دایره پیرامون احمدی نژاد تنگ تر می شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ماجرای ارمنستان و دستگیری های تازه

دامنه جنجال‌ها پیرامون احمدی‌نژاد هر روز گسترده تر می شود.اینک بعد از چند هفته مناقشه کلامی و رسانه ای، لغو سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان – که گفته می‌شود به دلیل عدم صدور مجوز خروج رحیم‌مشایی و بقایی بوده – به جنجال دیگری  تبدیل شده است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس چند تن از مدیران سابق شرکت ایران خودرو بازداشت شده‌اند؛مدیران نزدیک به مشایی. پایگاه اطلاع رسانی مجتمع قضایی امور اقتصادی نیز خبر از محکومیت مدیرعامل سابق شرکت دخانیات داده است؛ او هم نزدیک به مشایی.

 

ارمنستان: جنجال جدید بر سر مشایی؟

خبرگزاری فارس خبر داد سفر محمود احمدی‌نژاد به ارمنستان لغو، و به زمان دیگری موکول شده  اما به دلایل لغو این سفر اشاره‌ای نکرد؛همان طور که دیگر رسانه های اصولگرا. در این میان وزارت  خارجه علت لغو این سفر را “کمبود زمان برای تنظیم اسناد” اعلام کرده، اما  وب‌سایت فرارو خبر از آن داده است که “ برخی منابع خبری ممنوع الخروج بودن دو تن از همراهان سرشناس رییس جمهور را علت لغو غیر قابل انتظار این سفر اعلام کرده اند”.

 گمانه‌زنی‌ هاحکایت از آن دارد که اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی، افرادی هستند که اجازه خروج برای آن‌ها صادر نشده است.

پیش از این برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که اسفندیار رحیم‌مشایی بازداشت شده است. یکی از فرماندهان سپاه نیز ماه گذشته اعلام کرده بود رحیم‌مشایی از چند ماه پیش  تحت نظر است.

عدم صدور مجوز برای خروج این دو تن همزمان بود با انتشار خبر خبرگزاری فارس که به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرده است: “منوچهر غروی مدیرعامل اسبق ایران خودرو و جمعی از همدستانش به‎اتهام جعل و خیانت در امانت از روز دوشنبه هفته گذشته دستگیر شده‌اند و هم‎اکنون در بازداشت به‎سر می‌برند”. پیش از این رسانه‌های اصول‌گرا از عزم اطرافیان مشایی برای “در اختیار گرفتن کارخانه ایران خودرو  و نفوذ در صنعت کشور” خبر داده بودند.

‌سایت الف – متعلق به احمد توکلی – اعلام کرده بود که در شرکت سایپا “خودخریدی اتفاق افتاده است. این مساله در زمان مدیرعاملی فردی به نام پوستین‌دوز اتفاق افتاده که از نزدیکان مشایی است و اکنون به عنوان نامزد اصلی وزارت جدیدی که از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع حاصل می شود، مطرح شده است”.

در همین حال پایگاه اطلاع رسانی مجتمع قضایی امور اقتصادی نیز خبر از محکومیت مدیرعامل سابق شرکت دخانیات داده است. خبر این محکومیت در حالی اعلام شده است که چند روز پیش روزنامه‌ تهران امروز ـ- نزدیک به محمدباقر قالیباف ـ با انتشار گزارشی، اسفندیار رحیم‌مشایی را به دست داشتن در قاچاق سیگار متهم کرده بود.

 

26 مورد تخلف از قانون اساسی

از سوی دیگر علی لاریجانی، رییس مجلس  با ارسال نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد از 26 مصوبه برخلاف قانون اساسی کابینه خبر داده و خواستار اصلاح این قوانین شده است.

بحث تخلف احمدی‌نژاد از قوانین در روزهای گذشته در حالی بالا گرفته است که پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس، خواستار آن شده بود که “دولت، بدون بهانه‌گیری، قانون را اجرا کند”.

فشار نمایندگان باعث شده بود که هفته گذشته اعلام شود پرونده تخلفات احمدی‌نژاد در سه مورد توسط مجلس به کمیسیون ویژه‌ای محول شده و قرار است در قوه‌قضاییه بدون نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا هم  گفته بود: “ در صورتی که دولت احمدی‌نژاد به قانون تمکین نکند، مجلس به تکلیف ملی و دینی خودش عمل خواهد کرد و با طرح عدم کفایت سیاسی ورود به صحنه پیدا کرده و غائله این مسئله را ختم خواهد کرد”.