کشف شرکت های پوششی در هنک کنگ

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره ادامه فشارهای آمریکا به ایران

ساموئل روبنفلد

وزارت خزانه داری آمریکا از تحریم 24 شرکت کشتیرانی مرتبط با شرکت کشتیرانی دولتی ایران  و نیز دو شرکت زیرمجموعه سازمان صنایع هوا فضای ایران خبر داد. 

اقدام روز پنجشنبه آمریکا، تازه ترین اقدام بر علیه خطوط کشتیرانی ایران است. شرکت هائی که  به عنوان بازوی حمل و نقل برنامه هسته ای ایران، تحت فشار فزاینده آمریکا قرار گرفته اند.

استوارت لوی معاون ضدتروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا طی سخنانی اعلام کرد: «شرکت دولتی کشتیرانی ایران به دلیل تحریم های بین المللی زیر فشار بسیار سنگینی است و برای حفظ شبکه و مالکیتش بر شناورها، دست به هرکاری می زند. اقدام امروز، پرده از تازه ترین تمهیدات فریبکارانه ایران برای ادامه رفتار غیرقانونی خود بر می دارد.»

بسیاری از شرکت های حمل و نقل که روز پنجشنبه مشمول تحریم ها شده اند، در هنک کنگ به کار مشغولند. چهار تای از این شرکت ها به نام  استری شاین، آیدیل ساکس، تاپ گلاسیر و  تاپ پرستیژ به این دلیل مشمول تحریم شده اند که تحت مالکیت و مدیریت احمد سرکندی و قاسم نبی پور بودند. این دو نفر در اکتبر 2010 و به اتهام فعالیت به نمایندگی از طرف شرکت کشتیرانی ایران، در فهرست سیاه وزارت خزانه داری قرار گرفته بودند.

شانزده شرکت حمل و نقلی که همگی با مشخصات فوق به فعالیت مشغول بودند، به این دلیل مشمول تحریم شده اند که مالکیت شناورهایی که در فهرست او- اف- اِی- سی و به عنوان اموال شرکت کشتیرانتی دولتی ایران شناخته می شدند را برعهده گرفتند. بنا بر اعلام وزارت خزانه داری، این شناورها قبلاً به چهار شرکت مرتبط با سرکندی و نبی پور تعلق داشتند. چهار شرکت در فهرست وزارت خزانه داری، و هشت شرکتی که قبلاً به دلیل ارتباط با شرکت کشتیرانی ایران مشمول تحریم شده بودند، همگی با آدرس مشترکی از یک جزیره کوچک معرفی شده اند. 

دو شرکت زیرمجموعه صنایع هوا و فضای ایران نیز در برنامه موشکی این کشور دست داشته اند. گروه صنایع شهید احمد کاظمی، مسؤول توسعه و تولید موشک های زمین به هوا است و وزارت خزانه داری سوء ظن دارد که دانش فنی برنامه موشکی ایران را تأمین می کند و در برنامه های کره شمالی مشارکت داشته باشد. ضمناً شرکت صنایع شهید بابایی نیز به تأمین دانش فنی برنامه موشکی ایران متهم شده است.

 

منبع: وال استریت ژورنال- 15 ژانویه 2011