هفتاد درصد شهرداری ها ورشکسته اند

نویسنده

» گزارشی از المونیتور

آرش کریمی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در مورد وضعیت مالی شهرداری ها اظهار نظر کرد.

وی در مورد مشکلات دولت نهم و دهم ( دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد) گفت: “بیش از 70 درصد شهرداری ها ورشکسته هستند و درآمد شوراها پایین است که یکی از این دلایل افزایش قیمت ها است؛ از بودجه عمومی نمی توانیم به شهرداری ها کمک کنیم. برنامه وزارتخانه این است که با مشارکت شهرداری به دنبال درآمد پایدار برای شهرداری ها باشیم”.

به گفته فضلی، وزارت کشور قرار است در کنار مجلس و شهرداری ها یک “درآمد ثابت” ایجاد کند. وی می گوید: “هر چقدر هم که بودجه شهرداری ها پایین باشد،وزارت کشور از آن دفاع خواهد کرد.”

مهر نیوز آمار های نگران کننده ای در مورد بیکاری منتشر کرده است.

به گفته این خبرگزاری، 43 درصد ساکنان تهران یک فرد بیکار در خانواده شان دارند.

طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری کشور در سال های فعالیت دولت های نهم و دهم همواره بالای 10 درصد بوده و قریب به 3 میلیون نفر نیروی متقاضی کار همچنان پشت درهای بسته بازار کار مانده اند. همچنین آمارهای غیررسمی نشان می دهد نرخ بیکاری فعلی کشور بالای 20 درصد بوده و شمار بیکاران نیز به 5 میلیون نفر می رسد. وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی به تازگی عنوان کرده است بزودی بازار کار کشور با 8 میلیون نیروی متقاضی کار مواجه خواهد شد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار، با تاکید بر اینکه در بحث بیکاری برخی آمارها توسط مقامات دولت جدید نمایان شده است، گفت: “آشفتگی اقتصادی در کشور باعث شده تا اقدامات اشتغالی دولت ها نمود عینی نداشته باشد”.

وی می گوید: “ایرانی ها در دو دهه اخیر به دلالی و واسطه گری در بازار رو آورده اند که نمی توان آنها را خیلی جزو گروه بیکاران دانست”.

حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: “بخشی از شاغلان در کشور نیز در مشاغلی فعالیت دارند که خیلی قابل بررسی نیست و دارای بیکاری پنهان هستند.”

وی می گوید که متاسفانه استانداردهای بازار کار خیلی در ایران قابل بررسی نیست. افراد به هر حال در جاهایی مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند ولی همه نوع کار طبق استانداردها شغل محسوب نمی شود.

هم اکنون افراد زیادی در مشاغل کاذب هستند که اتفاقا درآمد بالایی هم دارند ولی شاغل به حساب نمی آیند. وی با اشاره به اینکه مردم خیلی تمایلی به بیان دقیق اطلاعات کاری خود ندارند گفت: “بنابراین در هر نوع آمارگیری و تحقیقی، بخشی از بیکاری پنهان می ماند.”

حاج اسماعیلی تاکید کرد: “متاسفانه باید گفت بیکاری جوانان بالا است و کارفرمایان خیلی به آنها اعتماد نمی کنند. هم اکنون تمرکزی از بیکاری در بین کارجویان 15 تا 29 ساله وجود دارد. همچنین فارغ التحصیلان دارای رده بیکاری بالایی هستند و نرخ بیکاری در بین زنان نیز بالا است و در این بخش رکود کامل در بازار کار زنان وجود دارد.”

المونیتور، 3 سپتامبر