضیه امیری، سامان بختیاری، مهدی جعفری، عیسی چمبر، صادق خرازی، یاسر خرم، پیمان خواجوی، داوود روشنی، سجاد سالک، ساعده سیما، بهروز شجاعی، رضا شریفی، سید هادی شفیعی، محمد صابری، شهاب الدین طباطبایی، پریسا غزنوی، مجید فراهانی، محمد کیهانی، سعید نورمحمدی، سید حنظله هدایتی و حسن یونسی اعضای شورای مرکزی موقت این حزب هستند.

حجت شریفی و هادی حیدری، از دیگر اعضای هیات موسس این حزب بودند که پس از چندی، از سمت خود کنار رفتند.

مجوز ندای ایرانیان پس از درخواست در مردادماه سال ۹۳ ماه گذشته صادر شده بود. آن زمان حسین‌علی امیری، سخن‌گوی وزارت کشور، گفته بود: “کمیسیون ماده ده احزاب… با تاسیس حزب ندای ایرانیان موافقت کرده است”.

شاخص‌ترین چهره حزب ندای ایرانیان صادق خرازی است. برخی از اعضای سابق شاخه جوانان حزب مشارکت، برخی از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و نزدیکان محمد خاتمی، دیگر اعضای این حزب هستند.

ندای ایرانیان در ابتدا قرار بود با عنوان “ندا” - مخفف نسل دوم اصلاح‌طلبان - فعالیت کند، اما پس از برخی اعتراض‌ها به شباهت نام این حزب ا نام یکی از جان‌باختگان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و همچنین عنوان “نسل دوم اصلاح‌طلبان” آن‌ها اقدام به تغییر این نام کردند.

صادق خرازی برادرزاده کمال خرازی، وزیر خارجه دولت خاتمی است. وی که سال‌ها به عنوان دیپلمات در وزارت خارجه فعال بوده، از نزدیکان محمد خاتمی محسوب می‌شود. خواهر خرازی نیز با مسعود خامنه‌ای، فرزند آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی، ازدواج کرده. از وی به عنوان یکی از اصلاح‌طلبانی نام برده می‌شود که هم‌چنان رابطه‌ی خود را با رهبر ایران، پس از حوادث سال ۸۸ - حفظ کرده است.

گفته می‌شود زمستان گذشته صادق خرازی، در چند ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره درخواست اعضای این تشکل برای فعالیت سخن گفته و توضیحاتی در این‌باره به او داده بود.

چند ماه پیش عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، در مطلبی با عنوان “حزب حاکمپسند” نوشته بود شایعاتی وجود دارد که اساس‌نامه‌ی این حزب “پیش از ارائه به وزارت کشور دولت تدبیر و امید، از طریق حلقه ی خویشاوندی به تایید رهبری رسیده” و اگر چنین شایعه‌ای درست باشد “از هم اکنون باید از آن دل کند”.

محمدرضا جلایی‌پور، مدیر پویش موج سوم، نیز در یادداشتی با عنوان “اصلاحات نیازی به پوست اندازی ندارد” از برخی مواردی که مورد تاکید اعضای هیات موسس قرار گرفته - نظیر “مطلوبیت جوان‌گرایی در سیاست و مطلوبیت تعدد بیشتر احزاب” - با عنوان “افسانه” یاد کرد.

در این میان پیرامون موضع سیدمحمد خاتمی درباره این تشکل نیز سخن‌های مختلفی مطرح شده. برخی از مخالفت او با این تشکیل خبر داده و برخی گفته‌اند که او نظر مثبتی نسبت به تشکیل ان دارد.

خاتمی اما در یکی از موضع‌گیری‌های خود پیرامون ندای ایرانیان - بدون نام بردن از آن‌ها - گفته بود: “من هیچ نسبت خاصی با هیچ جریان خاصی ندارم البته اگر کسی خواست با سلایق خاص خودش حاضر باشد اشکالی ندارد، ولی این به این معنا نیست که بگویید اصلاح‌طلبی بد است حالا کسانی می‌خواهند اصلاح‌طلبی خوب درست کنند. اصلاح‌طلبی یک تباری دارد یک جریانی است و بعد هم اصلاح‌طلبی واقعی بالاتر از جریانات و گروه‌هاست”.

به گفته سجاد سالک “ایشان صریح تر از آنچه را که در این اظهارنظر مطرح کردند، در جلسه‌ای که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. ایشان در این جلسه نگرانی‌هایی را مطرح کردند که مهم‌ترین آن‌ها این بود که تعبیر اصلاح‌طلب خوب و بد شکل نگیرد و کار ندا بر آن‌چه ممکن است ویرانه‌های اصلاحات نسل اول تلقی شود شکل نگیرد”.

ندای ایرانیان در حالی نخستین بیانیه خود را منتشر کرده که خردادماه سال جاری، صادق خرازی در گفت‌وگویی چنین درباره نیروهای اصلاح‌طلب اظهارنظر کرده بود: “نیروهای سیاسی باید بگویند که آیا فصل‌الخطاب بودن رهبر معظم انقلاب را می‌پذیرند یا نه؟ آیا به حق تعیین سرنوشت مردم باور دارند یا نه؟ چرا که در شرایط کنونی زیست دوگانه معنایی ندارد. نمی‌شود در ظاهر گفت جمهوری اسلامی را قبول داریم اما در عمل از شیوه‌ها و رفتارهایی استفاده کرد که اصل و اساس نظام را زیر سوال می‌برد”.