زنا، سنگسار، ترحم، رستگاری

نویسنده

» مقاله دینی کریستین ساینس مونیتور

مارتا گرینوود

تیتر اول تایم لندن در روز 8 ژوئیه “سنگسار را متوقف کنید”. پسر 22 ساله سکینه محمدی آشتیانی برای نجات جان مادرش همه چیزش را به خطر انداخت تا سازمان های حقوق بشری را از حکم مادرش آگاه کند. مادر  او متهم به زنا شده است. در واکنش به اعتراض های بین المللی، حکم سنگسار دستکم تا این لحظه متوقف شده است.

نه سال پیش، مریم ایوبی، مادر سه فرزند، در تهران به جرم زنا و قتل، سنگسار شد.

من در ایران به دنیا آمده ام و خبر های مربوط به خانم آشتیانی من را به دعا واداشت. درحالی که دعا می خواندم، متوجه شدم که عیسی مسیح هم مثل فعالان حقوق بشر بود. در زمان او حقوق بشری که او برایش فعالیت کند وجود نداشت اما او از وضعیت بشری به عشق الهی رسیده بود که در آن محدودیتی وجود ندارد و خداوند آن را نثار همه دختران و پسرانش کرده است. عشق خداوند بی دریغ است.

عیسی مسیح می تواند الگویی برای همه ما باشد. ترحم او ورای محدودیت های انسانی است. در روایت یوحنا آمده است که زنی متهم به زنا شد. عیسی مسیح بین آن زن و مردمی که گمان می کردند که طبق قوانین موسی حق دارند او را سنگسار کنند، حایل شد.

به عقیده من این یکی از زیبا ترین داستان های روایت یوحنا است. در اینجا عشق ازلی و الهی را به تصویر می کشد. ترجمه آن به زبان امروزی چنین است: “عیسی به آنان گفت  هرکس که هیچ گناهی مرتکب نشده است، سنگ اول را پرتاب کند.”

در این روایت درباره ترحم عیسی مسیح بسیار گفته شده است. از همه زیباتر رفتار او با زنان است. عیسی زندگی دوباره ای به آن زن می بخشد؛ کاری می کند که آن زن زندگی کاملا متفاوتی را آغاز کند. او زن را می بخشد و به او امکان می دهد که تغییر کند. به او می گوید که قضاوتش نخواهد کرد. بعد از اینکه مردم از آنجا رفتند از زن می پرسد: “آیا کسی او را محکوم کرد؟ پس من هم تو را محکوم نمی کنم. حالا برو و زندگی گناهکارانه ات را رها کن.“  او راه درست را پیش پای آن زن قرار می دهد. این همان قدرت رستگاری است که در عشق بیدریغ نهفته است همان رستگاری که فرزندان خدا آن را در تصویر عاری از گناه و خالص خداوند می بینند. و این الگویی است برای زندگی آنان.

ترحم عیسی آغازی دوباره برای آن زن بود. او این زن را به زندگی دوباره و رهایی معنوی بازگرداند.

ماری بیکر ادی بنیانگذار کلیسای عالمان مسیحی، می نویسد: “عشق، آزادی است.” این در مراثی عهد عتیق انجیل هم آمده است: “این لطف خداوند است که ما از پا در نیامدیم، زیرا شفقت خداوند شکست ناپذیر است”.

 

کریستین ساینس مونیتور، 12 ژوئیه