دودهای اسرائیلی در چشم دولت

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» مشایی متهم به قاچاق سیگار شد

سالانه نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان توسط ایرانی‏های سیگاری دود می‏شود. ۴۵ درصد این بازار هم اکنون در اختیار شبکه قاچاق کشور است؛ شبکه‏ای که گفته می‏شود اسفندیار رحیم مشایی نیز سودای ورود به آن را داشته و “شبکه ای صهیونیستی” است.

 اصولگرایان منتقد دولت گفته‏اند “جریان انحرافی” با ایجاد “برخی تحرکات زیرپوستی” سعی داشته تا “زمینه تقویت قاچاق سیگار به کشور را فراهم کرده” و در نهایت به یک وارد کننده اصلی در صنعت دخانیات ایران تبدیل شود. خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه، نزدیکان احمدی نژاد را متهم به تلاش برای تبرئه فردی به نام “العقیلی” کرده که گفته می‏شود یکی از “مفسدین بازار دخانیات ایران” است. 

“العقیلی” دارنده نمایندگی مادام العمر سیگار “مارلبورو” در ایران از شرکت “فیلیپ موریس” است. اصولگرایان منتقد دولت شرکت “فیلیپ موریس” را یک “کمپانی صهیونیستی” معرفی کرده‏اند که طبق اعلام وزارت اطلاعات هیچ شرکتی نباید نسبت به واردات محصولات آن به کشور اقدام کند.

سید محمود ابطحی، مدیرعامل سابق شرکت دخانیات چندی پیش دلیل استعفای خود را “فشارهای موجود از سوی برخی جریان‌ها برای معامله با شرکت صهیونیستی فیلیپ موریس و حمایت از العقیلی” عنوان کرده بود. آنطور که ابطحی گفته بود دلیل اصلی ناموفق بودن مبارزه با قاچاق سیگار و علی الخصوص سیگار”مارلبورو” به ایران، جلوگیری از این مسئله توسط “برخی جریانات دولتی” بوده است.

العقیلی در سال ۱۳۸۶ تنها در جریان یک پرونده فساد مالی خود  به پرداخت ۹ میلیارد و ۳۶۰میلیون تومان محکوم شده است. گر چه وی بدون پرداخت این مبلغ از کشور خارج شد، اما مجموعه شرکت های تابع وی به فعالیت‏های مالی خود در ایران ادامه داده‏اند؛ حتی شرکت دخانیات قشم که جریمه یاد شده مربوط به فعالیت همین شرکت بوده است. علاوه بر این، رسانه‏های اصولگرا اسنادی منتشر کرده‏اند که نشان می‌دهد که این شرکت قبلا نیز با هدف فرار از پرداخت عوارض قانونی، بخشی از تولیدات کارخانه قشم خود را به صورت قاچاق و از طریق بندرعباس وارد کشور کرده بود که محموله‌های قاچاق توسط ماموران کشف و ضبط شده است.

رسانه‏های منتقد احمدی نژاد در این بین از نقش محمد شریف ملک زاده به عنوان رابط العقیلی و تیم مشایی نام می‏برند که وظیفه  اقدام و پیگیری نامه های وی برای حل مشکلات این سوداگر بازار سیگار را بر عهده داشته است؛ کسی که گفته می‏شود با تغییر موضع تاکتیکی در سال های اخیر به یکی از پست‏های کلیدی دولت احمدی نژاد، یعنی دبیری شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور دست یافته است.

نام “العقیلی” که امروز به عنوان همدست نزدیکان احمدی نژاد در قاچاق سیگار مطرح شده است، اول بار توسط خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران بر سر زبان‏ها افتاد. اواخر مهرماه سال ۱۳۸۵، خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفتگو با منبعی آگاه دو نام را رسما مفسد اقتصادی ‌نامید: محمد رستمی صفا و العقیلی. به نوشته سایت‏های اصولگرا،  آن منبع آگاه کسی جز مشاور ارشد وقت اطلاع رسانی رییس جمهور نبود.

این افشاگری به دنبال سخنان روز ۱۲ مهرماه سال ۸۵ محمود احمدی‏نژاد در بین مردم شهرستان نظرآباد در استان تهران صورت گرفته بود؛ آنجا که محمود احمدی نژاد با هشداری مستقیم به دو نفری که از آنها نام نبرده بود گفت: “شما هزار میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکارید؛ حالا بدون آنکه بدهی خود را پرداخته باشید، می‌خواهید با ۲۹۰ میلیارد تومان، ۲۹ درصد از سهام در اختیار این بانک را خریداری کنید! اگر تا ۱۵روز تکلیف خود را مشخص نکنند به عنوان خدمتگزار ملت، اسامی شما را اعلام می کنم.”

با گذشت ۵ سال از این سخنان، اکنون سایت‏های اصولگرای مخالف دولت دست به انتشار اسنادی زده‏اندکه از همکاری اسفندیار رحیم مشایی با “العقیلی” حکایت می‏کند. بر اساس این گزارش ها رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در نامه‏ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی خواهان کمک، مساعدت و همکاری با “العقیلی” برای رفع مشکلات و انجام برخی کارهای کوچک اداری همچون “تسهیل در بازپرداخت تسهیلات بانکی و بازگرداندن همان نمایندگی‌های پخش سیگار” شده است. تاریخ این نامه متعلق به سوم مردادماه سال گذشته است. اسفندیار رحیم مشایی در نامه دیگری به تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۸ به محرابیان، وزیر وقت صنایع و معادن ایران دستور داد تا نسبت به برگرداندن نمایندگی سیگار به “العقیلی” اقدام کند.

در حال حاضر کل سیگار مارلبوروی ایران به صورت قاچاق وارد کشور می‏شود. گفته می‏شود هر کارتن سیگار مارلبورو توسط شرکت GCC به قیمت ۵۵۰ دلار عرضه می‌شود که پس از قاچاق این محصول به کشور، هر کارتن سیگار مارلبورو بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار در داخل به فروش می‌رسد. حجم مصرف این سیگار در سطحی است که ماهانه ۱۰ میلیارد تومان عوارض پرداختی دولتی این سیگار است؛ عوارضی که به دلیل وجود شبکه قوی قاچاق هیچگاه پرداخت نشده است.

دو هفته پیش حسین اسلامی نائب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این رابطه خبر داده بود که “کسانی که پشت این قضایا هستند و نمی گذارند این واردات قانونی شود؛ همان کسانی هستند که از قاچاق این سیگار و ارقام بالای آن بهرمند می شوند.”

اسلامی دلیل عدم صدور مجوز برای واردات سیگار را ممانعت وزارت اطلاعات عنوان کرده و گفته: “بلافاصله با تاریخ چند روز از اعمال نظر وزارت اطلاعات شرکتی به نام انتظار ایرانیان ثبت و اقدام به گرفتن مجوز برای ورود این سیگار می کند”.

وی تاکید کرده: “این شرکت با مشخص کردن سهامی ۳۳ درصدی بین آقایان “ح” و “م” که از نزدیکان رحیم مشایی است و خانم “ل” ثبت گردیده و از شرکت فیلپ موریس خواسته است، چون نزدیک به دولت ایران هستند، نمایندگی ورود سیگار را به آنها بدهد.”

اسلامی مدعی ارسال عکس‏هایی از این سه نفر با مقامات دولتی برای شرکت “فیلیپ موریس” شده تا رابطه آنها با مقامات دولتی برای مدیران این شرکت محرز شود. چرا که شرکت فیلیپ موریس اعلام کرده بود این نمایندگی قبلا به شخص دیگری داده شده است وطبق قوانین کنوانسیون دیگرامکان دادن این نمایندگی به شرکت دیگری وجود ندارد.

نائب رییس کمیسیون اصل ۹۰ گفته که اطلاعی از اقدامات این افراد پس از کناره گیری ابطحی، مدیر عامل سابق شرکت دخانیات ندارد.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه، مدعی “کسب سود کلان ناشی از فروش بخشی از سیگار بهمن لایت و دارای کیفیت بالا” توسط نزدیکان مشایی شد. این مقام آگاه گفته است “ماهانه حدود ۲۰ هزار کارتن سیگار بهمن لایت توسط شرکت دخانیات تولید می‌شود که هر کارتن به قیمت ۴۰ هزار تومان در کشور فروش می‌رسد. از این میان بیش از 5 هزار کارتن از این محصولات توسط یک گروه سودجو عرضه می‌شود که حدود ۲۰۰ میلیون تومان سود به همراه دارد.”

این در حالی است که تا چندی پیش سایت‏های طرفدار محمود احمدی نژاد با حمله به محسن رضایی وی را به عنوان پدر خوانده مافیای سیگار در ایران معرفی می‏کردند. محمود احمدی نژاد در اردیبهشت ماه سال 87 در جمع مردم قم به فعالیت‌های یک فرد ‏بانفوذ در زمینه قاچاق سیگار اشاره کرده بود. بلافاصله رسانه‏هایی چون رجانیوز با اشاره‏هایی  غیر مستقیم به فرد ‏مورد اتهام احمدی نژاد مشخص کردند که او کسی نیست جز محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه و دبیر فعلی ‏مجمع تشخیص مصلحت نظام.‏

رجا نیوز رضایی را به صراحت ‏به ارتباط با یک قاچاقچی سیگار، در دست داشتن قاچاق سیگار ‏Marlboro‏ به ایران از طریق شرکت “الراشدین” ‏امارات، رایزنی و اعمال فشار به نفع قاچاقچیان سیگار و تأمین هزینه فعالیت‌های تشکیلاتی و انتخاباتی تعدادی از ‏احزاب سیاسی کشور در قبال ایجاد حاشیه امن برای سوداگری خود متهم و از سکوت دستگاه قضایی درباره ‏تخلفات وی انتقاد کرده بود. محسن رضایی در جریان تبلیغات انتخابات سال 88 این اتهامات را “خنده دار” توصیف کرده بود.

با این حال در اواخر سال گذشته نیز سایت خبرگزاری آریا، وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رضایی را به ارتباط گسترده با مافیای قاچاق و واردات سیگار متهم کرد؛ اتهامی که از سوی  محسن رضایی و نزدیکان وی بی جواب ماند. آریا مدعی شده بود که محسن رضایی “با سوء استفاده از برخی رانت‌ها” موفق شده طی سالیان گذشته “کاخ موزه سعدآباد” را به یکی از “پاتوق‌های لوکس و امن مافیای قاچاق سیگار” تبدیل کند.