ارز و سکه باز هم اوج گرفتند

نویسنده
نازنین کامدار

» منافع مردم یا منافع تجار؟

سخنان حسن روحانی در سازمان ملل که واکنش های متفاوتی را در پی داشت، در کنار سخنان دیروز سخنگوی هیات دولت در خصوص بهای واقعی دلار که آن را ۳۰۰۰ تومان اعلام کرد، موجب شد تا باردیگر ارزش پول ملی که در روزهای اول هفته به دلیل امیدواری به بهبود شرایط، بعد از یک سال و نیم به بالاترین حد خود رسیده بود، روز گذشته بازهم افت کرد. به دنبال آن سکه طلا هم که روز سه شنبه به۹۲۶ هزار تومان رسیده بود، مجدا به بالای یک میلیون تومان بازگشت و دلار از مرز سه هزار تومان گذشت تا باز تجار و بازرگانان کلان تنها برندگان شرایط موجود باشند.

خبرگزاری فارس درباره افزایش بهای ارز و سکه در گزارشی نوشته است: “در شرایطی که در کف بازار میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف آن هیچکدام از فروشندگان سکه اقدام به فروش نمی‌کنند، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به یک میلیون تومان و هر دلار آمریکا به ۳۱۵۰ تومان رسیده است. واحدهای صنفی و صرافی‌‌های خیابان فردوسی و میدان فردوسی تهران از هر گونه فروش سکه امتناع می‌کنند و در پاسخ به سؤال درباره عدم امتناع فروش سکه می‌گویند قیمت‌ها مشخص نیست و روند صعودی دارد به همین دلیل در این بازار کسی فروشنده نیست. همه فروشندگان خیابان فردوسی تهران به تلویزیون‌هایی که بر شبکه خبر تنظیم شده زل زده‌اند و اتفاقات نشست جاری سازمان ملل را رصد می‌کنند. در بازاری که کسی فروشنده نیست قیمت‌ها همچنان روند صعودی به خود گرفته است به نحوی که روی تابلوهای مغازه‌ها قیمت هر دلار آمریکا بین ۳۱۲۰ تا ۳۱۵۰ تومان در نوسان است اما هستند دلال‌هایی که یک دسته اسکناس و ماشین حساب در دست گرفته‌اند و هر عابری که عبور می‌کند این لفظ را تکرار می‌کنند دلار ۳۱۰۰”.

 فارس به نقل از یکی از دلال‌ها اضافه کرده: “اظهار نظر آقای سیف قیمت دلار را تا ۲۹۸۰ تومان در روز گذشته افزایش داد.البته سخنرانی روحانی هم بی تاثیر نبود”.

اما این فقط ولی الله سیف نبود که از دلار ۳۰۰۰ تومانی دفاع کرد، دیروز نوبخت سخنگوی دولت هم با تایید اظهارات رئیس بانک مرکزی بار دیگر بر بهای ۳۰۰۰ تومانی دلار تاکید کرد.

به گزارش فرارو، محمد باقر نوبخت دیروز در مقام سخنگویی دولت در جمع خبرنگاران گفت: “نرخ واقعی ارز حوالی سه هزار تومان است.سخنان ایشان(سیف) به این مفهوم نیست که دولت به دنبال افزایش ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است. سیاست های دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خانوارهای ایرانی مشخص است و به این منظور برای دولت ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد چرا که تحقق این موضوع باعث فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری می شود.بانک مرکزی باید در خصوص ثبات نرخ ارز و ثبات در بازار پاسخگو باشد. تجربه در ماههای اخیر نشان داده است که نرخ واقعی ارز حوالی ۳ هزار تومان است”.

نوبخت در ادامه افزود: “با توجه به نقدینگی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، باید نرخ مناسب ارز را مشخص کنیم چرا که دولت درباره ثبات نرخ ارز حساس است و اعتقاد دارد نقدینگی باید به سمت تولید برود و از ورود آن به سمت بازارهای کاذب نظیر بازار ارز که برای اقتصاد کشور خوب نیست، جلوگیری شود”.

علاوه بر نوبخت، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی هم به ایسنا گفت: “نرخ فعلی دلار در بازار برای این ارز مناسب است”.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه “بانک مرکزی به دنبال تک نرخی شدن ارز است”، افزود: “این امر به معنای ثابت بودن نرخ ارز نیست. نرخی که بازار تعیین می‌کند، بهترین نرخ برای ارز است. این نرخ ناشی از انتظاراتی است که در مردم ایجاد شده است؛ در عین حال عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز است. نباید دیدگاه ثابت به نرخ ارز داشته باشیم. اگر نرخ ارز در یک دالان باریک تر نوسان داشته باشد می‌ توان گفت که به ثبات رسیده است و نرخ ارز اکنون به حدود ۲۹۰۰ الی ۳۰۰۰ هزار تومان رسیده که نرخ خوبی است. کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید هم به نفع کشور نیست. در وضعیت ثبات نرخ ارز مردم می‌توانند برای سرمایه‌گذاری، تولید و داد و ستد تصمیم گیری کنند”.

سایت بهار نیوز هم در گزارشی با انتقاد از سخنان روحانی، به تاثیر آن بر بازار ارز اشاره کرده و نوشته است: “برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها، سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل نه تنها نتوانست ارزش روانی مثبتی بر بازار شکننده ارز در کشور ایجاد کند بلکه باعث گرانی محسوس قیمتها شد! ظاهرا لغو دیدار احتمالی اوباما و روحانی و همچنین نوع سخنرانی و رویکردهای او به مسائل جهانی، این پیام را به بازار داد که به این زودی خبری از حل مشکل پرونده هسته‌ای و برطرف شدن تحریم‌ها نیست. این موضوع، امروز خیلی سریع در بازار طلا و ارز اثر روانی خود را نشان داد به گونه‌ای که هر دلار آمریکا که تا دیروز ۲۹۳۰ تومان به فروش می‌رسید تا ظهر امروز به ۳۱۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت سکه نیز روندی صعودی پیدا کرد”.