نبرد گلادیاتوری در رینگ مشتزنی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» مضروب شدن مامور و ناظر

در پی تیراندازی در لیگ برتر کشتی، بیرون کشیدن اعتراض آمیز تیم ها از ادامه مسابقه های لیگ برتری ورزش ایران و حوادثی که در لیگ برتر فوتبال ایران پیاپی رخ می دهد، این بار نوبت رینگ مشتزنی در کرمانشاه بود که بدل به میدان گلادیاتوری شود تا مامور انتظامی با پرتاب صندلی فلزی سرش بشکند، نماینده فدراسیون مشتزنی مضروب شود و سرمربی تیم بازنده به عنوان تنها مقصر، پنج جلسه محروم شود.

مشتزنی از جمله ورزشهایی بود که نخست در جمهوری اسلامی ممنوع شد و پس از چند سال دوباره اجازه فعالیت یافت. فدراسیون مشتزنی تنها فدراسیون ورزشی ایران است که از پیدایش دو باره تا کنون تنها یک رییس داشته است: احمد ناطق نوری برادر حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری.

حالا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در جریان مسابقه ای در لیگ برتر مشتزنی - که در ایران “سوپر لیگ بوکس” نام دارد، بهرام پشت پناه، ناظر این مسابقه و نماینده فدراسیون در پی پرتاب جسمی شیشه ای از سوی تماشاگران از ناحیه چشم دچار مصدومیت شد و با پرتاب صندلی فلزی از سوی تماشاگران، سر مامور انتظامی روی رینگ مشتزنی شکست.

در گفت و گوی دیشب بخش ورزشی شبکه خبر با عوامل درگیری، همگی از بی گناهی خود در مسابقه ی جنجالی بر روی رینگ سخن گفتند و در پایان از فدراسیون مشتزنی ستایش شد که با پنج جلسه محرومیت برای سرمربی تیم تهرانی به سرعت به ماجرا رسیدگی کرده است.

داریوش سلطانی، رییس هیات مشتزنی استان کرمانشاه مدعی شد در جریان جنجال عیسی گل محمدی، سرمربی تیم مشتزنی ساپکوی تهران با پرتاب صندلی به همه توهین کرد و باعث جریحه دار شدن احساسات تماشاچیان و همه مهمانان شد.

از سوی دیگر عیسی گل محمدی در خبرگزاری فارس ادعا کرد تماشاچیان آن قدر او را کتک زدند که خسته شدند و رهایش کردند. او در مورد پرتاب صندلی به سوی تماشاگران هم گفت: “اصلا چنین چیزی نیست. من مربی کم تجربه‌ای نیستم که بخواهم چنین اشتباهی را مرتکب شوم. این تماشاچیان بودند که به همه فحاشی می‌کردند و به دنبال درگیری بودند که در آخر یکی از ماموران نیروی انتظامی در این درگیری ها با مصدومیت شدید از ناحیه سر روبرو شد.”

به گفته ناظر مسابقه و نماینده فدراسیون “در مبارزه وزن 69 کیلوگرم بین مرتضی سپهوند و امین قاسمی پور داور دو اخطار به سپهوند داد که البته چند اخطار او را هم ندید. در حالی که باید اخطار سوم را می داد این کار را نکرد و اهمال کرد که در نتیجه‌ سپهوند در این مسابقه 8 بر 7 پیروز شد.”

سپهوند از مشتزنان تیم ملی است که به دلیل اعتراض به بیکاری و بی توجهی مسوولان ورزش و فدراسیون به او، از تیم ملی کناره گیری کرد. او نخستین مشتزن ایرانی است که توانست از طریق موفقیت در مسابقات جهانی شیکاگو، جواز شرکت در المپیک را کسب و در المپیک 2008 پکن به عنوان کاپیتان تیم ملی مبارزه کند. او در المپیک پکن با دو پیروزی تا مرحله یکچهارم پایانی صعود کرد و سرانجام به طور مشترک پنجم شد.

 او کارمند وزارت نفت بود اما به گفته مسئوولان به دلیل حضور در تمرینات تیم ملی و عدم حضور در محل کار اخراج شد و سپس به عنوان نگهبان به وزارت نفت بازگشت.

 بهرام پشت پناه در مورد حادثه ای که به مصدومیتش انجامید به ایسنا همچنین گفت: “در مسابقه ای جنجالی وقتی مشغول آرام کردن تماشاگران و ادامه مسابقه بودم، به یکباره دیدم شیشه‌ای از بالا به چشمم اصابت کرد و چشمم قرمز و کبود شد و با همان شرایط ادامه مسابقه را اعلام کردم.”

ناظر مضروب با تاکید بر اینکه اعلام پیروزی سپهوند مانند کبریتی برای شروع درگیری ‌ها بود، گفت: “پس از رای داور، کادر فنی تیم پیوند با داد و بیداد مدعی شدند که حق مشتزن تیم آنان خورده شده است. در همین حین تماشاگران به سمت یکی از دو مشتزن حمله ‌ور شده و سرانجام پس از مدتی دویدن او را کتک زده و پیراهن او را پاره کردند… پس از دیدن این صحنه‌های زشت به روی رینگ رفتم تا جلو این تماشاگران خشمگین را بگیرم که در همان حین یک صندلی پلاستیکی به روی رینگ پرتاب شد.”

او افزود: “بار دیگر بر روی رینگ رفتم تا شرایط را برای ادامه مسابقه ها فراهم کنم، اما به یکباره دیدم این بار یک صندلی فلزی پرتاب شد که متاسفانه به سر مامور نیروی انتظامی خورد و سرش را شکست.”

 

ادامه مسابقه ها، با تشویق یا تهدید!

ناظر مسابقه و نماینده فدراسیون همچنین گفت: “به هر حال به هر زحمتی بود، با تشویق یا تهدید، مسابقه ها ادامه یافت؛ اما دیگر بوکس نبود. مسابقه گلادیاتورها بود و بوکسورها همدیگر را مورد نوازش قرار می دادند!”

پشت پناه در مورد مصدومیتش هم گفت: “چشمم قرمز شده و اکنون در دید مشکل دارم.”

همایون اردلان، دبیر کل فدراسیون مشتزنی ایران اعلام کرده است: “با شناخت خاطیان با آن‌ها به شدت برخورد خواهیم کرد؛ حال چه از مسئولان تیم‌ها باشند، یا مسوولان هیات و یا حتی داوران. باید با انضباط کارها دنبال شود. با داد و بیداد و هرج و مرج کاری درست نخواهد شد… اگر مشخص شود که تیمی برای چندمین بار با چنین کارهایی قصد دارد جو را بر هم بریزد، قطعا آن‌ها را از لیگ اخراج می‌کنیم.”

 

تنبیه قشر زحمتکش داوری!

 اردلان به خبرگزاری دانشجویان ایران یادآور شده است: “چنانچه در این بررسی‌ها مشخص شود، داوری در به وجود آمدن جنجال مقصر بوده، حتما برای این قشر زحمت کش هم تنبیه‌هایی در نظر می‌گیریم، از محرومیت‌های کوتاه مدت گرفته تا محرومیت‌های یک ساله، دوساله و یا حتی اخراج مادام العمر. دوست نداریم این شرایط دوباره تکرار شود…حتی اگر مشخص شود که داوری در به وجود آمدن این جنجال مقصر بوده، باز هم مربیان نباید وارد حاشیه‌ها می شدند تا کار به پرتاب صندلی، بطری، شیشه و حتی زد و خورد بکشد. در این مورد هم با مربیان برخورد خواهیم کرد.”