چرا دیدار با کروبی جرم محسوب می شود؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده محمدصادق ربانی املشی در مصاحبه با روز:

همسر دکتر محمدصادق ربانی املشی در مصاحبه با “روز” با انتقاد از بازداشت و محکومیت سه سال زندان برای این استاد بازنشسته دانشگاه که سالها با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری داشته، گفت: من واقعا از مسئولان میخواهم کمی واقع بینانه تر رفتار کنند، دوست واقعی و دشمن واقعی را بشناسند و بدانند رفتارهایی از این دست اصلا به صلاح انقلاب هم نیست.

خانم ربانی املشی گفت که همسرش به دلیل دیدار با مهدی کروبی و همچنین عضویت در شورای ملی صلح به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دکتر محمدصادق ربانی املشی روز 20 آذر ماه برای سپری کردن محکومیت سه ساله اش بازداشت شد. او عضو هیات اجرایی شورای ملی صلح و برادر مرحوم آیت الله ربانی املشی، دادستان اسبق کل کشور (در زمان آیت الله خمینی) است.

خانواده او تاکنون جز نامه ای که در زمان بازداشت دکتر ربانی املشی خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته بودند، سکوت اختیار کرده بودند اما اکنون همسرش در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: “روز عاشورای سال 88 طبق روال معمول عاشورای هر سال او به مسجد مروی که سمت بازار است رفت. آن روز به خانه بازنگشت و هیچ خبری نداشتیم تا اینکه متوجه شدیم او را در خیابان بازداشت کرده اند. خیلی مفصل هم او را کتک زده بودند. بیش از دو ماه در زندان اوین و در بند اطلاعات زندانی بود و بعد با قرار وثیقه آزاد شد.”

می پرسم اتهاماتی که به همسرتان نسبت دادند چه بود؟ خانم ربانی املشی می گوید: “اینقدر ناراحت ام که به طور دقیق در ذهنم نیست. شوهر من آدمی بود که در ساختن این انقلاب و نظام دخیل بوده. برای این انقلاب جان و عمر خودشان را گذاشته اند، برادرشان را که می شناسید و میدانید چه خدماتی به نظام و انقلاب کرده اند. یعنی شوهر من حالا ضد انقلاب است؟ او دلسوز انقلاب است و ما به هیچ عنوان انتظار چنین برخوردهایی را نداشتیم.”

همسر دکتر ربانی املشی می افزاید: “من از مسئولان میخواهم کمی واقع بینانه تر رفتار کنند و ببینند دوست واقعی کیست دشمن واقعی کیست. اینطور برخوردها واقعا به صلاح انقلاب نیست. چگونه دیدار با کسی که خود خدمات زیادی به انقلاب کرده و رئیس سابق مجلس بوده جرم تلقی می شود؟ عضویت در شورای صلح چطور جرم می شود؟ یکی از اتهامات همسر من این است که در شورای ملی صلح بوده و گفته اند که چرا بدون مجوز این شورا را تشکیل داده اید.”

شورای ملی صلح، تیر ماه 87 از سوی شیرین عبادی و دیگر مدافعان صلح، برای پرهیز از حمله نظامی به ایران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، تشکیل شد.

 دیدار با مهدی کروبی یکی دیگر از اتهامات همسر اوست که درارتباط با آن می گوید: “گفتند چرا با مهدی کروبی دیدار کرده اید. واقعا ما مانده ایم چه بگوییم. آقای کروبی نماینده و رئیس مجلس بوده تا قبل از انتخابات هم مورد اعتماد خودشان بوده چطور دیدار با او جرم تلقی می شود؟”

خانم ربانی املشی سپس با اشاره به بازداشت و انتقال همسرش به زندان برای سپری کردن محکومیت سه ساله اش می گوید: “احضاریه ای نداده بودند. 20 آذر خودشان آمدند منزل ما و همسرم را با خود بردند. گفتند باید محکومیت اش را بگذراند. بعد از آن هم هیچ خبری نداریم تاکنون که تماسی نگرفته و نمیدانیم به کدام بند منتقل اش کرده اند. فردا به زندان اوین مراجعه میکنیم ببینیم اجازه ملاقات میدهند یا نه.”

می پرسم نظر دکتر ربانی درباره حکمی که برای او صادر کرده اند چه بود؟ می گوید: “به هیچ عنوان این حکم را قبول نداشت و قبول هم ندارد. چون هیچ کاری نکرده و هر شنونده عاقلی که می شنود تعجب میکند. تا همین اواخر هم همسرم فکر میکرد که حکم اجرا نخواهد شد.”

اودر پاسخ به این سئوال که اکنون چه خواهید کرد می گوید: “چه می توانیم بکنیم؟ از دست ما مگر کاری برمی آید؟ روز عاشورا لباس شخصی هایشان همسرم را در خیابان مفصل کتک زدند و بازداشت کردند و بردند بعد از دو ماه آزاد شد آن هم با وثیقه. بعد اتهامات زدند و آقای مقیسه حکم زندان داد. هیچ یک از اینها برای ما قبال تصور هم نبود حالا هم که حکم را دارند اجرا می کنند. تا به حال مگر کاری از دست ما برامده که اکنون بتوانیم کاری بکنیم؟”

پیشتر و در زمان بازداشت دکتر ربانی املشی، خانواده آیت الله ربانی املشی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به بازداشت او اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت همه زندانیان شده بودند.

آنها خطاب به صادق آملی لاریجانی نوشته بودند: “جناب آقای لاریجانی، این یک نمونه از بازداشتهای دستگاه تحت امر جنابعالی است. لااقل این احتمال را بدهید که، دیگرانی هم در بازداشتگاههای نظام باشند که بدون هیچ گناهی در حال مجازات شدن هستند. بسیار موجب تأسف است اذعان به این حقیقت که آثار وضعی اینگونه ظلمها نظام جمهوری اسلامی را تا نابودی پیش خواهدبرد. “الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم”. امیدواریم تا از این دیرتر نشده، تصمیمی جدی بگیرید و با احقاق حقوق مظلومان و آزادی بی گناهان نام خود را در لیست یکی از خدمتگزاران واقعی نظام اسلامی، ثبت نمایید.”