وجود شیرآلات آلمانی در تأسیسات اتمی ایران

نویسنده

» نگاه دی ولت

ماتیاس کونتزل

دادگاهی در هامبورگ آلمان درحال بررسی پرونده مربوط به قاچاق تجهیزات رآکتور به مقصد ایران است. اکنون این سؤال مطرح است که چرا مقامات آلمانی تا این حد دیر نسبت به این مسأله موضع گیری کرده اند.

در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳، دادگاهی در ارتباط با قاچاق کالاهای ممنوعه به ایران در دادگاه عالی هامبورگ برگزار شد. دادستان کل دادگاه عالی فدرال اتهاماتی را علیه چندین نفر در مورد صادرات ۹۲ قطعه شیرآلات مخصوص آلمانی برای رآکتور پلوتونیوم اراک وارد کرد: رودلف ام.، سازنده آلمانی شیرآلات، غلامعلی ک.، با ملیت ایرانی-آلمانی، کیانزاد ک.، و حمید خ.

علاوه بر این پرونده مزبور به ۸۵۶ قطعه شیرآلات برای مصارف هسته ای نیز مربوط می شود که از هندوستان به ایران منتقل شده. این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل ادامه ساخت رآکتور اراک را ممنوع اعلام کرده. اگر همان طور که تهران اعلام کرده، رآکتور پلوتونیوم اراک تا سال ۲۰۱۴ راه اندازی شود، طی یک سال می تواند پلوتونیوم کافی برای دو بمب اتمی تولید کند.

بدین ترتیب قاچاق شیرآلات از آلمان دارای اهمیت ویژه ای است: در لیست جدید سازمان ملل موارد نقض تحریم ها بیان شده است. البته تهران این لیست را به رسمیت نمی شناسد. سران جمهوری اسلامی تحریم ها را کار “شیطان بزرگ”، آمریکا، می دانند.

 

تغییر آدرس و دور زدن تحریم ها

براساس تحقیق اخیر مجلس ایران، “بهترین شیوه برای دور زدن تحریم ها این است که یک نفر یا یک شرکت، نام و آدرس اعضای خود را که در متن تحریم ها ذکر شده تغییر دهد.”

درحقیقت، شخصیت های کلیدی این پرونده نیز در دادگاه هامبورگ حاضر بودند: حسین تنیده که  حدود دوازده کارت ویزیت با نام شرکت های مختلف همراه داشت. تنیده که یکی از اعضای فعال برنامه تسلیحات اتمی ایران است، درحال حاضر در استانبول دستگیر شده. اگر یکی از شرکت های او لو می رفت، او یک شرکت دیگر را فعال می کرد.

ازطرف دیگر، او و همکارانش مدارک مربوط به محل تحویل محموله ها را جعل می کردند تا این محل مشخص نشود. گواهی های استفاده کننده طوری تنظیم می شده که گویی شیرآلات به مقصد ایران تحویل نمی شوند، بلکه به “استفاده کنندگان نهایی” در استانبول و باکو ارسال خواهند شد؛ یعنی درواقع به کشورهایی که تحریمی علیه شان اعمال نشده. از همین رو، کنترل آلمان بر کالاهای صادراتی نیز دور زده شده است.

 

شیرآلات چگونه به ایران رسیده اند؟

چرا این شیرآلات همچنان به مقصد ایران ارسال می شود؟ در جلسه دادگاه، آقای اشتفان، یکی از کارمندان دفتر جنایی گمرک آلمان که از ژوئیه ۲۰۱۱ درگیر پرونده شیرآلات شده، شهادت داد. اظهارات او باعث تعجب شد.

اشتفان : “من زمانی که با یک شرکت روبرو می شوم، ابتدا فرض را براین می گذارم که این شرکت سالم است و مشکل هویتی ندارد. دفتر فدرال اقتصاد و کنترل صادرات نیز به همین منوال عمل می کند… آنها نیز فرض شان این است که شرکت ها مطمئن هستند.”

قاضی: “مگر نباید جلوی این قبیل امور را گرفت؟ باید فورآ براساس دستورالعمل ها رفتار می کردید، نه اینکه مبنا را بر این بگذارید که مخاطب شما آدم سالمی است.”

اشتفان: “این کار هم نتیجه عکس داشت. نمی شود همین طوری به صورت پیش فرض نتیجه گیری کرد که هر شرکت آلمانی مجرم است. از نظر من این یک کار غیرمعمول نبوده است.”

 

کم رنگ شدن هشدارها

در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۱، “دفتر فدرال اقتصاد و کنترل صادرات” تأیید کرد که شیرآلات بیشتری به یکی از شرکت های صوری تنیده ارسال شده. ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که بخش بزرگی از شیرآلات یا به مرکز اراک منتقل شده یا به مقصد این مرکز در راه است. ایالات متحده ناراحتی خود را نسبت به این موضوع ابراز کرد. به همین دلیل در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ جلسه ای با حضور سه نماینده وزارت خارجه آمریکا، یکی از کارمندان وزارت انرژی و نماینده سفارت آمریکا برگزار شد. در این جلسه که دو ساعت به طول انجامید، نماینده وزارت خارجه آلمان، وزارت دارایی و اقتصاد و اشتفان ازطرف دفتر جنایی گمرک حضور داشتند.

 

دوربین های سرعت بالا نیز جزو کالاها بوده است

تاکنون مشخص شده که علاوه بر شیرآلات آلمانی، دوربین های سرعت بالا نیز به مقصد ایران منتقل شده. این دوربین ها برای تحلیل و بررسی آزمایش های هسته ای، موتورهای هواپیما، سیستم های دریانوردی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین بسیار حائزاهمیت هستند.

سال گذشته ۱۳۶ تحقیق درخصوص نقض قانون تجارت بین الملل در آلمان انجام شده که “یک سوم آنها به حکومت آیت الله ها در تهران مربوط می شود”.

با این حال می توان اذعان داشت که این تنها نوک کوه یخ است و تمامی مبادلات را شامل نمی شود. معمولاً تحقیقات زمانی آغاز می شوند که کالای غیرمجاز به ایران رسیده است.

بدین ترتیب پرونده مربوط به ۹۴۸ قطعه شیرآلات در هامبورگ در دست بررسی است. بزرگ ترین دادگاه قاچاق هسته ای این فرصت را ایجاد کرده که به طور آشکار عدم کارآیی مسؤولان آلمانی را در این حوزه شاهد باشیم.

منبع: دی ولت، ۳۰ اوتhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran