کابینه جدید و سیاست هسته ای ایران

نویسنده

» سفیر سابق بریتانیا در گفتگو با کریسشن ساینس مانیتور

گرت اسمیت

نگاهی به فهرست وزرای پیشنهادی کابینه دهم که از سوی محمود احمدی نژاد به منظور بحث و بررسی به مجلس ارائه شده است نشان می دهد اکثر چهره های پیشنهادی به نحوی با نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط هستند و وجهه مثبتی در جامعه جهانی ندارند- سپاه پاسداران [دارای تسلط بر] یکی از بخش های شبه نظامی حکومت است که مسوولیت محافظت از انقلاب اسلامی در قبال تهدیدهای داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

 

انتخاب احمد وحیدی به سمت وزیر دفاع از سوی محمود احمدی نژاد، بارزترین نمونه از مواضع ستیزه جویانه رییس دولت ایران در قبال جامعه جهانی است. آقای وحیدی در گذشته فرماندهی نیروی قدس که زیر مجموعه سپاه و مسوول تجهیز و تعلیم نیروهای شبه نظامی در خارج از مرزهای ایران است را بر عهده داشت. وی به اتهام مشارکت در حادثه انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در پایتخت آرژانتین در سال 1994 که منجر به کشته شدن 85 نفر شد، از سوی پلیس بین الملل در فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفت.

 

وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت کشور، فرمانده بازنشسته سپاه مصطفی محمد نجار است و حیدر مصلحی که رابطه تنگاتنگی با نیروهای شبه نظامی بسیج دارد، وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات است. نیروهای بسیج که تحت نظارت سپاه فعالیت می کنند نقش عمده ای در سرکوب اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشته اند.

 

علی رغم این که فهرست ارائه شده از سوی احمدی نژاد به مجلس و به خصوص انتخاب وزیران زن ، بحث ها و حاشیه های فراوانی به دنبال داشته، به نظر می رسد با نزدیک تر شدن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه های اتمی ایران- هفته سوم ماه سپتامبر-  اکثر وزرای پیشنهادی احمدی نژاد از مجلس رای اعتماد بگیرند.

 

سر ریچارد دالتون سفیر سابق بریتانیا در تهران بر این باور است در حالیکه ممکن است کابینه جدید احمدی نژاد مانع “هرگونه نرمش در سیاست داخلی” شود، به نظر نمی رسد ترکیب جدید دولت ایران تاثیر چندانی بروی مذاکرات هسته ای این کشور با غرب و به خصوص ایالات متحده داشته باشد. سر ریچارد دالتون همچنین تاکید می کند “مواضع غربی ها نسبت به قبل از انتخابات ایران هیچ تغییری نکرده و اختلافات طرفین برای حل مساله هسته ای ایران عمیق تر شده است .”

 

سر ریچارد بین سال های 2002 تا 2006 یعنی دوره ای که تهران فعالیت های غنی سازی را به حالت تعلیق در آورد و گفتگو های سازنده ای بین ایران و اتحادیه اروپا انجام شد، به عنوان سفیر بریتانیا در تهران فعالیت می کرد. طی همین سال ها سفارت بریتانیا در تهران هدف حمله انتحاری یک بمبگذار قرار گرفت و به دفعات بر اثر تیراندازی شیشه هایش فرو ریخت.

 

سر ریچارد معتقد است علی رغم برگزاری دادگاه های نمایشی مخالفان احمدی نژاد در تهران و سرکوب اعتراضات مردمی از سوی دولت، باراک اوباما به تلاش برای مذاکره با ایران ادامه خواهد داد.

 

سر ریچارد دالتون همچنین بین سال های 1993 تا 1997 و در دوران حساس گفتگوهای اسراییل و فلسطین به عنوان ژنرال کنسول در اورشلیم بسر می برد. وی سپس در پی از سرگیری روابط سیاسی بین لندن و تریپولی پس از یک وقفه 17 ساله، به عنوان سفیر بریتانیا به لیبی رفت. سر ریچارد در سال 2006 و پس از بازنشستگی از سرویس برون مرزی بریتانیا، به عضویت موسسه سلطنتی چتهام هاوس در لندن درآمد.

 

از سر گیری مذاکرات هسته ای

 

سر ریچارد بر این باور است “پس از ثبات وضعیت سیاسی در ایران و تا تاریخی که از سوی ایالات متحده به عنوان ضرب الاجل پاسخگویی ایران تعیین شده است”، ایران مذاکراتش را با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان پیرامون مسائل هسته ای از سر خواهد گرفت.

 

سفیر سابق بریتانیا در تهران همچنین می گوید که نارضایتی افکار عمومی غرب از مقامات ایران بدلیل سرکوب اعتراضات آرام داخلی مانع از انجام مذاکرات از سوی دولت اوباما نخواهد شد. وی می افزاید “اوباما تعهدی داده که بارها آنرا تکرار کرده است: در صورتی که ایران بسته پیشنهادی غرب و شرایط آغاز گفتگوها را بپذیرد ، ایالات متحده از ان استقبال خواهد کرد.”

 

سر ریچارد به ایران و ایالات متحده توصیه می کند برای مدتی مساله تعلیق غنی سازی از سوی تهران را به کنار بگذارند و به مسائل مشترکی مانند “مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان” و “مبارزه با شبکه القاعده” بپردازند. به عقیده وی کنار گذاشتن پیش شرط ها برای آغاز مذاکرات از سوی دو کشور ضروری است. سر ریچارد همچنین می افزاید “هر دو دولت اختلاف هایشان را روی میز بگذارند” و در عین حال تاکید می کند “بهتر است ایران و آمریکا در مورد زمان و موضوعات مورد بحث از قبل برنامه ریزی نکنند.“ 

 

وی همچنین در مورد کارآیی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران – خصوصا اعمال محدودیت های واردات بنزین به ایران که اخیرا در کنگره تصویب شد - در این شرایط چندان خوش بین نیست. سر ریچارد دالتون بر این باور است که “اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید در این رابطه مدیریت بیشتری از خود نشان دهند. وظیفه آنهاست تا افکار عمومی را روشن کنند که در حال حاضر بهترین گزینه موجود عدم اعمال تحریم های جدید تر است و مصوبه کنگره به معنای اعمال فوری تحریم ها نیست.”

 

 

منبع : کریسشن ساینس مانیتور ، 31 اوت