کارنامه درخشان مرتضوی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

سعید مرتضوی که در این هفته از مقام دادستانی تهران برکنار شد، گفت: “کارنامه ام در وقایع پس از انتخابات درخشان است”.

مهدی کروبی هم که یکی از شاهدانش “ناپدید” شده، تصریح کرد: “مسئولیت هر گونه اتفاق ناگواری برای این فرد و خانواده اش، بر عهده سعید مرتضوی است”.

در همین حال، پزشکی قانونی، دلیل مرگ محسن روح الامینی را  “اصابت جسم سخت” عنوان کرد.

همزمان با همه اینها، علیرضا بهشتی، اعلام کرد که تعداد کشته شدگان حوادث اخیر به 72 نفر رسیده است. اما محمد علی جعفری فرمانده سپاه گفت:کشته شدگان 29 نفر هستند که 20 نفر آنها بسیجی بوده اند.با این حال وی اسامی این “بسیجی” ها را ذکر نکرد و نگفت که چه زمانی و کجا کشته شده اند. پیش از وی، فرمانده بسیج گفته بود که هفت بسیجی کشته شده اند.

آنسوتر، یک هفته پس از بازداشت دکتر محمد ملکی، هنوز هیچ خبری از وضعیت وی که به بیماری سرطان مبتلا است، در دست نیست. در همین خصوص همسر دکتر ملکی گفت “درمانده شده ام، نمی دانم دکتر زنده است یا نه”.

صالح نیکبخت هم پس از ملاقات با محسن صفایی فراهانی در زندان اظهار داشت: “آنچه که مهندس صفایی برای من تعریف کرد بسیار دردناک است و فعلا قادر به بازگویی آن نیستم”.

در این هفته همچنین برای آزادی شیوا نظرآهاری که مدتها است در بازداشت بسر می برد، قرار وثیقه 500 میلیونی صادر شد. و این در حالی است که سه نهاد حقوق بشری در یک بیانیه مشترک، خواستار آزادی این فعال حقوق بشر شده بودند.

آن طرفتر، خبرنامه دانشگاه آزاد قزوین از بازداشت 20 فعال اجتماعی و کارگری در این شهر خبر داد. همچنین رسول بداقی از اعضای کانون صنفی معلمان دستگیر شد.

خبرنامه امیر کبیرهم از احضار 50 دانشجو به کمیته پیگیر وزارت اطلاعات خبر داد.همچنین حمیدرضا صحرایی و علی اسدالهی دو دانشجوی دانشگاه علم و صنعت با حکم کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند. در همین حال، علی نجاتی، فریدون نیکوفر و رضا رخشان از مسئولان سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه طی احضاریه ای کتبی از سوی دادستانی، به اداره اطلاعات شهرستان شوش احضار شدند.