آن ها که در برابر ارعاب تسلیم نشدند

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از جایزه ساخارف

دو ایرانی مخالف حکومت، نسرین ستوده، وکیل زندانی و جعفر پناهی، کارگردانی که از فیلمسازی منع شده ، روز جمعه برنده جایزه ساخاروف از پارلمان اروپا شدند.

مارتین شولتز،رئیس پارلمان اروپا در بیانه ای گفت: “این جایزه پیام همدردی و احترام به یک زن و یک مرد است که در برابر ترس و ارعاب تسلیم نشدند و تصمیم گرفتند تا سرنوشت کشورشان را بر سرنوشت خودشان ترجیح بدهند.”

این جایزه به نام آندره ساخاروف، فیزیکدان مخالف حکومت شوروی نام گذاری شده است و به افراد یا سازمان هایی داه می شود که برای حقوق بشر و دموکراسی تلاش کنند. این جایزه بطور رسمی در ماه دسامبر در استراسبورگ فرانسه اهدا می شود.

قبل از اعلام برنده شدن ستوده، همسرش رضا خندان در یک مصاحبه تلفنی گفت: “این یک جایزه با اهمیت است و نه تنها برای ایرانیان بلکه برای همه جهان اتفاق خوبی است.”

پارلمان اروپا در مورد ستوده نوشته است که موکلان نسرین ستوده، معترضان به نتیجه انتخابات ۲۰۰۹، افراد زیر سن قانونی محکوم به اعدام و زنان و زندانیان عقیدتی بودند. وی در سپتامبر سال ۲۰۱۰ به اتهام نشر اکاذیب و اخلال در امینت ملی دستگیر شد و به زندان انفرادی منتقل شد. او شش سال زندان خود را می‌گذارند و به مدت ده سال از وکالت محروم شده است.

نسرین ستوده اخیرا در اعتراض به آزار خانواده‌اش و عدم ملاقات حضوری با همسر و دو فرزندش، دست به اعتصاب غذا زده است. در ملاقات، خانواده‌اش باید از طریق تلفن و از پشت شیشه او را ببینند و با او حرف بزنند.

جعفر پناهی، اولین جایزه بین المللی‌اش را با فیلم “بادکنک سفید” در سال ۱۹۹۵ در جشنواره کن گرفت. وی برنده دوربین طلایی این جشنواره شد. فیلم‌های او بیشتر در مورد کودکان و زنان فقیر در ایران است. آخرین کار او “این یک فیلم نیست” بطور قاچاقی از طریق یک یو اس بی‌که در یک کیک جاسازی شده بود، از ایران خارج شد.

پناهی در سال ۲۰۱۰ دستگیر و به شش سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت کار و خروج از کشور محکوم شد. وی درحال حاضر زندانی نیست.

رقبای این دو ایرانی، الس بیالیاتسکی، مخالف اهل بلاروس و اعضای گروه موسیقی پانک روسیه، پوسی رایت، بودند که به دلیل اوباشی گری محکوم شده اند.

لس آنجلس تایمز، 26 اکتبر