بدون آینده نگری در ایران سرمایه گذاری نکنید!

نویسنده

» هشدار اوباما به شرکت های خارجی

رییس جمهور آمریکا باراک اوباما روز سه شنبه به شرکت های خارجی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند هشدار داد و اظهار کرد کسانی که تحریم های بین المللی را رعایت نکنند، خود متحمل تحریم خواهند شد.

رییس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند، نیز به نوبه خود به شرکت های فرانسوی که اخیراً در قالب هیأتی متشکل از ۱۱۶ نفر از نمایندگان شرکت های مهم به تهران سفر کرده بودند هشدار داده است.

در اواخر ماه نوامبر، ایران و گروه شش کشور در ژنو به یک توافق ابتدایی شش ماهه دست یافتند که براساس آن قرار شد برخی فعالیت های اتمی ایران در ازای لغو بخشی از تحریم ها، که به شدت بر اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته، متوقف شود.

فرانسوا اولاند خاطرنشان کرد که رییس جمهور، رییس سازمان کارفرمایان نیست. به همین دلیل شرکت ها و نمایندگان شان می توانند آزادانه مسافرت کنند، ولی “من به آنها یادآوری کردم که تحریم ها همچنان در ایران پابرجا هستند و تماس برقرار کردن نمی تواند به عقد توافق بازرگانی منجر شود”.

او درخصوص تحریم ها گفت: “تحریم ها لغو نخواهند شد، مگر پس از عقد یک توافق نامه جامع و نهایی. در مدت زمان توافق مقدماتی، این تحریم ها همچنان به قوت خود باقی خواهند بود.”

هدف مذاکرات هسته ای که در تاریخ ۱۸ فوریه ازسر گرفته خواهد شد، رسیدن به یک توافق جامع است که ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را به جامعه بین المللی تضمین می کند.

هیأت شرکت های فرانسوی اولین هیأت بزرگ اروپایی بود که از زمان توافق نامه ژنو به ایران سفر کرده. در این هیأت شرکت هایی مانند پژو، توتال و همچنین لافارژ نیز حضور داشتند.

منبع: روماندی، ۱۱ فوریه