شرط ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه

نویسنده

» گزارش کوریره دلاسرا ازمذاکرات ژنو

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در آستانه برگزاری کنفرانس صلح سوریه در روز ۲۲ ژانویه در ژنو، مواضع آمریکا در قبال حضور ایران را روشن کرد. وی در یک کنفرانس خبری گفت: “ایران می تواند در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ که برای به امید کمک به گذار سیاسی در سوریه برگزار می شود، نقش سازنده داشته باشد.”

 به نظر می رسد که ایران این شرط را در صورت حفظ عزت این کشور، پذیرفته است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: “تهران آمادگی خودرا برای مشارکت و کمک به حل بحران در سوریه اعلام کرده است، اما در عین حال برای حضور در کنفرانس ژنو۲، پیشنهادی که منطبق باعزت جمهوری اسلامی ایران نیست را نمی پذیرد”.

 جان کری در مورد عملکرد ایران در قبال سوریه (با توجه به اینکه بشار اسد از متحدان ایران در منطقه است) گفته است: “ایران باید به جامعه جهانی بپیوندد و همان کاری را انجام دهد که همه ما به آن متعهدیم: تلاش برای استقرار صلح در سوریه.”

در حالی که جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد، اختلافات بین ارتش آزاد سوریه و گروه های مبارز اسلامی بالاگرفته است. اختلافات در این روزهای باقی مانده به کنفرانس صلح، تشدید شده است.

 یکی از رهبران القاعده که بلژیکی است و در شمال شرقی سوریه می جنگد، هشدار داده است که در صورتی که حملات به القاعده ادامه پیدا کند، صد ها نفر آماده عملیات انتحاری در این منطقه هستند.این اضهارات توسط دیده بان ملی حقوق بشر در سوریه، فاش شد.

 بعلاوه، فعالان ضد حکومت بشار اعلام کردند که در روزهای اخیر تحت بمباران شدید ارتش بشار اسد قرار گرفته اند.

 

 این حملات از زمین و هوا در مناطق نزیک به دمشق، صورت گرفته است. آمار کشته شدگان که مورد تایید نیروهای محلی قرار گرفته است، پنج کشته گزارش شده است که دوتایشان کودک بوده اند. عده زیادی نیز در بمب گذاری ها کشته شده اند که این بمب گذاری ها اغلب در شهر درعا صورت گرفته است. حملات هوایی در منطقه ای در شمال غربی آلپو ادامه دارد.

منبع: کوریره دلاسرا، ۶ ژانویه