آمادگی ایران برای جنگ با امریکا

نویسنده
مریم کاشانی

» جنگ لفظی شدت گرفت

سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز به خبرگزاری فارس، گفت: “ما برای «جنگ تعیین‌کننده» با آمریکا و رژیم صهیونیستی آماده هستیم.” او با بیان اینکه برای این نبرد، سال‌هاست که برنامه‌ریزی کردیم، رزمایش‌های مختلف انجام داده‌ایم و نیروهایمان نیز آماده هستد، اضافه کرد: “اگر جنگی علیه ایران رخ دهد، میدانی برای دشمن باقی نخواهیم گذاشت و خودشان هم این موضوع را می‌دانند. در دهه گذشته نیز آنها گزینه حمله نظامی را بررسی کردند، نیروهایشان را هم آوردند، اما به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند و رفتند. حالا هم که این حرف‌ها را می‌زنند، بلوف سیاسی است.”

فیروزآبادی تاکید کرد: “این هشدار را هم می‌دهیم که اگر از هر سرزمینی به نیروهای ما تهاجم شود، به همه موقعیت‌های متعلق به آن حمله خواهیم کرد.البته ما خصومتی با کشورهای منطقه نداریم اما اگر از پایگاه‌های آمریکا در منطقه مورد هدف قرار بگیریم، آنجا را خواهیم زد.”

 سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز چند روز پیش از این گفته بود: “آمریکایی‌ها، با تمام وجود، زمانی را که ناو آنها با بیش از ۵۰۰۰ خدمه و نیرو در زمان رویارویی با ایران به زیر آب خواهد رفت و لا‌شه آن را باید در اعماق دریا بیابند، درک می‌کنند.”

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هم طی سخنانی در اصفهان که هفته پیش منتشر شد، تاکید داشت: “اکنون آمریکائیان لعنتی و وزیر خارجه بد ذات این کشور که یک روحیه اسرائیلی دارد، تهدید می‌کنند و ملت ایران ذلت پذیر نیستند.[…] امام از اینکه باید با عراقیان جنگ کند ناراحت بود و می‌گفت ما چرا با عراق روبرو هستیم و آنها از مسلمانان هستند و آرزوی ایشان این بود که مستقیم با آمریکا روبرو شویم تا با آنها جنگ کنیم.در هر صورت اگر این اتفاق بیفتد مگر مردم، سپاه و انقلاب بیکار نشسته و مگر می‌گذارند دیگر اسرائیلی باقی بمانند.”

جنگ لفظی مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در واکنش به آنچه “گزینه‌های امریکا” می‌نامند، افزایش یافته است. در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه دارد، امریکا تاکید دارد که همچنان همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را حفظ کرده است و می‌خواهد به دیپلماسی هم فرصتی دهد. این سخنان خشم مقامات ایران را برانگیخته است. حتی انتشار این خبر که از اوایل بهمن ماه، تلاش در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران متوقف شده است نیز رضایت مقامات ایرانی را درپی نداشت. آنان از تکرار تهدیدات مربوط به “همه گزینه‌های روی میز” خشمگین می‌شوند.

نوزدهم بهمن‌ماه آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با کارکنان نیروی هوایی ارتش گفته بود: “اظهارنظرهای بی‌ادبانه‌ مسئولان آمریکایی را مردم ببینند، زیر نظر داشته باشند، دشمن را بشناسند. بعضی‌ها می‌خواهند نظر مردم را از دشمنیِ دشمن منصرف کنند؛ نه، ببینید دشمنی را، ببینید دورویی را. مسئولین آمریکایی در جلسات خصوصی با مسئولین کشور ما یک‌جور حرف می‌زنند، بمجرّد اینکه از آنها جدا می‌شوند، در بیرون یک‌جور دیگر حرف می‌زنند. مردم ایران این دورویی دشمن و نیات سوء و پلید دشمن ما را ببینند؛ ملّت توجّه داشته باشد.” او تاکید داشت: “یکی از بخش‌های حرفهای مسئولان آمریکایی با مسئولین ما، در اظهارات گوناگون این است که ما قصد تغییر رژیم ایران را نداریم. اوّلاً دروغ می‌گویند؛ اگر بتوانند، لحظه‌ای تردید نمی‌کنند در اینکه این اساس را منهدم کنند. ثانیاً نمی‌توانند.”

البته جنگ لفظی مقامات جمهوری اسلامی و امریکا، سالهاست که ادامه دارد. زمانی آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: “ممکن است آمریکا خطرهائی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین‌جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی - برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.”

پس از این سخنان، گروهی از هواداران آیت‌الله خامنه‌ای تلاش کردند که از سخنان وی رمز گشایی کنند. پرسش آنان این بود که اگر ایران بمب اتمی ندارد، چگونه می‌تواند به یک “حمله اتمی فرضی” در همان سطح پاسخ دهد؟ یکی از “افسران جنگ نرم” در مطلبی با عنوان “تناقض در کلام امام خامنه ای یا یک پیش‌بینی عظیم؟” نوشته بود: “به دلیل عملکرد بسیار پیچیده امام خامنه‌ای و امتش، در طراحی و به‌کارگیری استراتژی کج‌دار و مریز، امکان حمله اتمی را از کشور دیوانه آمریکا می‌گیرند.”

سایت برهان وابسته به سپاه پاسداران، اما معتقد بود: “استفاده از سلاح اتمی آن هم در منطقه‌ خاورمیانه که هم‌پیمانان استراتژیک ایالات متحده مانند رژیم اشغال‌گر اسراییل و کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس حضور دارند، به هیچ وجه قابل تصور نیست. بنابراین اول طبق تئوری «بازدارندگی اتمی» دشمنان ایران در مقابله با ایران، متوسل به سلاح اتمی نخواهند شد.”

 همچنین یکی دیگر از هواداران آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود: “با توجه به اینکه خودمان به هیچوجه نمی‌خواهیم بمب اتمی بسازیم، به ناچار باید از راه‌های دیگری این حمله را انجام دهیم. برای این کار حداقل دو راه به ذهن بنده حقیر رسیده است. یکی اینکه با استفاده از بمب‌های یک کشور دیگر، این حمله اتمی را انجام دهیم. دیگر اینکه با استفاده از فناوری‌های الکتریکی و مغناطیسی و امثالهم موشک حامل بمب را به سمت خود ایالات متحده هدایت کرده و آن را بر سر آمریکایی‌ها فرود آوریم.”

البته اعتقاد به توان نظامی ایران در میان مقامات جمهوری اسلامی یکسان نیست. اواسط آذرماه گذشته بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: “غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند از مردم ایران می‌ترسند.آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟ “

سخنان ظریف، خشم مقامات امنیتی و نظامی ایران را درپی داشت. در واکنش به این سخنان بود که فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: “ممکن است بمب‌های آمریکا به زیرساخت‌های ما خسارت وارد کند، اما توان موشکی و استراتژیکی سپاه چشم‌گیر است و آمریکا حتی به خیال خودش اگر بتواند بمباران کند، نهایتاً می‌تواند ۲۰ درصد توان موشکی سپاه را از بین ببرد.”

البته بجز توان موشکی ایران، توانایی‌های دیگری هم در ایران وجود دارد. چندی پیش محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران، در یک برنامه تلویزیونی به احتمال حمله نظامی امریکا به ایران اشاره کرد و گفت: “ من قبول ندارم که آمریکا نمی‌تواند به ایران حمله کند، این ما هستیم که این اجازه رابه او نمی‌دهیم. اگر نمی‌تواند حمله کند به این معنا نیست که نمی‌خواهد به ما حمله کند.”

 او افزود: “ما نباید اجازه دهیم که آمریکا یا صهیونیست‌ها فرصتی پیدا کنند که به ما حمله کنند. امروز هم برای حمله به ایران قصد دارند مساله سوریه را حل کنند چون تا زمانی که سوریه و حزب‌الله باشد، حمله به ایران سخت است. ما اکنون دست بلندی در سواحل مدیترانه داریم و بیش از دو هزار کیلومتر از مرزهای ما به سمت جلو خط دفاعی وجود دارد. اگر آنها بخواهند به مرزهای ما برسند باید مشکل دو هزار کلیومتر قبل از مرزهای ما را حل کنند.”