جایی برای اصلاح‌طلبان نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» برای شرکت در انتخابات مجلس نهم

در شرایطی که مدیرکل سیاسی وزارت کشور از امکان حضور اصلاح طلبان در کنار اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی خبر می دهد، وزیر کشور دولت محمد خاتمی می گوید “مجال فعالیت” از اصلاح طلبان گرفته شده است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت: “تمام جریانات سیاسی قابل تعریف در چارچوب ساختار و قانون اساسی چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا به صورت طبیعی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.”

او افزود که تمام جریانات “قابل تعریف در چارچوب و ساختار” یک نظام سیاسی نسبت به هم پوزیسیون ـ- اپوزیسیون هستند و این “یک امر طبیعی” است.

این سخنان مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در شرایطی عنوان شده که عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت خاتمی از فقدان “بستر مناسب” برای فعالیت اصلاح طلبان خبر داده است.

او در گفت‌وگو با سایت خبری “سلام” توضیح داده که “در فضای فعلی مجال فعالیت از اصلاح طلبان گرفته شده است.”

موسوی لاری در عین حال از تمایل اصلاح طلبان برای “خدمت به مردم و فعالیت” خبر داده اما گفته است: “اصلاح طلبان از سمت‌های اجرایی برکنار و رسانه‌هایشان هم توقیف شده است. احزابشان هم نمی‌توانند فعالیت کنند.”

وزیر کشور دولت خاتمی که پیش از این رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم بود، تاکید کرده که این جریان “در چنین فضایی قطعا به مجلس راه پیدا نمی‌کند.”

او با اشاره به ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم، گفته است: “اگر انتخابات مجلس نهم با ساز و کار مناسب در پیش باشد اصلاح طلبان هم در صورت رفع محدودیت ها چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی در انتخابات شرکت خواهند کرد.”

موسوی لاری اشاره مستقیمی به این “محدودیت ها” نکرده اما گفته: “از بین حدود ۲۹۰ نماینده مجلس، حتی ۷۵ نفر هم جرات ندارند از احمدی نژاد درباره وضعیت حاکم بر کشور سئوال کنند.”

 

شرط های اصلاح طلبان

پیش از آنکه موسوی لاری از ناممکن بودن فعالیت سیاسی اصلاح طلبان در شرایط کنونی با هدف شرکت در انتخابات آینده مجلس که طبق زمان بندی قرار است زمستان سال آینده برگزار شود سخن بگوید، رئیس او در دولت موسوم به اصلاحات، این مسئله را به تحقق چند مسئله مشروط کرده بود.

سید محمد خاتمی دی ماه گذشته در جریان دیدار با نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس هشتم، خواستار آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد، به عنوان پیش شرط های حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شده بود.

این سخنان خاتمی اگرچه با حمایت تعدادی از گروه های اصلاح طلب مانند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مواجه شد اما هم خشم مسئولان ارشد حکومت مانند دبیر شورای نگهبان و دادستان تهران را برانگیخت و هم انتقاداتی را از طرف هواداران جنبش سبز به دنبال داشت که رئیس جمهور سابق را به فاصله گرفتن از “آرمان های جنبش سبز” متهم می کردند.

تمام این گمانه زنی ها درباره نحوه شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در شرایطی است که با گذشت نزدیک به دو سال از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، کماکان بحث درباره تقلب یا کودتای صورت گرفته در آن میان معترضان و حکومت، داغ ترین موضوع سیاسی -اجتماعی کشور است.

میرحسین موسوی رقیب اصلی محمود احمدی نژاد در آن انتخابات همراه با هوادارانش و نیز مهدی کروبی دیگر کاندیدای اصلاح طلبان در آن رقابت، حکومت را به “تقلب گسترده، سازماندهی شده” و در نهایت “کودتا” علیه آرای مردم متهم می کنند.

در مقابل حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن آیت الله علی خامنه ای، با متهم کردن این افراد به زمینه سازی برای ترتیب دادن “انقلاب مخملی” وقوع هرگونه تقلب در انتخابات را رد می کنند.

 

“تفاوت‌های فتنه و اصلاحات”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه با همسرانشان در هفته های گذشته در محل نامشخصی حبس شده اند و طرفداران جنبش سبز هم در آخرین تظاهرات خیابانی خود در روز 25 بهمن شعارهای خود را به طور مستقیم علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

این مسئله باعث شده تا مسئولان رسمی حکومت عنوان کنند که جنبش سبز دیگر یک “فتنه” نیست بلکه این جریان به یک جریان “ضدانقلاب” و “برانداز” تبدیل شده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور هم در مصاحبه روز گذشته خود با خبرگزاری فارس گفت: “تفاوت بین جریان اصلاحات و جریان فتنه تفاوت بین اپوزیسیون و برانداز است.”

عباس زاده مشکینی در عین حال که عنوان کرد “غالب اصلاح‌طلبانی که ما می‌شناسیم هم در عرصه نظری و گفتمانی و هم در آن مدتی که عملا مسئولیت قوه مجریه را عهده‌دار بودند به نوعی سعی داشتند خود را در چارچوب قانون و ساختار نظام مقید کنند” افزود: “اما جریان فتنه ‌از قالب اپوزیسیون خارج و در نقش‌ برانداز ظاهر شد.”

با وجود این سخنان او با حمله به جریان اصلاحات گفت که “این یک واقعیت است که جریان فتنه از متن جریان اصلاحات زائیده شده و دایه‌اش نیز بیگانگان بودند که جریان اصلاحات در قبال مولود خویش یک مسئولیت تاریخی دارد.”

مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزود: “بدیهی است که در تمام دنیا گروه‌های مختلف که در چارچوب نظام سیاسی نسبت به هم نقش پوزیسیون و اپوزسیون را دارند، می‌توانند با هم رقابت کنند اما در هیچ‎یک از کشورهای دنیا به گروهی که خارج از چارچوب قانون اساسی و ساختار نظام بخواهد در نقش برانداز ظاهر شود، به طور طبیعی اجازه رقابت نمی‌دهند.”

به گفته عباس زاده مشکینی، کسانی که پیش از انتخابات “به ظاهر خود را پایبند به قاعده مردم‌سالاری نشان می‌دادند” اگر بعد از انتخابات چه رای بیاورند و یا رای نیاورند، بخواهند در هر صورت “نقش برانداز” را بازی کنند، “طبیعی است که هیچ ملتی آنها را برنمی‌تابد.”

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پایان با بیان اینکه “فتنه مولود اصلاحات و محصول وصلت با بیگانگان است”، تفاوت بین جریان اصلاحات و جریان فتنه را تفاوت بین “اپوزیسیون و برانداز” عنوان کرد.