احمدی نژاد؛ فاصله کوتاه مجلس تا دادگاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دوبار سئوال از یک رئیس دولت

گویا محمود احمدی‌نژاد قرار است نخستین رییس دولت در تاریخ جمهوری اسلامی باشد که دوبار، در فاصله‌ای بیش از یک سال، و توسط دو مجلس برای پاسخگویی احضار می‌شود.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس نهم با امضای صد و دو نماینده تقدیم هیات رییسه شده و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه باید این سئوال را به کمیسیون مربوطه ارائه دهد تا ظرف یک هفته رئیس​جمهور یا معاونین وی برای پاسخگویی در کمیسیون حاضر شوند.

از آنجا که کمیسیون اقتصادی، کمیسیون مربوطه در مورد این سئوال است، باید منتظر جلسات هفته آینده این کمیسیون بود. این کمیسیون پس از یک هفته نظرش را درباره این سئوال اعلام خواهد کرد و سئوال کنندگان نیز باید بگویند که از پاسخ​های ارائه شده قانع شده​اند یا نه. چنانچه ۷۳ نفر از نمایندگان سئوال کننده از پاسخ​ها قانع نشده باشند، رئیس​جمهور باید ظرف یک ماه پس از آن، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و پاسخگوی نمایندگان باشد. البته در این مدت نمایندگان نمی​توانند دیگر در امضاهایشان تغییری ایجاد و آن را کم یا زیاد کنند.

تقدیم این سئوال به هیات رییسه مجلس در حالی اتفاق افتاده که معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، گفته است فضای مجلس موافق سئوال از وی نیست.

گرچه تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره این طرح مطرح شده، اما گفته می‌شود که مسائل اقتصادی کشور، به ویژه نوسانات بازار ارز، محور تنها سئوال مطرح شده از سوی نمایندگان است.

از آنجا که آیین​نامه داخلی مجلس در مجلس هشتم اصلاح شد، فرصت صحبت کردن نمایندگان از یک ربع به نیم ساعت در جلسه طرح سئوال افزایش یافته و نماینده​ها می توانند بعد از سخنان رئیس جمهور هم صحبت کنند. در پایان هم نسبت به قانع کننده بودن پاسخ​های رئیس​جمهور رای گیری می​شود و چنانچه مجلس قانع نشود، سئوال به قوه قضاییه ارجاع می​شود.

در همین حال، لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، گفته است که “فضای عمومی مجلس موافق با سئوال از رئیس جمهور نیست” و اضافه کرده: “دراین باره رایزنی هایی با نمایندگان مجلس داشته ام و با نمایندگان مجلس در این باره صحبت کرده ام و آن ها موافق چنین مسئله ای نیستند”.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این و در مجلس هشتم نیز توسط نمایندگان به مجلس احضار شده بود. آن زمان با وجود آنکه رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد بارها تهدید کرده بودند که در صورت احضار وی به مجلس، رییس دولت هم دست به افشاگری علیه برخی مقامات خواهد زد، او شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفت و با زبان طنز پاسخ‌گوی سئوالات نمایندگان شد. نحوه پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد با انتقادهای تند اصول‌گرایان روبه‌رو شد و اعتراضاتی را برانگیخت.

تجربه پیشین باعث شد که موسی‌الرضا ثروتی، که نخستین طرح‌کننده بحث سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس نهم بود، در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه طرح این سئوال برای حل “مسائل اقتصادی و مسائل مربوط به ارز” است از “متفاوت بودن سئوال جدید با دفعه قبل” سخن بگوید و احمدی‌نژاد را تهدید کند که “ بار قبل که آقای رئیس جمهور به مجلس آمد ما به ایشان احترام گذاشتیم، ولی این سری مثل قبل صحبت نمی کنیم. این بار بدون رودربایستی صحبت می کنیم تا ایشان دیگر جرات نکند با آن ادبیات صحبت کند. وقتی رئیس جمهور حرمت خود و نظام و نماینده ها را نگه نمی دارد، باید به زبان خودش با او صحبت کرد”.

وی اضافه کرده بود: “اگر ایشان به سئوالات نمایندگان بد جواب بدهد، ممکن است نمایندگان به عدم کفایت سیاسی هم فکر کنند”. او همچنین فاش کرده است که در مجلس هشتم طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد مطرح و به حد نصاب هم رسیده بود: “یک بار عدم کفایت سیاسی ایشان در زمان خانه نشینی آقای احمدی نژاد در مجلس هشتم امضا شد و به حد نصاب هم رسید ولی چون ایشان فردای آن روز به سر کار برگشت، مساله منتفی شد”.

ثروتی همچنین با اشاره به کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد، گفته بود: “در فراکسیون اصولگرایان رهروان، اعتراض ها به سخنان آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری رئیس جمهور زیاد بود و نمایندگان از فرافکنی ایشان در جریان کنفرانس خبری ناراحت بودند. ما این همه تاکید داریم که تحریم ها در اقتصاد کشور اثر بالایی ندارد، بعد ایشان صحبت می کند و همه گناه ها را گردن تحریم می اندازد و ما را دشمن شاد می کند. لذا به دلیل این صحبت ها و برخی موارد دیگر، نماینده ها در فکر عدم کفایت سیاسی ایشان هستند”.