نگرانی محافظه کاران از انتخابات شورای شهر تهران

نویسنده

اخبار منتشر نشان می دهد که فهرست غیرسیاسی و کارشناسی اصلاح طلبان برای شورای شهرتهران عملا ستون اصلی کار گروه های سیاسی کشور به خود اختصاص داده، جناح هوادار دولت در جلسات فشرده خود اصرار دارد که محافظه کاران سنتی فهرست تائید شده دولت را بپذیرند و امکان پیروزی را از اصلاح طلبان بگیرتد. کاری که دشوار به نظر می رسد.

همزمان با فعالیت وسیع گروه های هوادار اصلاحات برای سامان دادن به فهرستی متحد برای شورای شهر تهران، بخش های عمده ای از اصلاح طلبان معتقدند از آن جا که در تمام شهرهای کشور – به جز تهران – امکان رقابت از آن ها گرفته شده دلیلی ندارد که اصلاح طلبان بدون اعتراضی شفاف به بازی وارد شوند.

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای شوراهای شهر باعث شده بسیاری ازگروه های سیاسی عملا درارائه لیست عاجز شوند. روزنامه صدای عدالت نوشته “16 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر کشور خواستار رسیدگی به علت رد صلاحیت‌های گسترده‌ در انتخابات میاندوره‌ای مجلس و شوراها شدند. حداد عادل رییس مجلس که تذکرات کتبی نمایندگان را در نشست علنی قرائت می‌کرد گفته است این نمایندگان در تذکر، رسیدگی به علت رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات میان دوره‌ای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا را خواستار شدند. این نمایندگان در تذکر خود این رد صلاحیت‌ها را با رویکرد سیاسی توصیف کردند. حداد عادل اسامی نمایندگان تذکر دهنده را قرائت نکرد.” به نوشته روزنامه رسالت این نمایندگان از نمایندگان اقلیت مجلس هستند.

محمد رضا باهنر رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس اما این موضوع را ردکرده است: “در رد صلاحیت‌ها هیچ مشکلی برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود ندارد؛ چرا که ردصلاحیت‌ها بر اساس صلاحیت علمی و بدون دخالت مسایل سیاسی بوده است.”

از سوی دیگر روزنامه ابرار درخبری وبا نقل قول از مخبرکمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است: “در جلسه روز گذشته موضوع رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضای کمیسیون گزارش‌های دریافتی درمورد رد صلاحیت داوطلبان شوراها توسط هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها را بعضا نگران کننده می‌دانستند و با توجه به این وضعیت، تمهیداتی اندیشیده شد.” کاظم جلالی اضافه کرده است که “مقرر شد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه‌ای ویژه را سه‌شنبه این هفته با حضور 5 تن از اعضای هیات مرکزی نظارت برگزار کرده و ضمن هم اندیشی درباره بررسی صلاحیت‌ها تذکرات لازم در این زمینه را به آنها ارایه نماید.”

روزنامه آفتاب یزد نیز با خبری درخصوص رد صلاحیت ها نوشته است: “در جلسه دفتر سیاسی جبهه مشارکت رد صلاحیت نامزدهای انتخابات آتی محکوم شد. اعضای دفتر سیاسی جبهه مشارکت در این جلسه با تاکید بر اشکالاتی که معتقد بودند به روند برگزاری انتخابات وارد است، در چارچوب وضعیت موجود هم رد صلاحیت‌های انجام شده در این انتخابات را بی‌سابقه دانستند.”

به گفته مرتضی حاجی سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان “تا جایی که اطلاع داریم صلاحیت اصلاح طلبان که نام آنها در لیست ائتلاف بود و در تهران از سوی هیات اجرایی تایید نشده بودند، همچنان تایید نشده است. تعداد اصلاح طلبانی که صلاحیت‌شان تایید نشده اند، حدود 10 نفر است اما در شهرستان‌ها وضعیت کمی متفاوت‌تر است و البته انتظاری که داشتیم اصلا برآورده نشده است. متاسفانه در استان اصفهان وضعیت غیرقابل قبول است. در استان خراسان از هفت نفری که متعلق به اصلاح طلبان بودند و رد صلاحیت شده بودند، سه نفرشان تایید صلاحیت شدند و سایر شهرستان‌ها نیز به همین منوال. این مواردی که ذکر شد براساس شنیده‌ها است و منتظر هستیم تا به تمام رد صلاحیت شدگان ابلاغ شود. البته وضع خوبی نیست و کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، باید به مراجع بعدی اعتراض کرده و این مراجع باید به اعتراض آنها رسیدگی کنند ما نیز همچنان با شورای مرکزی نظارت در تهران و همچنین شورای نظارت استان‌ها صحبت می‌کنیم تا به امید خدا وضعیت بهبود پیدا کند.”

پیش از این جبهه‌ی مشارکت در اطلاعیه ای به رد صلاحیت نجفقلی حبیبی اعتراض کرد. دراین اطلاعیه با اشاره به سوابق فعالیت‌های وی در جایگاه رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، از حبیبی به عنوان یکی از چهره‌های مبارز و شناخته شده انقلاب اسلامی و از پیروان حقیقی راه امام خمینی (ره)، نام برده شده بود: “رد صلاحیت دکتر نجفقلی حبیبی در انتخابات میان‌دوره‌ای هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، بار دیگر بر عزم این شورا مبنی بر ادامه روند برخورد حذفی با اصلاح‌طلبان و نیروهای اصیل انقلاب در انتخابات مجلس صحه گذاشت.”

در این بیانیه همچنین آمده است: “نگرانی محافظه‌کاران از راهیابی مجدد اصلاح‌طلبان به مجلس به قدری بوده است که شورای نگهبان با ردصلاحیت‌ صدها تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مسلمان و معتقد و با سابقه در زمان برگزاری انتخابات مجلس هفتم، آن هم به اتهام عدم التزام عملی به اسلام و عناوین ناچسب مشابه، بهایی گزاف را در مقابل وجدان مردم و محکمه تاریخ، بر خویش تحمیل کرد.”

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان فارس تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان که رد صلاحیت شده‌اند 431 نفر اعلام کرد. این رقم درمورد شهرستان های دیگر هم اعداد مشابهی را به خود اختصاص می دهد. رد صلاحیت ها آنچنان گسترده وبدون حساب بوده است که دربرخی موارد مانند انچه دریزد اتفاق افتاده است بیش از سی نفر بعد ازبررسی مجدد تایید صلاحیت شده اند. دبیر ستاد انتخابات استان یزد گفته است که صلاحیت ‌۳۸ نفر از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در هیاتهای اجرائی ردصلاحیت شده بودند، تائید شد. یا مثلا 76 کاندیدای ردصلاحیت شده دراستان کرمانشاه پس از اعتراض بار دیگر تایید صلاحیت شدند. مجموع کاندیداهای ردصلاحیت شده دراین استان بیش از 350 نفر بوده است. این رقم برای استان بلوچستان 438 نفربوده است. اگر چه افرادی همچون دبیرمجمع خط امام(ره) مشهد با اعتراض به وضعیت ردصلاحیت ها درشهراز تاثیررد صلاحیت گسترده برناتوانی برای ارائه لیست انتخاباتی شکایت کرده است: “ما در میدانی قرار گرفته‌ایم که دست و پایمان بسته‌است و 80درصد از نیروهای ما را محروم کرده‌اند.”

رد صلاحیت های گسترده باعث شده است که تهیه لیست های انتخاباتی برای احزاب گوناگون اصلاح طلب با مشکلات جدی همراه باشد.

احمدشیرزاد عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در اعتراض به آن‌چه رد صلاحیت 60 درصدی اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات شوراها پیش از این گفته “ نیروهای اقتدارگرای سیاسی در کشور عادت کرده‌اند که با دوپینگ رد صلاحیت اهداف خودشان را پیش ببرند و ترک این عادت ظاهرا برای آن‌ها عملی نیست. این رد صلاحیت‌ها ناشی از نوعی خودبزرگ‌بینی سیاسی و عدم مشروعیت قائل شدن برای دیگران به طوری که آن‌ها هم حق رقابت و فعالیت سیاسی داشته باشند، است. این‌ها ناشی از بینش انحصارطلبانه‌ای است که در برخی از محافل حکمفرماست و این محافل متاسفانه در حال حاضر در برخی هیات‌های اجرایی انتخابات شوراها نفوذ پیدا کرده‌اند که امیدواریم در مراحل بعد این مساله تصحیح شود.”

این عضو شورای مرکزی مشارکت همچنین افزود که به اصولگرایان هشدار می دهم که در صورت عدم تصحیح اشتباهی که مرتکب شده‌اید، در هر صورت مشروعیت و آبروی‌تان زیر سوال خواهد رفت: “اگر آن‌ها با استفاده از اهرم‌های قدرتی که در اختیارشان هست بخواهند از طریق رد صلاحیت رقبای خودشان را کنار بزنند در صورت برنده شدن هم مشروعیتی نخواهند داشت و در صورت بازنده شدن هم سرشکستگی و آبروریزی مضاعف برای آن‌ها خواهد ماند. یعنی چنان خواهد شد که هم اعتبار و آبروی خودشان را از دست داده‌اند و هم نتیجه‌ای نگرفته‌اند و در هر دو حال خسران و بی‌اعتباری برای جریانی است که این کارها را انجام می‌دهد. اگر در دور گذشته به هر دلیلی به واسطه این‌که مردم کمتر در انتخابات شرکت کردند آن‌ها توانستند انتخابات شوراها را در برخی از شهرهای بزرگ ببرند حداقل یک رقابت حداقل سالم بود و همه در آن رقابت‌ها شرکت داشتند و نه مثل این دوره که در برخی از شهرستان‌ها به رد صلاحیت گسترده دست زده‌اند.”