وعده ها عملی نشد؛ استاندار غیر بومی در سیستان و بلوچستان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» کارنامه و گرایش‌ منتخبین

در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه، استانداران استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان منصوب شدند تا تعداد استانداران دولت جدید به عدد ۲۵ برسد. انتخاب استاندار سیستان و بلوچستان، هم به دلیل وقایع خشونت‌بار اخیر و هم به دلیل مطالبات اکثریت سنی مذهب این استان حائز اهمیت بود. از سوی دیگر این انتظار وجود داشت که با قول‌های مساعد رییس‌جمهور و وزیرکشور، یک استاندار بومی و یا شاید حتی سنی مذهب برای پهناورترین استان ایران انتخاب شود که چنین نشد.

 

مدیریت‌های قبلی استانداران جدید

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، اکنون 25 استان، استانداران خود را شناخته‌ و تنها استان‌های خراسان رضوی، کرمان، قزوین، بوشهر، کردستان و قم باقی مانده‌اند که از این بین، خراسان رضوی و کردستان اهمیت ویژه‌ای دارند.

ظهر روز چهارشنبه ۲۹ آبان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از انتصاب چهار استاندار جدید خبر داد. بنا بر تصویب هیأت دولت، قربانعلی سعادت به عنوان استاندار آذربایجان غربی، ابراهیم رضایی بابادی به عنوان استاندار کرمانشاه، علی اوسط هاشمی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان و جاسم جادری به عنوان استاندار هرمزگان برگزیده شده‌اند.

قربانعلی سعادت ، متولد روستای قره‌باغ ارومیه، یک مدیر بومی است که سابقه طولانی در استانداری و در استان‌های مختلف کشور دارد. او با سابقه حضور در سپاه پاسداران و جهاد سازندگی به معاونت سیاسی استانداری آذربایجان غربی رسید و در دولت هاشمی رفسنجانی به استانداری رسید. او با ۷ سال حضور در سمت استانداری این استان، رکورددار است و در دولت خاتمی نیز به عنوان اولین استاندار قم، تعیین شد. پس از آن نیز ۴ سال استاندار لرستان بود و با ۱۵ سال سابقه استانداری، کارنامه پرباری دارد. گفته می‌شود او از لحاظ سیاسی میانه رو و متمایل به هاشمی رفسنجانی است و گمانه‌زنی می‌شد که در صورت شرکت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، رییس ستاد وی در آذربایجان غربی باشد.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، استاندار جدید را “ شخصی ولایت مدار” توصیف کرده که با خطوط قرمز استان آشنا است و “اکثر مراجع تقلید” او را “مورد تایید” قرار داده‌اند.

ابراهیم رضایی بابادی متولد آبادان و اصالتا بختیاری است. دوران دانشجویی را در تبریز و تهران گذرانده و از سال ۶۱ در استانداری آذربایجان شرقی مشغول به کار شد. با انتقال به آذربایجان غربی به فرمانداری ارومیه هم رسید و بعد از پایان جنگ در استانداری‌های خوزستان و زنجان سمت گرفت. او از ابتدای دولت سید محمد خاتمی، به مدت ۷ سال معاونت سیاسی امنیتی استانداری تهران را برعهده داشت و در سال ۸۳ به عنوان اولین استاندار استان تازه تاسیس خراسان جنوبی منصوب شد.

او در نخستین اظهارنظرهای خود پس از انتصاب به عنوان استاندار کرمانشاه گفته است: “حضور من در عملیات مرصاد خاطره خوب و استواری است که از کرمانشاه دارم و رشادت های مردم این دیار را از نزدیک شاهد بوده و می دانم که توفیق خدمت به این مردم نعمت بزرگی است.”

علی اوسط هاشمی که پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های استانداری کرمانشاه محسوب می‌شد، متولد شهر سنقر کلیایی در استان کرمانشاه است. او در استان زادگاهش سمت‌هایی چون مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری داشته و سابقه مدیریت در چندین استان دیگر را نیز در کارنامه دارد. از جمله مهم‌ترین این مناصب، معاونت سیاسی و امنیتی استانداری تهران و فرمانداری تهران بوده است.

زهرا اربابی، رییس ستاد انتخاباتی روحانی در استان سیستان و بلوچستان، از اوسط هاشمی به عنوان فردی با تجربه نام می‌برد که “با توجه به رابطه نزدیکی که با بدنه اصلی دولت دارد می‌تواند خدمات ارزشمندی در استان انجام دهد.”

 یک وبگاه اصولگرای کرمانشاهی پس از انتشار اخباری در مورد استانداری اوسط هاشمی در این استان، با اعتراض به این موضوع، او را از “ از طیف اصلاح‌طلبان بسیار تندرو” دانست و انتشار عکسش در کنار ابراهیم یزدی و عمادالدین باقی خبرساز شد.

اوسط هاشمی پس از انتصاب، اولویت اقداماتش را “حرکت بر مدار ترقی و توسعه” اعلام کرده و همچنین گفته است: “تقویت ارزش گذاری بر مردمانی که نگاه ملی برجسته ای به گستره ایران و ایرانی دارند و حفظ منافع مردم این استان که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بالاترین درصد آرا را به دکتر روحانی داشتند، از مهم ترین اهداف و برنامه های خود در دوره تصدی این سمت است.”

جاسم جادری هم پیش از رسیدن به استانداری هرمزگان، گزینه استانداری‌های خوزستان، بوشهر و قزوین بود. او متولد سوسنگرد در استان خوزستان است و در انتخابات اخیر، ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی در خوزستان را برعهده داشت. او با سابقه حضور در جنگ و جهاد سازندگی، در دوره‌های سوم، چهارم و پنجم نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی بود. جادری مدیریت در وزارتخانه‌های نیرو و صنایع و معادن، و شرکت‌های صنعتی دولتی را در کارنامه دارد و از مدیران عرب‌تبار خوزستانی است.

 

دولت روحانی و استانداران بومی

مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رای قاطعی به حسن روحانی دادند و با توجه به وعده‌های انتخاباتی رییس دولت یازدهم، انتظار می‌رفت که یک مدیر بومی به استانداری این استان برسد.

“انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و منطقه‌ای به آنان در قالب سیاست‌های عمومی دولت” یکی از بندهای بیانیه حقوق اقوام، ادیان و مذاهب روحانی بوده است. استان کردستان هم شرایط مشابهی دارد و مشخص نیست که آیا یک استاندار بومی برای این استان انتخاب خواهد شد یا خیر.

رحمانی فضلی، وزیر کشور هم اعلام کرده بود که انتخاب استانداران بومی در دستور کار دولت است. گفته می‌شود که برای انتخاب استانداران، برای نخستین بار به نظرات مجمع نمایندگان آن استان بهای زیادی داده شد تا دغدغه بومی بودن استاندار هم لحاظ شود. اما گرایش سیاسی متفاوت وزیر کشور به عنوان یک اصولگرا با بخشی از دولت که تمایلات اصلاح‌طلبانه دارد، در نهایت باعث شده تا ترکیب استانداران یک دست نباشد و بومی بودن استانداران هم به طور کامل محقق نشود.