نگرانرهبران سبزیم، آزادشان کنید

نویسنده
حسین محمدی

» عروس آیت‌الله منتظری و ۳۹ زندانی سیاسی:

هم‌زمان با بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی و تاکید آن‌ها بر لزوم تلاش برای «آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز»، عروس آیت‌الله منتظری٬ با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی٬ از نگرانی فرزندان موسوی برای سلامت جسمی پدر و مادرشان خبر داده است.

زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری٬ در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای٬ نوشته است که در روزهای گذشته برخی افراد ناشناس با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تماس گرفته و به آنها گفته‌اند که “پدر یا مادر شما بسیار بیمار هستند” و “بیماری خطرناکی دارند و الان در حال شیمی‌درمانی هستند”.

وی در بخش دیگری از نامه خود٬ نوشته است که فرزندان موسوی و رهنورد به دلیل محرومیت از امکان تماس تلفنی یا ملاقات حضوری والدین خود٬ قادر به رد یا تایید این اخبار نیستند و تنها “مشاهده تن رنجور و بیمار” زهرا رهنورد در آخرین ملاقات وی با دخترانش، باعث افزایش نگرانی آن‌ها شده است.

پیش از این سایت کلمه٬ وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی٬ با انتشار گزارشی از وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ نوشته بود که زهرا رهنورد در معدود دیدارهای اخیر٬ دچار “کاهش وزن مشهود٬ لرزش دست و حالت رنجور” بوده که همین مساله “خانواده را دچار بهت و نگرانی جدی در مورد سلامت غذایی و خطرات دارویی آنها یا تهیه سناریویی بدخواهانه درمورد آنان” کرده است. این سایت اما توضیح بیشتری درباره “سناریویی بدخواهانه” درباره موسوی و رهنورد نداده بود.

نامه زهرا ربانی‌املشی٬ پس از آن منتشر شد که فرزندان میرحسین موسوی در ملاقات با خانواده آیت‌الله منتظری و نیز همسر دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، از عدم امکان هرگونه ارتباط و کسب خبر از پدر و مادرشان ابراز نگرانی کردند. کلمه گزارش داده است در این دیدار که “چندتن از بانوان بیوت علمای شهر قم” نیز حضور داشتند “دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به شرح بلاها و فشارها و تهدیدهایی که از جانب حکومت در یکسال اخیر یعنی از زمان بازداشت مهندس موسوی و زهرا رهنورد در زندان اختر بر آن‌ها و خانواده آن‌ها وارد شده پرداخته و عمیقا از وضعیت پدر و مادر خود و ادامه این زندان، سلامتی آن‌ها و دلایل زندان‌بانان برای جلوگیری از کسب خبر از وضعیت والدین‌شان، ابراز نگرانی کردند”.

در ماه‌های گذشته بارها رسانه‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی٬ دست به انتشار اخباری درباره وضعیت ناگوار جسمانی رهبران دربند جنبش سبز زده بودند. در یکی از این نمونه‌ها٬ اعلام شده بود که میرحسین موسوی از دو سال پیش تحت نظر پزشکان مشغول شیمی درمانی بوده٬ اما با پیشرفت بیماری٬ پزشکان از بهبود وی قطع امید کردند.

این نگرانی‌ها باعث شد که ربانی‌املشی در نامه خود خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی بنویسد: “همراه چند تن از دوستان از قم به دیدار عموزادگان حضرتعالی یعنی دختران آقای مهندس میرحسین موسوی رفتیم. دخترانی مقاوم ولی بسیار نگران و مضطرب از وضعیت سلامتی پدر و مادر، آنان اظهار می‌داشتند که به‌ ندرت اجازه ملاقات با والدین را پیدا می‌کنند و از آن بدتر اینکه گاه گاهی افراد ناشناسی، در تماس تلفنی اخبار نگران کننده‌ای را به آنان می‌دهند، مثلا «پدر یا مادر شما بسیار بیمار هستند» یا «بیماری خطرناکی دارند و الآن در حال شیمی‌درمانی هستند» و امثال این تلفن‌ها که به نظر می رسد صرفاً به منظور نگران کردن و تضعیف روحیه خانواده می‌باشد، آن‌هم در شرایطی که هیچ نوع دسترسی تلفنی یا حضوری به پدر و مادر، برای اثبات صحت و یا سقم قضیه وجود ندارد و ملاقات‌ها با فاصله زمانی بسیار زیاد انجام می‌شود. البته مشاهده تن رنجور و بیمار مادر، در ملاقات اخیر نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است”.

فرزند آیت الله ربانی املشی در نامه خود نوشته است: “قبول این مسئله بسیار سخت است که جنابعالی باخبر باشید از اینکه ذی القربای شما بدون محاکمه، در شرایطی هستند که حتی از حقوقی همانند یک زندانی جانی و قاتل هم برخوردار نباشند و عزیزان و فرزندانشان هم از دیدار آنان محروم باشند. حتی اگر آقای موسوی هم محاکمه شده و محکوم به حبس بودند، فرزندان ایشان چرا باید این مقدار هزینه بپردازند و علاوه بر تحمل درد فراق، نگران وضعیت روحی و جسمی پدر و مادر هم باشند و کسانی هم مأمور شوند تا این عزیزان را در حالت اضطراب و نگرانی مضاعف نگاه دارند”.
همسر احمد منتظری خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آورده است: “همانطور که مستحضرید آقای مهندس موسوی، در نظام جمهوری اسلامی، در سال‌های پر از بحران جنگ تحمیلی، هشت سال نخست وزیر بودند و در صداقت و پاکی ایشان همین بس که پس‌از اتمام مسئولیت، هیچ مخالف و دشمنی او را به سوء مدیریت متهم نکرد… حال به هر دلیلی، بین جنابعالی و ایشان اختلاف پیش آمده، آیا مناسب است با ایشان و خانواده محترمشان اینگونه رفتار شود؟”

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که نسبت به وضعیت سلامتی رهبران در بند جنبش سبز٬ ابراز نگرانی می شود.

پیش از این فاطمه کروبی، که خود چندی پیش از حصر رهایی یافت، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، با تشریح وضعیت حصر کروبی، آن را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته و گفته بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

وی همچنین وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

فرزند وی٬ حسین کروبی٬ نیز هفته گذشته خبر از آن داده بود وی از امکانات و ملاقات‌های محدود خود نیز محروم شده است. به نوشته سایت سحام‌نیوز ـ سایت رسمی مهدی کروبی ـ این محرومیت‌های جدید پس از آن رخ داد که مهدی کروبی در پیامی، نسبت به شرایط برگزاری انتخابات مجلس نهم اعتراض کرد و آن را “انتخاباتی فرمایشی” خواند. پیام مهدی کروبی، توسط همسر وی، فاطمه کروبی، منتشر شده بود.

حسین کروبی درباره وضعیت پدر خود، گفته بود: “از آن روز به بعد ملاقات هفتگی پدرم با مادرم را قطع کرده‌اند و همچنین آن دو روزنامه ای را که مدت کوتاهی برای مطالعه در اختیارشان قرار داده می شد دیگر نمی دهند و ایشان در یک آپارتمان به صورت انفرادی زندگی می کنند”.

شرایط مشابهی درباره میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز وجود دارد. سایت کلمه پیش از این نوشته بود که بعد از دیدار میرحسین موسوی و همسرش در شهریور ماه با فرزندان خود٬ به مدت بیش از سه ماه کلیه ارتباطات به طور صددرصد با خانواده قطع شده بود: “در هفته های اخیر به دلایلی مبهم و نگران کننده، مجددا کلیه ارتباطات بسیار محدود و کم شمار باز هم بطور کامل قطع شده و ماموران از هرگونه ملاقات یا ارتباط تلفنی یا رسیدن هر خبری جلوگیری می کنند”.

وب‌سایت نزدیک به موسوی افزوده بود: “برخلاف اطلاعات داده شده در برخی رسانه ها تا به حال دیداری با دختران به صورت جمعی، یا درخانه پدری صورت نگرفته و همین چند ملاقات پراکنده ی انگشت شمار علاوه براینکه در مکانی خارج از محل نگهداری این دو شخصیت بوده است، هیچ یک نتوانسته موجب آسایش و آرامش خاطر نسبی فرزندان گردد. بلکه دیدن شرایط تلخ آنها و نیز نحوه برخورد ماموران افزایش نگرانی فرزندان را به همراه داشته است”.

نزدیکان میرحسین موسوی می گویند دلیل بدتر شدن رفتار زندان‌بانان٬ نظر وی درباره انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی و تحریم آن بوده است.

در همین حال ۳۹ زندانی سیاسی نیز٬ با انتشار بیانیه‌ای از زندان٬ ضمن تاکید مجدد بر تحریم انتخابات مجلس نهم که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود٬ نوشتند: “تحقق حاکمیت ملی از مجرای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه به‌عنوان خواسته‌ی اصلی جنبش سبز همچنان باقی است. قدم نخست در این راه چنان که در دو بیانیه‌ی آبان‌ماه و آذرماه خود تاکید کردیم، آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز است. از این رو از تمامی هموطنان آزاده و آگاه خویش درهرکجای جهان که هستند، می‌خواهیم در کنار آگاهی‌بخشی در مورد انتخابات دروغین و مهندسی شده و فرمایشی اسفندماه، از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.همچنین تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر را برای رهایی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران از حبس نامشروع و ظالمانه، به یاری می‌طلبیم. سزاوار نیست مدافعان حقوق بشر در جهان چشم بر این ظلم مستدام فروبندند”.