موسوی، حسین رهجو و بیب، بیب

سروش فرهادیان
سروش فرهادیان

“بیب، بیب” این افکت مورد استفاده تصمیم گیران سازمان صدا و سیما در مواقعی بود که نامی از میرحسین موسوی و البته مهدی کروبی و محمد خاتمی درزمان پخش اعتراف تعدادی از اصلاح طلبان و افرادی که در جریان اعتراض های خیابانی صورت گرفته به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم دستگیرشده اند برده می شد.

 

قاعده استفاده از افکت “بیب، بیب” درسه جلسه اول دادگاه بیان اعتراف ها رعایت شد و به نوعی به اسم مستعار میرحسین موسوی در جلسه های دادگاه تبدیل شد تا او علاوه برزمان مبارزه در رژیم گذشته که از نام مستعار”حسین رهجو” استفاده می کرد نام مستعار جدیدی را تجربه کند.

 اما درجریان چهارمین جلسه دادگاه بیان اعتراف ها که با حضور اصلاح طلبان سرشناسی برگزار شد، سیاست استفاده از این افکت توسط تصمیم گیران سازمان صدا ادامه نیافت تا نام میرحسین موسوی، خاتمی و… بدون هیچ گونه فیلتری  واضح ترازگذشته  شنیده شود.

نه اینکه تا پیش ازاین، افکت “بیب بیب” مانع مناسبی بود تا مردمی که تصاویر این دادگاه ها را می دیدند و صدای ان را می شنیدند نام متهمان نهایی این دادگاه را ندانند چه آنکه آن گونه که از شواهد وقراین برداشت می شود این دادگاه  تشکیل شده تا با  میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و حتی هاشمی رفسنجانی تسویه حساب شود، اما نکته ای که پس از پخش چهارمین جلسه دادگاه قابل توجه است همین عدم استفاده ازافکت “بیب، بیب” برای ادامه سانسور نام میرحسین موسوی و دیگرمخالفان سرشناس نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم در زمان پخش از تلویزیون است.

اگر تا پیش از این تنها کیهان وچند روزنامه وابسته  به اصول گرایان نام میرحسین، خاتمی و کروبی را به عنوان “دانه درشت” هایی که باید دستگیر شوند مطرح می کردند و نیشی نیز به هاشمی رفسنجانی می زدند اما اینک این سازمان صدا وسیما است که به بیان خواست تندروهای طرفدار احمدی نژاد تن داده است.

سیاست حذف افکت “بیب، بیب” برای سانسور ظاهری نام میرحسین موسوی در جریان پخش تصاویرچهارمین جلسه دادگاه به صورت همزمان در سایر برنامه های سازمان صدا وسیما نیز اعمال شده است.

اگر تا پیش از این در برنامه های رادیو- تلویزیونی برای بیان نام میرحسین موسوی به عنوان کاندیدایی که به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم تمکین نکرده و همراه مهدی کروبی و محمدخاتمی  متهم اصلی وقایع پیش آمده در جریان اعتراض های خیابانی پس ازانتخابات است و باید به هر نحوی تکفیر شود از لفظ  ”کاندیدای خاص”  استفاده می شد اما پس از برگزاری دادگاه چهارم، سازمان صدا وسیما نیز لفظ “کاندیدای خاص” را کنار گذاشته واز نام خود میرحسین موسوی برای ادامه  بیان اتهام برضد اواستفاده می کند.

به عنوان نمونه در برنامه “45 دقیقه” چهارشنبه گذشته شبکه خبر، یعنی دو روز پس از دادگاه چهارم  که اجرای آن را آقای سلطانی که در جریان برنامه های پس ازانتخابات صدا و سیما دینش را به خوبی به جریان حاکم ادا کرده بر عهده داشت، فردی به نام صلاحی به نام کارشناس سیاسی و محمود احمدی بیغش نماینده اصول گرای شازند در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسون امنیت است به کرات اتهام های مطرح شده در دادگاه را علیه میرحسین موسوی  تکرار کردند.اتهام هایی که درآن نام میرحسین موسوی برده می شد ونه ازافکت “بیب، بیب” خبری بود و نه از لفظ “کاندیدای خاص”.

نکته جالب آنکه مجری و هردو کارشناس برنامه 45 دقیقه! در حالی در یک هماهنگی کامل اتهام هایی را با گستاخی به میرحسین موسوی نسبت می دادند که کمترین مجالی برای پاسخگویی در نظر گرفته نشده بود.

اگر در برنامه های قبل دستکم یکی از چند مهمان دعوت شده به  برنامه، ازنمایندگان حتی بسیار ملایم جریان اصلاح طلبی بود، در این برنامه یک عرصه کاملا یک طرفه و هموار دراختیار مخالفان افراطی موسوی و اصلاح طلبان قرار داده شده بود تا به وظیفه  انتساب مخالفان نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم به خارجی ها به ساده ترین وجه عمل کنند.

این در حالیست که حتی بردن نام افرادی که اتهام شان هم در محاکم قضایی صالحه به اثبات رسیده در رسانه ها در شرایطی بسیاراستثنایی قابل انجام است چه رسد به اشخاصی که نه تنها اتهامی در مورد آنان ثابت نشده که حتی به دادگاه هم احضارنشده اند.

به نظر می رسد افراد تصمیم گیرنده در مورد چند و چون دادگاه ها ونحو پخش اعتراف های اخذ شده از افراد بازداشت شده، قصد دارند سطح کارشان را ارتقا بدهند و پله پله  به سمت “دانه درشت” تر های مخالف نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم پیش بروند؛برایشان فرقی هم نمی کند که این “دانه درشت” میرحسین موسوی نخست وزیر سابق باشد یا محمد خاتمی و مهدی کروبی اصلاح طلب و یا حتی هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری ورییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حکم مقام رهبری در این جایگاه قرار گرفته است.

شنیدن نام نخست وزیر زمان جنگ، رییس مجلس اسبق، رییس جمهور سابق، رییس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس خبرگان رهبری ازارگان تبلیغی نظام به عنوان متهمان وقایع پس ازانتخابات دیگرعجیب نمی نماید؛ “بیب، بیب”هم نام مستعار مناسبی برای میرحسین موسوی نیست.