تکرار اتفاقات لیبی در جاهای دیگر

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اظهارات معنادار هاشمی رفسنجانی

تنها چند روز پس از واگذاری ریاست مجلس خبرگان رهبری به محمدرضا مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی طی اظهارات معناداری که خبرگزاری های رسمی کشور از انتشار آن سرباز زدند در کنار مقبره آیت الله خمینی ضمن تاکید بر “آگاهی و بیداری مردم” توسط ابزارهای جدید اطلاع رسانی، خاطرنشان کرد که: “بیداری مردم ممکن است مثل لیبی گران تمام شود اما بالاخره به نتیجه می رسد.”

آیت الله هاشمی رفسنجانی که صبح پنجشنبه 19 اسفند ماه به همراه سیدحسن خمینی و تعدادی از اعضای مجلس خبرگان در مقبره آیت الله خمینی حاضر شده بود گفت: “امام از ابتدای مبارزه تاکید داشتند که همت اساسی باید این باشد که مردم آگاه شوند. بدون آگاهی مردم نمی شود کاری کرد. جنایت بزرگ استعمار این است که مردم را در جهل نگه داشته است. استعمارگران اگر اطلاعاتی هم به مردم داده اند، ‌انحرافی بوده است.”

در این اظهارات که وبسایت اینترنتی جماران آن را منتشر کرد هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: “من امروز می توانم به مرجع عظیم الشان خودمان بگویم که ملت اسلام بیش از هر زمان دیگری آگاه شده اند. شاید ما نتوانستیم این آگاهی را ایجاد کنیم اما ابزارهای جدید اطلاع رسانی این کار را انجام داده است.”

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد: “هوشیاری ملت اسلام در اعمال و شجاعت و رفتارشان، بی سابقه است این مساله در عصر جدید و در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی، پدیده ای نو و مبارک است.”

هاشمی رفسنجانی اما در ادامه و در مهمترین بخش از اظهاراتش تصریح کرد: “بیداری مردم ممکن است مثل لیبی گران تمام شود اما بالاخره به نتیجه می رسد. علاوه بر کشوری مثل لیبی، این اتفاقات ممکن است جای دیگر هم روی دهد. مانطور که در 15 خرداد اتفاق افتاد رژیم فکر می کرد با برخورد تند می تواند مردم را عقب براند اما امام خمینی و شاگردان ایشان با حضور در اقصی نقاط ایران، مردم را آگاه کردند و نتیجه این آگاهی، پیروزی انقلاب بود.”

گفته های آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص “نتیجه بخش بودن آگاهی مردم” در سایت نزدیک به سیدحسن خمینی و همچنین ایلنامنتشر شده اما خبرگزاری های حکومتی از انتشار آن خودداری کرده اند. پیش از این نیز انتشار و پخش گفته های هاشمی رفسنجانی، حتی پیش از واگذاری ریاست مجلس خبرگان رهبری، با محدودیت هایی مواجه بود.

در همین راستا زمانی که یک مقام وزارت ارشاد پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده بود که حتی وبسایت اینترنتی هاشمی رفسنجانی هم فاقد مجوز و هویت است مسئولان دفتر هاشمی رفسنجانی از ممنوعیت پخش اخبار و تصاویر مربوط به وی در صدا و سیما خبرداده بودند.

 

آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است

اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی و تاکید وی بر “آگاهی و بیداری مردم” در حالی است که ترویج آگاهی و استفاده از ابزارهای جدید اطلاع رسانی از جمله مهمترین استراتژی ها و شعارهای مورد تاکید جنبش سبز و رهبرانش از آغاز اعتراضات سال 88  تاکنون بوده است.

از جمله میرحسین موسوی 8 خرداد سال جاری در دیدار با جمعی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب “آگاهی را چشم اسفندیار خودکامگان” خوانده و تاکید کرده بود که: “به طور قطع گسترش آگاهی بزرگترین ابزار جنبش است. ما با کسی نمی خواهیم دعوا کنیم. تنها از حقوق خود دفاع می کنیم و ابزارمان همان آگاهی رسانی به مردم است و جلوی کسی را هم سد نمی کنیم. آنها می توانند تبلیغ کنند که ما درست نمی گوییم. ما انتظار نداریم که آنها جوانمردانه عمل کنند، از صدا و سیمایشان گرفته تا باقی رسانه هایشان.”

این رهبر جنبش سبز که هم اکنون با همسرش در بازداشت بسر می برند همچنین در دی ماه سال جاری نیز بار دیگر تصریح کرد که: “به نظرم استراتژی اصلی باید همان آگاهی بخشی و راهکار اصلی همان هر شهروند یک رسانه باشد. کارهای به ظاهر ساده ای مثل تکثیر روزنامه ها و نامه ها و بیانیه ها، تکثیر سی دی از عکس ها و فیلم های وقایع پس از انتخابات و … امروزه عمق نفوذ خوبی پیدا کرده اند و به دورترین نقاط هم رسیده اند. لشگر پرشمار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از دل وسایل ساده ای که عصر اطلاعات در اختیار آنها گذاشته است موثرترین شیوه ها را با خلاقیت خود برای رساندن پیام حقیقت پیدا کرده و می کند.”

مهدی کروبی، دیگر رهبر جنبش سبز نیز پیش از این در 29 خرداد ماه سال جاری در گفت و گویی اینترنتی با شبکه خبری CNN با تاکید بر اینکه “جنبش سبز می خواهد از طریق اصلاحات و بازگشت به راه اصلی انقلاب و حقوق مندرج در قانون اساسی به اهداف خود برسد” در تحلیل رشد جنبش سبز و مقایسه آن با سال 88 یادآور شده بود که: “جامعه ایران گامهای بلندی را در راه آگاهی از حقوق خویش برداشته است و این دستاورد بزرگی است.”

آقای کروبی که او نیز به همراه همسر و یکی از پسرانش همچون میرحسین موسوی در بازداشت بسرمی برد با بیان اینکه “جنبش سبز تنها به دنبال رسیدن به اهدافش از طریق آگاه سازی نسبت به حقوق مردم از راه صلح آمیز و با کمترین هزینه است” در ادامه این اظهاراتش اضافه کرده بود: “قدرت این جنبش در مشارکت اقشار گسترده مردم در آن است. کلید موفقیت این جنبش آگاهی مردم است، خصوصا جوانان و زنان که در صدر جنبش هستند و همچنین اراده مردم برای احقاق حقوق خویش. رهبران واقعی این جنبش مردم هستند نه ما. روزهای سختی در پیش است اما راه روشن است و آینده از آن مردم است.”

 

نقصی در مدیریت

تاکیدات  هاشمی رفسنجانی بر آگاهی و بیداری مردم و البته گفتن جملاتی نظیر “بدون آگاهی مردم نمی شود کاری کرد” یا “بالاخره به نتیجه می رسد” در حالی است که وی هفته پیش درجریان انتخابات ریاست خبرگان رهبری از کاندیداتوری انصراف داده و جای خود را با توجه به فشارهایی که در چندماه اخیر اوج گرفته بود به محمدرضا مهدوی کنی واگذار کرد.

هاشمی رفسنجانی سه شنبه هفته گذشته و پیش از تغییر و تحول در خبرگان رهبری، نطق مفصلی برای اعضای خبرگان کرد که این اظهارات او نیز با سانسور و بطور ناقص در خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شد.

در این سخنان هاشمی رفسنجانی در تحلیل شرایط و تحولات منطقه و ربط آن به ایران گفته بود: “اگر ما از اسلام غفلت کنیم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. البته اسلامی که می‌گویم اسلامی لفظی نیست و عمل می‌خواهد. وعده‌هایی که به نام اسلام و قرآن می‌دادیم، در عمل باید مردم مشاهده کنند که صدق کرده است و نمی‌توانیم همیشه به آینده واگذار نماییم.”

وی تصریح کرده بود که: “اخلاق رکن اساسی جامعه اسلامی است و امروز می‌بینیم اخلاق در جامعه آسیب دیده، دروغ‌ها از سطوح رسمی تا دیگران خیلی وسیع شده، آمار دروغ گفتن، وعده دروغ دادن، تخلف وعده کردن، تهمت زدن، فریب دادن، ریاکاری، شعارهای بی‌محتوا دادن اینها همه برخلاف اسلام است، ما باید فکری برای این معضل بکنیم و اگر کاری نشود تحقیقاً تردید پیش می‌آید و خانواده‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند.”

هاشمی رفسنجانی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه “اختلاف در سلیقه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، همیشه هست” در ادامه تاکید کرده بود: “دنیا در حال حاضر گرفتار بحران است و کشوری مانند ایران اگر با ثروت، موقعیت جغرافیایی ارزشمندش، مردم هوشیار و متدیّن، روحانیت بسیار نیرومند علمی و عملی، با دانشگاه‌های فراوانش و این مردم وفاداری که دارد اگر نتواند امروز الگو باشد یک نقصی در مدیریت کارهاست.”

هاشمی رفسنجانی همواره انتقادات و حتی حمایت هایش از معترضان را  به شیوه خاص خودش انجام داده است. از جمله او در تیرماه سال گذشته در پی آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در تنها نماز جمعه پس از انتخابات 88  که صدها هزار نفر از معترضان و رهبران جنبش سبز از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی نیز در آن حضور داشتند  ضمن تاکید بر تشریفاتی نبودن جمهوری اسلامی با انتقاد از شورای نگهبان برای تایید شتابزده صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای خروج کشور از بحران  خواستار “پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان”  از سوی مسئولان شده بود.

هاشمی رفسنجانی پس از اظهاراتش در نماز جمعه مورد انتقاد شدید چهره های جناح حاکم قرار گرفت اما با این حال در واکنش به این حملات در 25 آذرماه سال گذشته در دیدار با جمعی از روحانیون و وعاظ کشور با تاکید بر مواضع اش تصریح کرد: “اگر برخی فکر کنند با ارعاب و فضاسازی می‌توانند مسائل را حل نمایند در اشتباهند و اگر هم به صورت ظاهری آن را حل کنند پس از گذشت زمان کوتاهی آن موضوع وسیع‌تر از گذشته مطرح خواهد شد.”

وی سال گذشته نیز در شهر مشهد در دیدار با فعالان دانشجویی خراسان اعلام کرده بود: “من مواضعم را صریحا در نماز جمعه تیرماه اعلام کرده‌ام و راه‌کارهایم همان پیشنهادات ارایه شده است… بنده دیدگاه خودم را در نماز جمعه که اقامه کردم گفتم که آن هم مبنایش قرآن است. انقلاب ما براساس اسلام و قرآن بود اما برخی اصولگرایان این صحبت ها را قبول ندارند وفکر می کنند رای مردم زینتی است.”

هاشمی رفسنجانی از قول از آیت الله خمینی در همان نماز جمعه 26 تیرماه نیز اعلام کرده و به صراحت گفته بود که: “مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم اما اگر مردم راضی نباشند، حکومت غیرممکن است”.