عروسک باربی از ایران اخراج شد

نویسنده

» گزارش آ ب ث:

جمهوری اسلامی فروش عروسک مشهور شرکت ماتیل را ممنوع کرده تا بدین ترتیب از اثرات “مخرب” فرهنگ غربی جلوگیری کند.

پلیس منکرات جمهوری اسلامی جمع آوری عروسک های باربی از مغازه ها را آغاز کرده است. به گفته صاحبان فروشگاه ها، از نظر مسؤولان جمهوری اسلامی، این عروسک بازتاب فرهنگ غربی و تهدیدی برای ارزش های اسلامی است. صاحب یکی از اسباب بازی فروشی ها در تهران می گوید: “مأموران سه هفته پیش به فروشگاه ما آمدند و از ما خواستند تمامی عروسک های باربی را جمع کنیم.”

ممنوعیت فروش عروسک مشهور ماتیل موضوع جدیدی نیست. در سال ۱۹۹۶ سران مذهبی از “پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی” این عروسک خبر دادند، ولی در عمل هیچ گونه ممنوعیتی به اجرا نرسید و مغازه داران به فروش این عروسک ادامه دادند. با این حال، دولتمردان جمهوری اسلامی مجدداً دستور جمع آوری این عروسک را صادر کرده اند و در صورت عدم جمع آوری، مغازه شخص متخلف ممکن است پلمب شود.

ایران در سال ۲۰۰۲ عروسکی را به بازار عرضه کرد که هدف آن انتقال ارزش های اسلامی و مقابله با عروسک باربی بود، ولی موفقیت چندانی به دست نیاورد. این عروسک دختر به نام “سارا” با یک عروسک پسر به نام “دارا” در لباس سنتی به بازار عرضه شد.

 

فروش “مخفی”

فرناز مادر ۳۸ ساله می گوید: “دختر من عروسک باربی را ترجیح می دهد.” او از زمان آخرین ممنوعیت نتوانسته این نوع عروسک را در مغازه ها پیدا کند.

برخی از اسباب بازی فروشی ها به قیمت پرداختن جریمه تصمیم گرفته اند این ممنوعیت را اجرا نکنند. صاحب یکی از فروشگاه های اسباب بازی در پایتخت ایران می گوید: “من به فروش باربی ادامه می دهم، ولی به صورت مخفی.” او می گوید که در ویترین تنها یک عروسک با پوشش اسلامی سیاه رنگ گذاشته شده.

جمهوری اسلامی از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ به بعد با فرهنگ غربی مبارزه کرده و قوانینی را درخصوص پوشش اسلامی وضع نموده است. از دیگر اقدامات حکومت ممنوع کردن موسیقی و شبکه های خارجی بوده. در اوج تنش های میان تهران و کشورهای غربی که حکومت تهران را به دستیابی به بمب اتمی متهم می کنند، مسؤولان ایرانی از تولید انبوه اسباب بازی هواپیمای بی سرنشین آمریکایی که گفته می شود در ماه دسامبر سرنگون شده خبر دادند. به گفته رسانه های محلی، اسباب بازی این هواپیما در ابعاد کوچک و در رنگ های مختلف تولید خواهد شد.

منبع: آ ب ث، ۱۶ ژانویه