مرخصی نمی دهند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خانواده زندانیان در مصاحبه با روز:

برخی از زندانیان سیاسی در نقاط مختلف کشور از زمانی که بازداشت شده‌اند تا کنون از حق قانونی مرخصی محروم مانده اند. ضیا نبوی، احمد زیدآبادی و بهاره هدایت از جمله این زندانیان اند که “روز” برای بررسی وضعیت شان، با خانواده و برخی نزدیکان آنها گفت‌وگو کرده‌ است.

 

مخالفت با انتقال ضیا نبوی

پدر ضیا نبوی، با تشریح آخرین وضعیت فرزندش به “روز” گفت: “با مرخصی ضیا که موافقت نمی‌کنند، درخواست انتقال او به تهران را هم دادیم، اما با این مساله هم مخالفت شد”.

وی افزود: “هر چند وقت یک بار به ملاقات ضیا می‌رویم، خودش می‌گوید مشکلی ندارد، این مدت هم در زندان اهواز بوده و به جای دیگری منتقل نشده است”.

ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه نوشیروانی بابل است. وی در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق شد رتبه زیر ده را کسب کند، اما به دلیل فعالیت سیاسی دردانشگاه ستاره‌دار شد و از ادامه تحصیل محروم گشت. نبوی  ۲۵ خرداد سال گذشته بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی، به ۱۵ سال زندان (که ۱۰ سال از آن در تبعید به ایذه می گذرد) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس در تبعید تبدیل شد.

پدر وی، علی‌اکبر نبوی می‌گوید: “گرچه برخی محدودیت‌ها هنوز وجود دارد، اما حداقل او را به دلایل نامعلوم به مکان‌های دیگر انتقال نداده‌اند و این خودش جای شکر دارد. ضمن اینکه برای ملاقات هم مثل سابق رفتار نمی‌کنند”.

نبوی پیش از این و در زمستان گذشته، به طور ناگهانی از زندان عمومی به اداره اطلاعات منتقل شده بود. در آن زمان برخی منابع آگاه اعلام کرده بودند که ماموران امنیتی وی را تحت فشار قرار داده‌اند تا مصاحبه‌ای تلویزیونی انجام دهد و وجود دانشجویان ستاره‌دار را منکر شود؛ مساله‌ای که با مخالفت نبوی رو‌به‌رو شده بود.

 

زیدآبادی؛ همه چیز درست می‌شود

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) از شب ۲۳ خرداد سال ۸۸ در بازداشت است. وی در این مدت اجازه استفاده از مرخصی را نیافته است.

یکی از نزدیکان زیدآبادی، درباره آخرین وضعیت وی می‌گوید: “متاسفانه وضعیت اقای زیدآبادی  تغییری نکرده است. ایشان همچنان بدون مرخصی در زندان هستند. امکان تماس تلفنی برایشان وجود ندارد و برخلاف زندان اوین، ملاقات‌های آنان هم هر دو هفته یک بار انجام می‌شود؛ به این دلیل که در زندان رجایی‌شهر، ملاقات‌ها زنانه ـ مردانه است”.

این منبع نزدیک به خانواده، همچنین با اشاره به وضعیت روحی زیدآبادی، اضافه کرده است: “آقای زیدابادی همچنان با روحیه هستند. اخباری که به ما می‌رسد حکایت از آن دارد که ایشان روحیه خوب خود را حفظ کرده‌اند. ضمن اینکه به همه اعلام می‌کنند  این وضعیت نمی‌تواند پایدار باشد و بالاخره همه باید به سمت دموکراسی بروند. به هر حال ما هم هزینه همین مساله را می‌پردازیم”.

زیدآبادی بهمن ماه سال ۸۸ به زندان رجایی‌شهر منتقل شد و مدتی را برخلاف قانون همراه با افراد متهم به قتل و قاچاق مواد مخدر سپری کرد.

او که به ۶ سال زندان و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده، چندین ماه است که از حق تماس تلفنی نیز محروم شده و تنها می تواند هر دو هفته یک بار خانواده خود را ببیند.

در همین حال یک فرد نزدیک به خانواده زیدابادی گفته است: “در یکی از ملاقات‌هایی که همسر ایشان بعد از فوت عزت‌الله و هاله سحابی با ایشان داشتند، آقای زیدابادی بسیار متاثر بودند. گرچه معتقد بودند که هاله سحابی جاودانه شده است، اما نمی‌توانستند تاثر عمیق خود را از این قضیه پنهان کنند”.

دبیرکل سازمان ادوار تحکیم در حالی از مرخصی محروم شده است که پیش از این مقامات مختلف چندین بار خواستار تهیه وثیقه برای وی شده بودند. این وثیقه ابتدا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شد، اما بعدها تا ۵۰۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد، اما همچنان زیدابادی از مرخصی محروم مانده است.

 

بهاره هدایت؛ انتقال از قرچک

خانواده یکی از هم‌بندان بهاره هدایت به “روز” گفته‌است که وضعیت وی و دیگر زندانیان سیاسی زن، پس از انتقال از زندان قرچک، بهبود یافته است. به گفته وی”پس از انتقال زندانیان سیاسی زن به زندان اوین، وضعیت رفاهی بند زنان بسیار بهتر شده است؛ بخصوص اینکه برخی از آن‌ها بندهایی چون متادون و یا زندان قرچک ورامین را تجربه کرده‌اند”.

بند جدید زندانیان سیاسی زن در زندان اوین، پشت بند ۳۵۰ قرار دارد. گفته می‌شود که در روزهای گذشته، ملاقات به یکشنبه تغییر یافته و  روزهای پنجشنبه نیز زندانیانی که فرزند دارند، قادر به ملاقات با خانواده خود هستند.

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفترتحکیم وحدت، دیماه سال ۸۸ بازداشت شد. وی از آن زمان تاکنون بدون استفاده از مرخصی در زندان است. وی در دادگاه بدوی به ۹ سال و نیم زندان محکوم واین حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.

منبع آگاه دیگری در همین زمینه به “روز” می‌گوید: “وضعیت رفاهی بند زنان بهتر شده است. زندانیان تا حد کمی امکان خرید از فروشگاه زندان را دارند و هواخوری نیز برایشان وجود دارد. گرچه گفته می‌شود که وسعت هواخوری متناسب با تعداد زندانیان نیست؛  با این حال مقامات زندان قول مساعد داده‌اند که این مشکل را حل کنند”.

وی درباره امکان استفاده از مرخصی برای زندانیان نیز افزود: “روز گذشته خانم هنگامه شهیدی به مرخصی آمده‌اند. درباره بقیه افراد هم گفته شده این درخواست بررسی می‌شود. این در حالی است که پیش از این در پاسخ به درخواست مرخصی، به سرعت، مخالفت مقامات با این مساله عنوان می‌شد. امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و زندانیان از همه حقوق قانونی خود برخوردار باشند”.