مخالفت امنیتی ها با بازگشایی انجمن صنفی

نویسنده
نازنین کامدار

» نامه ۷۷۲ امضایی روزنامه نگاران به روحانی

در حالی که با وجود تعهد شفاهی دبیر انجمن صنفی مطبوعات در خصوص “پالایش اعضای انجمن”، هنوزنشانه ای از اراده برای بازگشایی این انجمن دیده نمی شود، روز گذشته نامه ای با ۷۷۲ امضا و با عنوان “جمعی از روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی” خطاب به حسن روحانی منتشر شد که طی آن از وی خواسته شده هر چه سریعتر نسبت به بازگشایی این انجمن اقدام کند.

همزمان با انتشاراین نامه جوان آنلاین،نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر دوم روز گذشته خود از “تحرکات مشکوک برای بازگشایی انجمن منحله روزنامه نگاران” سخن گفته است.

بنا به نوشته سایت های اعتدالگرا، در نامه روزنامه نگاران به حسن روحانی آمده است: “حضرتعالی از همان فردای روزی که با رای قاطع ملت ایران در ۲۴ خرداد ماه به مقام ریاست جمهوری انتخاب شدید، وعده تلاش برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران دادید. همین وعده بارقه های امید را نزد روزنامه نگاران کشور زنده کرد که رئیس دولت پیگیر وضعیت انجمن صنفی متعلق به فعالان مطبوعاتی خواهد بود. در چند ماه اخیر فعالیت هایی از ناحیه برخی وزرای دولت جنابعالی صورت پذیرفته است و پیشرفت هایی نیز حاصل شده است لیکن هنوز به¬صورت قطعی زمان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه-نگاران ایران معلوم نیست”.

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم: “شایسته است این نکته را یادآوری کنیم شرایطی که به پلمب ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران منجر شد دیگر موضوعیت ندارد و ضرورت وجود انجمنی که پیوسته پیگیر مسائل صنفی و حرفه ای روزنامه-نگاران کشور بوده است، بسیار بیشتر از قبل احساس می شود. انتظار ما این بود که بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران به¬عنوان یکی از اقدامات انجام شده در کارنامه صد روز اول فعالیت دولت تدبیر و امید اعلام می شد که متاسفانه این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد”.

انتشار این نامه با واکنش روزنامه جوان مواجه شده که در گزارشی نوشته: “پس از پلمب و تعطیلی انجـمن صنـفی روزنامه‌نگاران در سال ۸۸ بار دیگر زمزمه‌های بازگشایی مجدد این نهاد شنیده می‌شود. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران قرار بود همچون بسیاری از نهادهای صنفی امور حرفه خبرنگاری و مشکلات این قشر را رتق و فتق کند اما درهای این انجمن بنا به فعالیت‌های سیاسی و حزبی پلمب شد”.

این روزنامه تندرو افزوده: “در حالی که تلاش‌ها برای راه اندازی دوباره انجمن صنفی روزنامه نگاران این روزها باز هم به یکی از مطالبات جریان اصلاحات تبدیل شده است، شواهد حاکی از آن است که این انجمن در طول فعالیت در دوران اصلاحات کمترین دستاورد صنفی نداشته است. بر این اساس گرچه انجمن صنفی ۴۲۰۰ عضو داشت اما این تعداد هیچ‌گاه در جلسات عمومی امکان حضور پیدا نکردند. تشکیل جلسات مجمع نیز از اشکالات حقوقی این انجمن بود، چراکه باید برای رسمیت یافتن جلسات نصف به اضافه یک اعضا حضور پیدا می‌کردند اما این اتفاق هم هیچ‌گاه عملی نشد. گردانندگان این انجمن که تعداد آنها به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسید از وزیر وقت کار مجوز گرفته بودند که به هر میزانی که خواستند بتوانند مجمع تشکیل بدهند که این مجوز خلاف صریح اساسنامه بود. ضمن اینکه بر اساس اساسنامه اگر جلسه هیات مدیره شش ماه برگزار نشود، خودبه خود موجودیت انجمن باطل خواهد بود. از این رو قوه قضائیه با استناد به اشکالات اساسنامه‌ای که برخی از آنها اشاره شد رأی به انحلال این انجمن داد. به این موارد و اشکالات حقوقی می‌توان فعالیت‌های سیاسی ممنوعه از جمله ارتباط با معاندین و دشمنان تابلودار نظام و مبادله هیئت به خارج از کشور برای فراگیری جنگ نرم و مشارکت فعال در فتنه ۸۸ اضافه کرد که پرونده رفتارهای غیرقانونی این انجمن را سنگین‌تر کرد. برخی از اعضای هیات مدیره سابق انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر از شنیدن خبر بازگشایی این انجمن اظهار خوشحالی کرده‌اند و سایت این انجمن در روزهای اخیر منعکس‌کننده این شور و پایکوبی است. باقی اعضای هیات مدیره و همچنین دبیر کل این انجمن اما با انحلال آن از کشور متواری شدند. رجب علی مزروعی سال‌ها دبیر کل این انجمن بود که موضع ضد انقلابی داشت و به خارج از کشور گریخت”.

همچنین به گزارش تسنیم، دیگر سایت نزدیک به منافع امنیتی،سید‌نظام‌الدین موسوی، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و مدیر‌عامل خبرگزاری فارس که براساس گزارش های تایید نشده از سربازجوهای روزنامه نگاران زندانی در بند ۲ الف است، در واکنش به احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران چنین گفته است: “از آنجا که این انجمن منحل شده است راه‌اندازی مجدد آن غیرقانونی است، انحلال برخی از این انجمن‌ها کاری نیست که تنها در دست دولت باشد. بعضی از موارد فرا قوه‌ای است. باید تشکیلاتی منظم با کارکرد صنفی و در چارچوب قوانین و قواعد تشکیل شود؛ صلاحیت‌های عمومی کسانی که می‌خواهند به آن نظام صنفی ورود پیدا کنند. مخصوصاً کسانی که می‌خواهند کاندیدای هیات مدیره شوند باید مورد تأیید قرار بگیرند. آنها باید ملتزم به قانون اساسی باشند. به نظر من بهترین راه‌حل این است که چنین ساختاری شکل بگیرد. این انجمن رسماً توسط مسئولان و ناظران قانونی منحل شده است و لذا احیای یک انجمن یا گروه منحل شده نیاز به طی مراحل قانونی دارد. زمانی فتیله فعالیت‌های یک انجمن بنا به دلایلی پایین کشیده می‌شود و بعد از مدتی دوباره احیا می‌شود و فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرد اما انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به دلیل تخلفات عمده‌اش منحل شده و لذا احیای مجدد آن غیرقانونی است.مسئولانی که این حرف‌ها را می‌زنند از فرایند قانونی انحلال آن خبر ندارند؛ دستگاه‌های قانونی و دستگاه‌های ناظر باید مانع شکل‌گیری این روند غیرقانونی شوند”.

او افزوده است: “آنها دنبال پاتوق سیاسی می‌گردند. یعنی یک جریان سیاسی که در حقیقت از رسانه و کارهای رسانه‌ای به عنوان ابزار سیاسی و حزبی استفاده می‌کند؛ آنها به دنبال مصادره کردن صنف روزنامه‌نگاری و خبرنگاری به نام خودشان هستند تا آن صنف روزنامه نگاری را هم به یک پاتوق سیاسی و حزبی تبدیل کنند کما اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در دوره قبل عملاً به عنوان بازوی تشکیلاتی حزب مشارکت و جریان ملی- مذهبی در حوزه مطبوعات عمل می‌کرد؛ یعنی رسماً یک حزب و یک گروه سیاسی اپوزیسیون بود. مدیران و اعضای هیات مدیره‌اش همه از یک طیف خاص سیاسی با مواضع خاص بودند و بسیاری از آنها هم به خارج از کشور فرار کردند. یعنی حتی عناصری نبودند که به صورت معمول سیاسی‌های درون نظام باشند بلکه بسیاری از آنها ضد انقلاب بودند. آنها در تلاش هستند که همان چارچوب را احیا کنند. به دنبال همان حزب و همان شاخه حزبی با مختصات سیاسی آن هستند”.

گفتنیست در اوسط دی ماه، ماشاء الله شمس الواعظین، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران که به دلیل عدم برگزاری انتخابات، کماکان از موضع دبیر سخن می گوید، در مصاحبه ای اعلام کرد که این انجمن تا پایان دی ماه و پس از “پالایش” اعضاء بازگشایی می شود.

به نوشته ایسنا، او گفته بود: “گفت و گوهایی که تا کنون صورت گرفته و بر اساس دستور مساعد رییس جمهوری سه وزیر کار، ارشاد و اطلاعات برای حل و فصل این موضوع انتخاب شده بودند. نخستین وظیفه انجمن اعاده انتخابات هیات مدیره است. ما آخرین هیات مدیره قانونی انجمن هستیم اما رای روزنامه نگاران را برای دوره بعد نداریم و بر این اساس ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده را برای برگزاری انتخابات و انتخاب هیات مدیره جدید برگزار کنیم. پالایش اعضا و حذف اعضایی که به خارج از کشور رفته اند اولویت انجمن صنفی روزنامه نگاران است”.