نگرانی‌هایی که مردان ندارند

سامیه بلوچ‌ زهی
سامیه بلوچ‌ زهی

شهر کلات بسیار سنتی و کوچک است و وقتی من به‌عنوان شهردار توسط شورای‌شهر انتخاب شدم، فضا در ابتدا جهت پذیرش یک زن برای این سمت آماده نبود. در چنین فضای سنتی، پذیرش زن در این سمت اصلا امر آسانی نیست. از سویی بسیاری این نگرانی را داشتند که آیا یک دختر کم‌سن‌و‌سال توانایی اداره چنین پستی را دارد یا خیر؟ ولی انتخاب من و قرار گرفتنم در آن فضا تغییرات بسیاری در ساختار شهر و عقاید و نگاه به کار زن نیز به وجود آورد. حالا مردان دیگر با این قضیه کنار آمده‌اند که یک زن می‌تواند سمتی را در دست بگیرد.

البته من پیش از این نیز در اداره منابع طبیعی کارشناس بودم و در آن‌جا هم تنها زن اداره من بودم اما قرار گرفتن در این سمت قابل قیاس با شغل قبلی‌ام نبود. اما زمانی‌که من سمت شهردار را به دست گرفتم، کار در ابتدا دشوار بود و این دشواری به دلیل زن بودن من نبود. چراکه بعد از گذشت زمان اندکی این فضا عوض شد و من توانستم با محیط کاری‌ام ارتباط برقرار کنم و اگر مردی هم در این جایگاه بود، در ابتدا با چنین مشکلاتی مواجه می‌شد. 

پس از آغاز کارم نیز بسیاری از زنان به شهرداری می‌آمدند و خواستار شغل می‌شدند اما به این دلیل که ما در شهرداری مجوز استخدامی نداریم و تنها از طریق آزمون‌های استانداردی که برگزار می‌شود، اعضای جدید به سیستم اضافه می‌شوند، این امر ممکن نشد. اما نمی‌توان این نکته را نیز نادیده گرفت که سیستمی که در آن زنان، تنها امکان معلمی داشتند عوض شد و حالا بسیاری از زنان در فضای شهر سنتی‌ای چون کلات برای سمت‌های مدیریتی خود را آماده می‌کنند و دیگر این فضا، زنان را پذیرفته است. 

اما در این خصوص من همواره بار سنگینی را بر دوش خود احساس و گمان می‌کنم چنانچه نتوانم از مسئولیتی که در شهرداری بر دوشم گذاشته شده، سربلند بیرون بیایم، ممکن است این فضا هم عوض شود و دیگر اعتمادهایی که به سختی به کار و حضور زنان در سمت‌های مدیریتی شده است، از بین برود و به همین دلیل نیز همواره این نگرانی با من است. نگرانی‌ای که شاید مردان آن را نداشته باشند. از طرفی طی یک سالی که به ریاست شهرداری رسیده‌ام نیز فعالیت‌های موفقیت‌آمیز بسیاری داشته‌ام. برای مثال ما توانستیم برای نخستین‌بار دانشگاه را به شهر کوچک خودمان بیاوریم یا رتبه شهرداری که از ‌سال ۸۰ تاکنون یک بود و ارتقایی نیافته بود، با فعالیت‌هایی که انجام دادیم به رتبه سه ارتقا دهیم که این ارتقا جایگاه شهر ما را از لحاظ دریافت بودجه و اعتبارات تغییر و این شهر را در روند توسعه قرار داد. 

اما درنهایت باید بگویم که قرار گرفتن زنان در پست‌های مدیریتی به دو چیز بستگی دارد. نخستین بخش آن به تغییر نگاه و همکاری مردم بستگی دارد و بخش دوم نیز منوط به حمایت مسئولان است. دو بخش مهمی که بدون وجود آنها، راه‌های فعالیت گسترده و قرار گرفتن در سمت‌های مدیریتی به روی زنان گشوده نخواهد شد.

منبع: شهروند، ششم دی