سه آزمایش هسته‌ای با توان سه برابر هیروشیما

نویسنده

» گزارش دیلی نیوز

بنا بر نموداری که به دست آسوشیتد پرس رسیده است، دانشمندان ایرانی شبیه‌سازی های کامپیوتری را برای یک سلاح هسته‌ای، با توانی بیش از سه برابر بمبی که هیروشیما را نابود کرد، انجام داده اند.

این نمودار توسط مقامات دولتی، که منتقد برنامه هسته‌ای ایران هستند، به بیرون نشت کرده است؛ آنها می گویند که این برنامه باید پیش از رسیدن به مرحله تولید سلاح هسته‌ای متوقف شود. این مقامات نمودار را به شرطی ارائه کرده‌اند که نامی از آنها برده نشود.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سال گذشته گزارش داد که نمودارهایی به دست آورده که نشان می‌دهد ایران در حال محاسبه “بازده انفجاری هسته‌ای” یک بمب بالقوه بوده است.

یک دیپلمات ارشد بی‌طرف تایید کرد که نمودار آسوشیتد پرس یکی از همان‌هایی است که در گزارش آژانس آمده بود.

آژانس در گزارش خود عنوان کرده بود که نمودار جزئیاتی را نشان نمی‌دهند، اما دیاگرام آسوشیتد پرس حاوی جزئیاتی است که مربوط به چنین آزمایش‌هایی می‌شود.

اعداد و ارقام نمودار نشان می‌دهد که این آزمایش در مقایسه با بمب اتمی آمریکا که هیروشیما را نابود کرد، مربوط به سلاحی به مراتب قوی‌تر است.

دیوید آلبرایت مسئول موسسه علوم و امنیت بین‌المللی گفت، این نمودار به نظر دقیق می‌رسد اما احتمالا برای “درک این روند” طراحی شده نه به عنوان طرحی برای ساخت یک بمب واقعی.

وی می‌گوید، بازده منعکس شده در آن خیلی زیاد است و اشاره می‌کند که اولین آزمایش سلاح هسته‌ای کره شمالی تنها چند کیلوتن توان داشته است. وی گفت از آنجا که این نمودار بخشی از یک مجموعه است، احتمالا نمودارهای دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده توان تخریبی کمتری است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس عنوان کرده است که اطلاعی از این پروژه ندارد. سخنگوی آژانس، ژیل تودور هم گفت که آژانس نظری ندارد.

آژانس سال گذشته در مورد وجود نمودارها گفت که آن‌ها از دو کشور نامشخص بدست آمده‌اند. دیپلمات‌های دیگر می‌گویند این دو کشور آمریکا و اسرائیل هستند که نسبت به برنامه ایران بیشترین نگرانی را دارند و منابع را برای تحقیقات در اختیار آژانس قرار داده‌اند.

در آن زمان آژانس گفت: «کاربرد چنین مطالعاتی جز در مورد مواد منفجره هسته‌ای بر آژانس نامعلوم است.»

 

گزارش شده این مدل‌ها در سال‌های 2008 و 2009 تولید شده و– مدت‌ها پس از سال 2003 که آمریکا گفت تهران فعالیت‌هایش را معلق کرده است. آن زمان انگلیس، فرانسه، آلمان و اسرائیل نسبت به این ادعا شک داشتند ولی اکنون آژانس باور دارد که در حالیکه در آن تاریخ ایران برخی از فعالیت‌هایش را تعطیل کرده بود، اما آزمایش‌های دیگر را ادامه داده است.

چکیده اطلاعاتی که همراه این طرح است آن را به فعالیت دیگری مرتبط و اشاره می‌کند که ایران روی آزمایش‌های جداگانه کار نمی‌کند، بلکه روی یک برنامه مشخص با هدف مهارت یافتن در تمام جنبه‌های گسترش سلاح هسته‌ای متمرکز است.

آژانس ظنین است که ایران آزمایش‌هایی را در پارچین انجام داده است. اطلاعات داده شده به آسوشیتد پرس حاکی از آن است که اطلاعات بدست آمده از آن آزمایش‌ها، در مدلی که در این نمودار طرح شده بکار رفته است. ایران بارها درخواست آژانس مبنی بر بازدید از پارچین را رد کرده است.

یک دیپلمات ارشد می‌گوید، آژانس هنوز ارتباطی بین پارچین و مدل‌های کامپیوتری پیدا نکرده اما اولی هاینونن، که تا سال 2010 مسئول پرونده ایران در آژانس بود، گفته است که استفاده از نتایج آزمایش‌های منتسب به پارچین می‌تواند بخشی از طراحی و آزمایش‌های یک مدل (کامپیوتری) باشد.

منبع: دیلی نیوز – 27 نوامبر 2012