ورود سپاه به درگیری های تهران

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» دوشنبه هم پر حادثه بود

ایران دیروز هم شاهد حضور نیروهای  لباس شخصی، امنیتی و نظامی در خیابان ها از یک طرف و مردم از سوی دیگر بود. تظاهر کنندگان تهرانی در سکوت و با شمع  به یاد شهدای چند روزه اخیر و به ویژه نداآقاسلطانی جمع شده بودند، اما نیروهای امنیتی این سکوت را با شلیک گلوله شکستند. پاسخ مردم هم این بود: “مرگ بر دیکتاتور”. این در حالی است که لشکر 10 سپاه پاسداران نیز وارد تهران شده و عملا کنترل پایتخت را برعهده گرفته است.

تظاهرات در خیابان های تهران و چند شهرستان بزرگ دیگر به ویژه در مراکز استان ها دیروز هم ادامه یافت.بزرگ ترین اجتماع تهرانی ها در میدان 7 تیر بود که در آن ده ها هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات 22 خرداد گرد هم آمدند. در مقابل ماموران پلیس، بسیجیان، لباس شخصی ها و نیروهای رسمی سپاه پاسداران هم که از صبح دوشنبه از میدان آزادی تا میدان امام حسین استقرار یافته بودند، با حضور در  میدان هفتم تیر، به تظاهر کنندگان حمله و آنان رامتفرق کردند.

معترضانی که از حدود ساعت چهار عصر در میدان هفتم تیر تجمع کرده بودند، در سکوت و بدون دادن شعار، روز زمین نشسته بودند، اما با هجوم ماموران لباس شخصی و یونیفرم پوش، شعار دادن ها آغاز شد. معترضین فریاد می زدند: “الله اکبر”، “مرگ بر دیکتاتور” ….

نیروهای ضد شورش هر بار با جدا کردن معترضان، تعدادی را به سمت خیابان مفتح جنوبی و گروهی دیگر را به سمت بزرگراه مدرس می راندند، امامردم پس از چند دقیقه دوباره خود را به وسط میدان می رساندند و شعار می دادند.

معترضین همچنین پلاکارهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: “چه کسی خواهر من را کشته است؟”، “ندا تو برای همیشه زنده ای”، “برادر ارتشی، برادر سپاهی حمایت حمایت” و…

 

حمله به کلمه

در حالیکه در شرق میدان هفت تیر در کنار ایستگاه مترو، بسیجیان در مقابل ساختمان روزنامه کلمه سبز، متعلق به مهندس موسوی گردآمده بودند و کارمندان این روزنامه را تهدید می کردند، نیروهای پلیس هیچ دخالتی نمی کردند و به گفته یک شاهد عینی “وظیفه پشتیبانی و حفظ امنیت بسیجیان” را برعهده گرفته بودند.

با این وجود تجمع و تعقیب و گریز در میدان 7 تیر تا حدود ساعت هشت و نیم شب ادامه داشت.

در تظاهرات دیروز تهران حضور نیروهای بسیج و سپاه در میدانهای انقلاب، آزادی، فردوسی، چهار راه ولی عصرو میدان ولی عصر نسبت به روزهای قبل چشمگیرتر بود. برای تقویت این نیروها، اعضای بسیج ادارات نیز به سطح شهرها گسیل شده اند که همگی با لباس  شخصی،کاسکت و نیز چماق (چوبدستی ، نه باتوم) مشخص می شوند.

اما ازحجم نیروهای پلیس (نیروی انتظامی) کاسته شده و شایعات حکایت از اختلافات درونی در این نیرو و مخالفت بسیاری از بدنه و فرماندهان آن با ضرب و شتم مردم دارد.

 

لشکر 10 سپاه در خیابانها

از صبح دیروز بطور رسمی لشکر 10 نیروی مخصوص سپاه پاسداران مرکز(تهران) هم وارد عمل شده و کنترل تهران را بر عهده گرفته است. حضور این نیرو در روز شنبه چندان زیاد و چشمگیر نبود، اما از صبح دوشنبه پررنگ شده و عملا تمام شهر را در اختیار گرفته است.کنترل امنیت تهران نیز به این لشکر واگذار شده است. آخرین ماموریت این لشکر حضور در ماجرای کوی دانشگاه تهران بود.