رسانه ای در دست دادستانی و بازجویان

نویسنده
نازنین کامدار

» بررسی وضعیت خبرگزاری فارس

یک بررسی نشان می دهد خبرگزاری فارس از جمله رسانه هائی است که بعد از انتخابات دهم توسط سازمان های اطلاعاتی موازی برای هواداری از دولت احمدی نژاد و مبارزه با جنبش سبز بسیج شد. کارکنان این خبرگزاری در دی ماه سال ۸۶ که مهدی فضایلی مدیر عامل سابق فارس، از نزدیکان  جواد وعیدی، معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی در زمان ریاست علی لاریجانی در این نهاد، جای خود را به چهره ای ناشناخته به نام “حمید رضامقدم فر”(معروف به حاج حمید ناصری) سپرد، گمان نمی کردند این خبرگزاری به اصلی ترین پایگاه رسانه ای وابسته به دولت در سال ۸۸ تبدیل شود.

گام اول: اخراج خبرنگاران و عکاسان

مقدم فر که از سابقه او تنها دو  عنوان “کارشناس رسانه ای” و “دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک” منتشر شده است، پس از نشستن بر جایگاه مدیرعاملی خبرگزاری فارس، ابتدا بیش از ۲۰ تن از کارکنان، خبرنگاران و عکاسان این رسانه را اخراج و طیف ناشناخته ای از فعالان ستاد های تبلیغاتی وابسته به ارگان های سازمان بسیج دانشجویی را به عنوان “خبرنگار” و “تحلیل گر” جایگزین آنان کرد.

یوسف اسدی، از جمله خبرنگاران اخراجی  فارس در وبلاگ شخصی خود به نام “وبلاگ یک خبرنگار روستایی” درباره تصفیه خبرنگاران و کارکنان فارس پس از روی کار آمدن مدیرعامل جدید نوشته است: “پس از آمدن مدیر عامل جدید، من و دبیر سرویس سیاسی و برخی دیگر از خبرنگاران با شرافت فارس ناگهان متوجه شدیم که اخراجمان کرده اند و پس از صحبتی که با آقای مدیرعامل جدید داشتم، از زبان خودش شنیدم که گفت «کسی در اینجا حق حرف زدن ندارد، حتی شما که دوست من هستید.”

این خبرنگار در نوشته های بعدی خود به تلاش هایش از مجاری حقوقی برای “اخذ مجوز بازگشت به کار” می پردازد اما از فردای ۲۳ خرداد، نوشتن درباره فارس و تحولات درونی این تشکیلات رسانه ای وابسته به دولت  را متوقف می کند.

 

 

گام دوم؛ اعلام پیروزی احمدی نژاد قبل از آغاز رای گیری

خبرگزاری فارس، در شب قبل از آغاز انتخابات و اخذ رای، به نقل از یک مرکز نظرسنجی جعلی از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء خبر داد. گزارشی که محافل انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را نسبت به نتیجه انتخابات بدبین کرد تا سرانجام نتایج همان نظر سنجی در شامگاه ۲۲ خرداد از زبان رئیس وقت ستاد انتخابات قرائت شد.

گفتنی است، آنچه خبرگزاری فارس قبل از آغاز رای گیری منتشر کرده بود در گزارش تفصیلی کمیته  صیانت از آراء ستاد میرحسین موسوی که ریاست آن بر عهده علی اکبر محتشمی پور است، به عنوان یکی از “مصادیق تقلب در انتخابات” ذکر شده است.

 

گام سوم؛ اغتشاشگر نامیدن معترضان

خبرگزاری فارس در گام بعدی خود، پس از آغاز اعتراضات مردمی نسبت به تقلب های انتخاباتی به طور پیاپی به انتشار گزارش هایی  با هدف بی اهمیت جلوه دادن این اعتراضات و محدود کردن آن به آنچه که “حضور برخی اغتشاشگر و فرصت طلب برای تخریب اموال عمومی و مردم” می نامید، پرداخت. نقش اصلی این رسانه در زمان بازداشت فعالان سیاسی، آشکار گردید  و از آن زمان به اهرمی برای تحت فشار قراردادن بازداشت شدگان سیاسی تبدیل شد.

 

گام چهارم؛ شرکت در پروژه اعتراف گیری

یک منبع آگاه در گفت و گو با روز در باره  نقش این خبرگزاری در برخورد با فعالان سیاسی بازداشت شده، می گوید: “به فاصله سه روز از راهپیمایی میلیونی ۲۵ خرداد، امیرحسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به همراه حامد طالبی و عباس کلاهدوز، دو خبرنگار سرویس سیاسی فارس، به دفتر خبرگزاری ایسنا مراجعه کردند و ترتیب مصاحبه ای مطبوعاتی را دادند که طی آن امیرحسین مهدوی با انتقاد از میرحسین موسوی خود را یک «فریب خورده» معرفی کرد. پس از پایان اولین پروژه اعتراف گیری که با امیرحسین مهدوی آغاز شد، وی به همراه این دو خبرنگار که نقش بازجویان وی را بر  عهده داشتند به مقصدی نامعلوم دفتر خبرگزاری ایسنا را ترک کرد و این شواهد بیانگر نقش عوامل فارس در پروژه های اعتراف گیری است”.

بر این بیفزاییم که در زمان برپایی دادگاه های سیاسی در تیرماه گذشته، خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری فارس تنها “نمایندگان رسانه ها” بودند که مجوز ورود به صحن دادگاه و گفت و گو با بازداشت شدگان را داشتند. به همین دلیل عکس های منتشر شده از زندانیان سیاسی پس از بازداشت، برای اولین بار در خبرگزاری فارس منتشر شدند. عکس هایی که عکاسان آنها، از جمله عکاسان شناخته شده این خبرگزاری نبودند. 

در همان زمان، روزنامه سرمایه در تاریخ ۸ تیرماه از هتاکی خبرنگارفارس به فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده گزارشی  منتشر کرد که نشان می دادخبرنگاران بسیجی فارس مجوز برخوردهای اهانت آمیز با خانواده زندانیان را نیز دارند.

در گزارش  ۸ تیرماه روزنامه سرمایه در این باره آمده بود: “خبرنگار خبرگزاری فارس در راهروهای مجلس خود را به خانم محتشمی پور رساند و سوالی را در مورد اعترافات امیرحسین مهدوی مطرح کرد و گفت: «می گویند به زودی اعترافات تاج زاده هم منتشر می شود»، همسر تاج زاده ابتدا قصد پاسخگویی نداشت اما با اصرار این خبرنگار که مرتب با حالت تمسخر این جمله را تکرار می کرد که می گویند تاج زاده اعتراف کرده، گفت: «حتماً تحت شکنجه شما غ…ف اعتراف کرده است.» خبرنگار فارس خطاب به محتشمی پور گفت: «تو به اسم خبرنگار به مجلس آمده ای؟» محتشمی پور به او پاسخ داد: «من خبرنگار نیستم اما تو هم خبرنگار نیستی غ…ف هستی.»  در این لحظه خبرنگار فارس در حالی که به محتشمی پور اهانت می کرد مجبور به ترک آن محل شد که این رفتار خبرنگار خبرگزاری حامی احمدی نژاد و بی حرمتی های او اعتراض برخی خبرنگاران را برانگیخت”. 

جالب این است که در جریان محاکمات صد نفره و ساختگی سیاسی به کارگردانی سعید مرتضوی، خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری فارس همه جا حاضر و فعال بودند و بعد از آن نیز گاه به گاه مصاحبه های ساختگی تحت عنوان اعترافات متهمان منتشر کردند که این مصاحبه ها در دو مورد توسط خانواده زندانیان تکذیب شد.

 

 

گام پنجم؛ زمینه سازی برخورد قضایی با موسوی و کروبی

این خبرگزاری که به گفته بسیاری از فعالان رسانه ای، به “مقر فرماندهی شاخه رسانه ای کودتا” شهرت دارد، پس از ناکامی دولت کودتا در اجرای پروژه های اعتراف گیری، فاز جدیدی را تحت عنوان “درخواست افکار عمومی برای محاکمه سران اغتشاشات” آغاز کرده است.

این خبر گزاری در همین راستا در هفته های گذشته از ارسال شکوائیه ای با بیش از ۱۴۴ امضاء از سوی نمایندگان مجلس، خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه خبر داده که پیش از همه حمیدرضا رسائی، نماینده کنونی مجلس و یکی از افراطی ترین حامیان دولت کودتا که همزمان سمت مشاور مدیرعامل فارس را نیز بر عهده دارد، وجود آن را مطرح کرده است.

فارس، در هفته گذشته نیز اولین ارگان رسانه ای حامی دولت کودتا بود که از اعلام موجودیت جنبش سبز علوی خبر داد. جنبشی که به فاصله دو روز مورد تائید سردار محمد رضا نقدی، فرمانده جدید سازمان بسیج قرار گرفت. از آن روز به بعد هم این خبرگزاری  به طور روزانه گزارش هایی بدون منبع  در مورد فعالیت های این جنبش ناشناخته منتشر می کند.

بر همین اساس است که یک فعال سیاسی در گفت و گو با روز درباره مجموعه تلاش های این خبرگزاری در حمایت از دولت کودتا می گوید: “فارس تنها نام «خبرگزاری» را داراست؛حال آنکه به اتاق تولید اخبار و تحلیل های کذب بر علیه جنبش سبز و رهبران آن تبدیل شده است”.

وی می افزاید: “نقش عوامل خبرگزاری فارس در پرونده سازی برای فعالان سیاسی زندانی، مشارکت در پروژه های اعتراف گیری، تامین خبر برای رسانه های هرمی حامی دولت کودتا به همراه روزنامه کیهان و روزنامه جوان و خبرگزاری ایرنا، و تلاش برای زمینه سازی جهت برخورد قضایی با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی بسیار واضح است “.

یکی دیگر از  فعالان سیاسی هم که در هفته های اخیر از زندان آزاد شده است، از توزیع گزارش های این خبرگزاری در هنگام بازجویی ها خبر می دهد.اما وی از روز می خواهد  اطلاعاتی را که  در دوران حبس از نقش این خبرگزاری به دست آورده به دلایل امنیتی منتشر نکند.