سوریه، کره و ایران در صدر نقض حقوق بشر

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از قطعنامه‌ها

لوئیز شاربونو

کمیته‌ای از مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه سوریه و ایران را به خاطر نقض گسترده حقوق بشر محکوم کرد اما هر دو کشور این رای را سیاسی خواندند.

پیش‌نویس قطعنامه در مورد سوریه که حامیانش قطر، عربستان سعودی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای عرب و غربی بودند 132 رای موافق آورد ـ- که نسبت به قطعنامه مشابه سال قبل ده رای بیشتر دارد ـ– و 12 مخالف و 35 رای ممتنع.

قطعنامه در مورد ایران که کانادا به همراه دیگر کشورهای غربی آن را تهیه کرده بودند، 83 رای موافق، 31 مخالف و 68 رای ممتنع آورد.

نمایندگان می‌گویند، افزایش تعداد آرای مثبت به هر دو قطعنامه‌ها نشان می‌دهد که حمایت از تهران و دمشق در نیویورک کم شده است.

هر دو قطعنامه‌ها توسط کمیته سوم مجمع عمومی با عضویت 193 کشور تصویب شد که متمرکز بر حقوق بشر است و ماه آینده در جلسه عمومی به رای رسمی گذاشته می‌شود. انتظار می‌رود که هر دو قطعنامه‌ها با نسبت‌‌های مشابه رای بیاورند.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل چنین قطعنامه‌ای علیه کشورش را رد کرد و گفت این “دخالت غربی‌هاست و ما این را محکوم می‌کنیم”.

وی همچنین قطر را، که در درگیری‌های سوریه از مخالفان برای سرنگونی بشار اسد حمایت کرده است، متهم به کمک به اسرائیل علیه فلسطینی‌ها کرد.

جعفری این اتهام را تکرار کرد که عربستان سعودی، قطر، لیبی و ترکیه به مخالفان سوریه سلاح رسانده‌اند، اما این کشورها گفته‌های او را رد می‌کنند.

محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل، قطعنامه علیه تهران را رد کرد و آن را بر پایه اطلاعات تایید نشده و تلاش برای دخالت در امور داخلی ایران خواند.

قطعنامه سوریه می‌گوید؛ سازمان ملل “قویا نقض وحشیانه و سیستماتیک وگسترده و ادامه‌دار حقوق بشر و آزادی اولیه را توسط مقامات سوری و شبه‌نظامیان «الشبیحة» تحت کنترل دولت محکوم می‌کند.”

این قطعنامه سوریه را به خاطر “استفاده از سلاح‌های سنگین، بمباران هوایی و فشار علیه غیرنظامیان، قتل عام، اعدام‌های خودسرانه، کشتار بدون دادگاه، کشتار و تعقیب معترضان، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران و زندان خودسرانه” مقصر دانست.

قطعنامه همچنین “هرگونه نقض حقوق بشر توسط گروه‌های مخالف مسلح” را نیز محکوم کرد اما هدف اصلی دولت بود نه شورشیان.

قطعنامه ایران “نگرانی عمیق از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مرتبط با شکنجه و رفتار وحشیانه، غیرانسانی و نامناسب یا تنبیه با شلاق و قطع عضو” را ابراز کرد.

همچنین نگرانی خود را از تعداد زیاد اعدام‌ها بدون حضور بازرسان رسمی بین‌المللی و نیز افزایش اعدام‌های در انظار عمومی عنوان کرد.

این قطعنامه همچنین تعقیب فزاینده و نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های مذهبی، خصوصا اعضای بهایی و مدافعان آن‌ها را محکوم کرد.

چنین قطعنامه‌هایی علیه ایران، کره شمالی و میانمار، و از سال گذشته سوریه، تبدیل به رویه همه ساله سازمان ملل شده است.

روز سه‌شنبه این کمیته قطعنامه‌ای را هم علیه نقض حقوق بشر در کره شمالی در دستور کار قرار داد.

منبع: شیکاگو تریبون – 27 نوامبر 2012