احمدی‌نژاد به خاطر چفیه هم بد و بیراه می‌شنود

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اعتراض یک نماینده به رئیس دولت

در حالیکه سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره چفیه و فواید عکس گرفتن با آن، اعتراضاتی را در میان اصولگرایان و نمایندگان مجلس برانگیخته، سایت خبرآنلاین با انتشار مطلبی خواستار رعایت انصاف در حق رئیس دولت شده است.

در هفته های اخیر و به دنبال آشفتگی در بازار ارز و طلا و نیز بحران اقتصادی کشور، بسیاری از مسئولان حکومتی، نمایندگان مجلس و اصولگرایان، دولت دهم و رئیس آن را زیر تیغ تیز شدیدترین انتقادها قرار داده اند.

محمود احمدی نژاد صبح روز سه شنبه هجدهم مهر، در نشست نمایندگان مجلس دانش آموزی، خطاب به آنها گفت: “بروید به راهیان نور، چهار تا عکس با چفیه بگیرید. برای آینده تان خوب است.”

“راهیان نور”، نام تورهای مسافرتی ویژه بازدید از مناطق عملیاتی جنگ هشت ساله ایران و عراق است که با هزینه حکومتی و عمدتا از طرف سازمان های مختلف بسیج، برای گروه های گوناگون از جمله دانش آموزان و دانشجویان ترتیب داده می شود.

چفیه که در اصل پارچه ای در لباس های اعراب برای پوشاندن سر و گردن است، پس از آنکه توسط یاسر عرفات، رهبر پیشین فلسطینیان و دیگر چریک های سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) مورد استفاده قرار گرفت، به پوششی محبوب در جهان بخصوص در نزد انقلابیون تبدیل شد.

استفاده رزمندگان و سربازان ایرانی از چفیه در جریان جنگ با عراق، این پارچه را به یکی از نمادهای جنگ هشت ساله تبدیل کرده است.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی همواره با چفیه ای بر گردن در انظار عمومی ظاهر می شود و گرفتن چفیه از او توسط مسئولان حکومتی و هوادارانش به نشانه تبرک، به یک رسم در اخبار و گزارش های مربوط به او تبدیل شده است.

 

“منصف باشیم”

در واکنش به اظهارات احمدی نژاد درباره چفیه، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس در جلسه علنی دیروز بدون نام بردن از رئیس دولت گفت: “اجازه نمی‌د‌هیم کسی به این نماد اهانت کند.”

او چفیه را “یادگار جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس” خواند و افزود: “اجازه نمی‌دهیم که برخی افراد به این نماد مقدس اهانت کنند.”

اما سایت خبرآنلاین که به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نزدیک است، این اظهارات را غیرمنصفانه ارزیابی کرد.

به نوشته این سایت، “این روزها تعداد کسانی که خود را دلیر می‌پندارند و به صراحت از آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند روز به روز در حال افزایش است.”

نویسنده این سایت افزود که “آش آن قدر شور شده که دیگر من و امثال من به حکم: مردی نبود فتاده را پای زدن، دلمان نمی‌آید چیزی به آقای احمدی‌نژاد بگوییم.”

وی با بیان اینکه “بسیاری از انتقادهایی که امروز به ایشان [احمدی نژاد] می‌شود نشانه هرچه باشد نشانه دلسوزی نیست”، نمونه بارز این گونه انتقادات را سخنان نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس دانست.

خبرآنلاین اتهام توهین به چفیه و بسیجی ها توسط احمدی نژاد را رد کرد و افزود: “هر آدم منصفی می‌داند که سخن آقای احمدی‌نژاد به هیچ وجه و با هیچ تفسیری توهین به بسیج و بسیجی تلقی نمی‌شود. اتفاقاً طعنه ایشان به کسانی است که می‌خواهند از عنوان و سابقه بسیجیان سوءاستفاده کنند.”

نویسنده این سایت در توضیح این نگاه نوشت: “در این سال‌ها کم نبوده‌اند کسانی که با چنین ظاهرسازی‌هایی به پایگاه و جایگاهی که درخور شأنشان نبوده رسیده‌اند. احتمالاً آقای رئیس‌جمهور آدم‌هایی از این دست را در دور و اطرافشان بسیار دیده‌اند. تعریض ایشان به این آدم‌های ریاکار بوده و نه بسیجیانی که خالصانه در دفاع از آب و خاک این سرزمین جانشان را فدا کرده‌اند.”

خبرآنلاین سپس انتقاد از احمدی نژاد را “سکه رایج” و “بد و بیراه” گفتن به او را بی هزینه و حتی دارای امتیازات احتمالی برای “بدگویان” توصیف کرد و افزود: “کمی منصف باشیم و از خود بپرسیم این بدگویان محترم در زمانی که شیفتگان جناب آقای احمدی‌نژاد از ایشان با عنوان «معجزه هزاره سوم» یاد می‌کردند کجا بودند؟ آیا در آن زمان در گفتار و رفتار آقای احمدی‌نژاد هیچ نکته قابل انتقادی وجود نداشت؟”

این نخستین بار نیست که محمود احمدی نژاد با چفیه، جنجال ساز می شود. در شهریور ۱۳۸۹ نیز او در مراسم “رونمایی از منشور حقوق بشر کوروش” در تهران، یک چفیه را به طور نمادین بر گردن یک سرباز هخامنشی که با پوشش خاص آن زمان در سال حضور داشت، انداخت.

این اقدام احمدی نژاد هم واکنش برخی مسئولان حکومتی را به دنبال داشت که از او به علت توهین به نماد جنگ و دفاع مقدس انتقاد می کردند و هم عصبانیت منتقدان و مخالفانی که از قرار گرفتن یک نماد مربوط به کشورهای عربی بر گردن یکی از نمادهای تمدن باستانی ایران شکایت می کردند.

 

“چفیه شفابخش آقا”

 

این در حالی است که بسیاری از مقام های حکومتی و رسانه ها، چفیه رهبر جمهوری اسلامی را به یک وسیله مقدس تبدیل کرده اند. آیت الله خامنه ای نیز در دیدارهای عمومی یک نفر را همراه دارد که با چمدانی پر از چفیه، تلاش می کند هیچ کدام از متقاضیان بی چفیه باقی نمانند.

در جریان سفر آیت الله خامنه ای به کرمان در سال ۱۳۸۵ نشریه داخلی لشکر ۴۱ ثارالله سپاه پاسداران، از شفا گرفتن یک دختربچه به وسیله چفیه خامنه ای خبر داد.

این نشریه نوشت زهرا دختر هشت ساله ای بود که بر اثر ضربه مغزی به کما رفته بود و پزشکان از او قطع امید کرده بودند اما مادر این دختر با گریه و زحمت فراوان خود را به رهبر جمهوری اسلامی که در کرمان به سر می برد، می رساند و از او می خواهد تا برای شفای دخترش چیزی به او بدهد.

نشریه لشکر ۴۱ ثارالله از قول مادر این دختر می نویسد: “وقتی رهبر بیرون آمدند، جلو رفتم. از هیجان می لرزیدم. اشک جلوی دیدگانم را گرفته بود و قدرت حرف زدن نداشتم. عاقبت زبان در دهانم چرخید و گفتم: آقا! دختر هشت ساله ام تصادف کرده و در کما است. نامش زهرا است. ترا به جان مادرت زهرا یک چیزی به عنوان تبرک بدهید که به بچه ام بدهم تا شفا پیدا کند. آقا بدون تأمل چفیه اش را از شانه برداشت و توی دستهای لرزان من گذاشت.”

در ادامه این داستان آمده است: “داشتم بال در می آوردم. سراسیمه برگشتم و بدون هیچ درنگ و صحبتی فوراً چفیه متبرک آقا را روی چشمان و دست و صورت زهرا مالیدم و ناگهان دیدم زهرا یکی از چشمانش را باز کرد. حال عجیبی داشتم. روحم در پرواز بود و جسمم در تلاش برای بهبودی فرزندم که تا دقایقی پیش، از سلامت وی قطع امید کرده بودیم. ساعت 2 بعد از ظهر آن روز، زهرا هر دو چشمش را کاملاً باز کرد و روز بعد هم به بخش منتقل شد و فردایش هم مرخص گردید.”