لغو برنامه ملاقات نمایندگان با زنجانی

نویسنده
مریم کاشانی

» "هیچ نهادی نمی‌تواند در انجام اقدامات نظارتی مجلس دخالت کند"

با وجود هیاهوی برخی نمایندگان مجلس درباره درخواست ملاقات با بابک زنجانی در زندان، به نظر می‫ رسد که قوه قضائیه چنین اجازه‫ای را صادر نکرده و نمایندگان مجلس هم عقب‫نشینی کرده‫اند.

 خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از قول امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نوشت: “قرار بود در ساعت ۹ صبح فردا، چهارشنبه ۲۸ مردادماه، بنده، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، سیدحسین دهدشتی و حجت‌الاسلام موسی احمدی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی دیداری با آقای محسنی‌اژه‌ای پیرامون ملاقات با زنجانی داشته باشیم. ما مطلع شدیم که آقای اژه‌ای گفته است که اگر توضیحات ما نمایندگان برای ملاقات با زنجانی قانع‌‌کننده باشد، وی اجازه چنین ملاقاتی را خواهد داد، در صورتی که نمایندگان مجلس دارای حق نظارت هستند و هیچ نهادی نمی‌تواند در انجام اقدامات نظارتی آنها دخالت کند.”

او اضافه کرد: “ما بنا بر این گذاشتیم که شاید در جلسه‌ای که قرار بود فردا با آقای اژه‌ای برگزار شود، وی توضیحات ما را قانع‌کننده نداند و اجازه ملاقات با زنجانی را هم ندهد، بنابراین ما خودمان موقتا دیدار با زنجانی منتفی کردیم.” امیرعباس سلطانی تاکید کرد: “نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی دیگری برای ملاقات با زنجانی دارند که قطعا ما از آنها استفاده خواهیم کرد.”

ظاهرا اعلام نارضایتی سلطانی از سخنان سخنگوی قوه قضائیه مربوط به آن بخشی از سخنان هفتگی حجت‫الاسلام محسنی اژه‫ای است که گفته بود: “اگر نمایندگان خواسته قانونی داشته باشند با آن موافقت می‌شود. الان هم این نامه رسیده و قرار گذاشته شده که نمایندگان بیایند و صحبت کنیم تا ببینیم نظر و خواسته آن‌ها در مورد ملاقات چیست.” او با تاکید بر اینکه «اگر خواسته نمایندگان قانونی باشد با آن موافقت می کنیم»، اضافه کرده بود: “الان می خواهیم ببینیم قصد و انگیزه نمایندگان از این ملاقات چیست؟”

امیر عباس سلطانی حدود یک هفته پیش در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده بود که دیدار با بابک زنجانی را از طریق رییس مجلس پیگیری خواهند کرد. او با اشاره به اینکه “ظاهراً درخواست دیدار با بابک زنجانی برخی از افراد را ناراحت کرده”، گفته بود: “اعضای کمیته دیدار با بابک زنجانی در آینده دیداری با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات و تقاضای به حق خود خواهند داشت.” با اینهمه ظاهرا مقاومت قوه قضائیه دربرابر خواسته نمایندگان موجب عقب‫نشینی آنها شده است.

چند روز پیش روزنامه اعتماد طی گزارشی “دلیل اصرار نمایندگان برای ملاقات با زنجانی” را “شایعه در اوین نبودن زنجانی” و “عقب‌نشینی زنجانی در بازجویی‌ها” عنوان کرده بود. در این گزارش از قول سلطانی آمده بود: “زمانی که ما پرونده ایشان را در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌دادیم و در جلساتی که خود ایشان در آن حضور داشتند، صحبت‌هایی را مطرح کردند که امروز به طور کلی آنها را منکر شده است. او به ما گفته بود که به وزارت نفت بدهکار است اما امروز همه‌ چیز را منکر شده و زیر حرفش زده است. ایشان حتی ادعا کرده که مبلغی را به عنوان بدهی نفتی به حساب دولت واریز کرده است در حالی که چنین حرفی به هیچ‌وجه صحت ندارد و معلوم نیست کدام پول به کدام حساب واریز شده است، به نظر می‌رسد بابک زنجانی که در جلسه کمیسیون انرژی حاضر شده بود، با بابک زنجانی که در زندان باید پاسخگوی عملکردش باشد تفاوت زیادی کرده است و بسیاری از مواضع و صحبت‌هایش از آخرین باری که نمایندگان در دوران قبل از بازداشت ملاقاتش کردند، تفاوت زیادی کرده و همین مساله نمایندگان را در ملاقات با بابک زنجانی آنقدر مصمم کرده است و آنقدر بر این دیدار پافشاری می‌کنند.”

از سوی دیگر روزنامه آفتاب‫یزد در گزارشی با عنوان “راز یک اشتیاق” از قول عابد فتاحی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، کسانی را که اصرار به ملاقات با زنجانی دارند متهم کرد که دنبال خریدن وقت برای او هستند. فتاحی گفته بود: “وضعیت این چهار نماینده مشخص است و درباره هدفشان از این دیدار و هم چنین اصرارشان، سکوت می‌کنم. آنچه اکنون مهم است این است که چرا رسیدگی به پرونده بابک زنجانی این قدر طولانی شده است نکند دیدار نمایندگان با وی به خاطر وقت خریدن برای او و به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده‌اش باشد؟!”

ابراهیم نکو یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم معتقد بود: “نمایندگانی که برای ملاقات با زنجانی این قدر به تب و تاب افتاده‌اند و بر این موضوع اصرار می‌ورزند باید این مسائل را در نظر بگیرند. اما اینکه چرا می‌خواهند به اوین بروند هم برای خودش موضوعی است به این علت که نمایندگان در جایگاه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون قرار دارند و باید به گونه‌ای عمل کنند که زنجانی شک و شبهات دیگری را مطرح نکند که دوباره مطالعه و رسیدگی پرونده‌اش در پروسه تحقیق و تفحص قرار بگیرد و مسیر قانونی مطالعه پرونده اش طولانی شود و به تعویق افتد و مسلما زنجانی با دیدن نمایندگان فرصت را غنیمت می‌شمارد و مسائلی را مطرح خواهد کرد که این مسائل در نهایت از سوی نمایندگانی که به دیدار او رفته‌اند به عنوان خریدن وقت برایش تلقی شود و این نمایندگان با این فرصت و وقت ایجاد شده، دستش را باز می‌گذارند تا به نفع خودش اقدامات دیگری را انجام دهد. به نظرم شان نمایندگان اولی‌ تراز این است که به دیدار یک فردی که حواشی فراوانی دارد بروند و در آنجا قطعا شاهد عوام فریبی از جانب وی خواهند بود که برازنده جایگاه نمایندگی نیست.”

به این ترتیب به نظر می رسد که علاوه بر قوه قضائیه، برخی نمایندگان مجلس نیز حاضر به همراهی با همکاران خود نبوده‫اند و فعلا برنامه ملاقات با زنجانی در زندان منتفی شده است.