زندانیان سیاسی و مطبوعاتی همچنان بلاتکلیف

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با وجود دادگاههای غیرعلنی و احکام سنگین

برگزاری دادگاههای غیر علنی و صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی در حالی ادامه دارد که از سویی بازداشت ها متوقف نشده و هر روز بر لیست بازداشت شدگان اضافه می شود و از سوی دیگر تعداد بسیاری از زندانیان در بلاتکلیفی به سر می برند. هر چند دادستان جدید تهران هر از چند گاهی از تعیین تکلیف زندانیانی که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند سخن می گوید اما این مساله ، کمتر جامه عمل به خود می پوشد. چنانچه از آزادی احمد زیدآبادی روزنامه نگار سرشناس ایرانی، بعد از تودیع وثیقه  از سوی قاضی دادگاه ممانعت به عمل می آید و کم نیستند از این دست برخوردها که جامعه و زندانیان را در سردرگمی و بلاتکلیفی نگه میدارد.

اعتراض عبدالله مومنی به حکم زندان

خانواده عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی، روز گذشته در حالی با او ملاقات کردند که دادستان تهران با حضور در زندان اوین همزمان با برخی ازاین زندانیان و خانواده های آنها دیدار میکرد. عبدالله مومنی به 8 سال حبس تعزیری محکوم شده و به گفته همسرش امیدوار است این حکم در دادگاه تجدید نظر، شکسته شود.

فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی در گفتگو با “روز” از اعتراض مومنی نسبت به حکم صادر شده خبر داد و گفت این فعال دانشجویی بدون وکیل محاکمه شده است.

خانم آدینه وند که نسبت به محاکمه بدون وکیل همسرش به دادستان تهران اعتراض کرده بود در پاسخ از آقای جعفری دولت آبادی شنیده که آقای مومنی گفته است که وکیل نمیخواهد. این در حالیست که خانم آدینه وند می گوید: به آقای دادستان هم گفتم که حرف عبدالله را که در زندان است قبول ندارم و او باید وکیل داشته باشد. مگر می شود کسی با میل خود بگوید وکیل نمی خواهم.

خانم مومنی با اشاره به ناراحتی قلبی و کلیوی همسرش، از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی و تاکید کرد که مومنی از این مساله به شدت رنج می برد.

امروز؛ دادگاه سعید لیلاز و کلوتید ریس

دادگاه سعید لیلاز، روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی ، امروز در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار می شود. این روزنامه نگار از 27 خرداد ماه در بازداشت به سر می برد. از سوی دیگر دادگاه انقلاب با انتشار اطلاعیه ای خبر از برگزاری جلسه دادگاه کلوتید ریس، تبعه فرانسه داده که امروز برگزار خواهد شد. بر اساس این اطلاعیه در این جلسه ، نماینده دادستان و وکیل خانم ریس حضور خواهند داشت.

مهدی حسین زاده ، همچنان بلاتکلیف

مهدی حسین زاده ، روزنامه نگار اقتصادی که از 9 تیرماه در بازداشت به سر می برد همچنان بلاتکلیف است و علیرغم صدور قرار وثیقه 500 میلیون ریالی، بدون قرار بازداشت در زندان به سر می برد.تاکنون مقامات قضایی و مسولان پرونده آقای حسین زاده، هیچ گونه اطلاعی از اتهامات و وضعیت این روزنامه نگار به خانواده او نداده اند و بر اساس گزارش سایت نوروز، علیرغم تکمیل پرونده و پایان بازجویی، گردش کار وی با تاخیر دو ماهه به شعبه ذیربط در بازپرسی دادسرا ارجاع گردیده و با وجود وخامت حال جسمی او و اعلام صریح کارشناسان پرونده (بازجویان وزارت اطلاعات) مبنی بر بیگناهی و رفع اتهام از وی، مشخص نیست چرا مراجع ذیصلاح حاضر به تسریع در تعیین تکلیف نهایی پرونده او نیستند.

نگرانی از سلامت نفیسه زارع کهن

خانواده نفیسه زارع کهن به شدت نگران سلامت این روزنامه نگار هستند. خانم زارع کهن که 15 روز پیش به اتفاق همسرش، حجت شریفی بازداشت شده، تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است. مژگان زارع کهن، خواهر این روزنامه نگار خبر داده است که در طول ۱۴ روز گذشته که نفیسه به همراه همسرش حجت بازداشت شده اند حجت تا کنون 3 بار تماس تلفنی داشته اما به نفیسه اجازه تماس داده نشده است.

خانم زارع کهن با بیان اینکه تنها تماس نفیسه در روز بازداشت بوده که خبر بازداشت خود را داده، به پارلمان نیوز گفته است: در طول ماههای اخیر نفیسه از تپش قلب و درد شدید معده رنج می برد و ما به شدت نگران سلامت نفیسه هستیم ومی ترسیم عدم تماس تلفنی او به دلیل بیماری یا مشکل خاص برای او باشد.

وی افزوده: علی رغم وعده دادستان تهران که گفته بودند بعد از ده روز برای ملاقات با نفیسه مراجعه کنید روز گذشته به دادستانی رفتیم که گفتند دادستان تشریف ندارد و به اوین برای ملاقات حضوری رفته است.

پس از آن به سرعت خود را به اوین رساندیم که شاید به ما اجازه ملاقات بدهند اما با ارائه نامه درخواست ملاقات به داخل اوین گفتند هنوز بازجویی ها ادامه دارد و اجازه ملاقات ندادند.

بازداشت یک روز بعد از آزادی

کوهزاد اسماعیلی، دبیر سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه گیلان هم که روز یکشنبه با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود، روز گذشته پس از مراجعه به شعبه بازپرسی، مجددا بازداشت شد.

 اسماعیلی که روز 13 آبان بازداشت شده بود، بعد از بازجویی و تفهیم اتهام مبنی بر نشر اکاذیب و تلاش برای برگزاری تجمع غیرقانونی، روز یک شنبه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. وی دیروز، بنا به درخواست بازپرس پرونده خویش، به شعبه اول دادسرای انقلاب استان گیلان مراجعه کرد، اما در آن جا مجددا بازداشت و برای اجرای حکم 4 ماه حبس خویش به زندان فرستاده شد.

گفتنی است حکم اسماعیلی مربوط به پرونده ای است که براساس شکایت اداره کل اطلاعات استان گیلان تشکیل شده است. وی به همین دلیل و در اسفند ماه سال 85، هم زمان با اولین سفر محموداحمدی نژاد به استان گیلان بازداشت شده بود. اسماعیلی در این پرونده به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در سال 86 صادر شده و تاکنون  به اجرا درنیامده بود.

ملاقات با اسدی زیدآبادی

خانواده حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار روز گذشته با این فعال دانشجویی در زندان اوین ملاقات کردند. این ملاقات به صورت کابینی بوده و خانم خلفی، همسر این فعال دانشجویی روحیه او را خوب توصیف کرده و گفته است: همسرم در بند 240 در انفرادی است و از وضعیت نامناسب سلول انفرادی خود گله داشت و گفت در آنجا حتی نهج‌البلاغه هم در اختیارشان قرار نمی‌دهند.

همسر آقای اسدی زیدآبادی اتهامات همسرش را 4 مورد اعلام اما از بیان نوع اتهامات خودداری کرده است.

خانم خلفی به سایت بامداد خبر گفته است که چند دقیقه قبل از این ملاقات، زندانیان با دادستان تهران ملاقات داشته‌ و مشکلات و مسایل خود را با آقای جعفری دولت آبادی در میان گذاشته‌ بودند.

وی افزوده: همسر من در سازمان ادوار که یک حزب قانونی است فعالیت می‌کرده و فعالیت‌هایش قانونی و آشکار بوده است و این چند اتهامی که به ایشان وارد شده هیچ مبنای قانونی ندارد.