پاسخ فرانسوی ها به ادعاهای دروغین

نویسنده
نازنین کامدار

» قطع کامل همکاری توتال با ایران

تنها ساعاتی پس از آنکه محمود احمدی نژاد از “آرزوی تحریم کامل ایران” سخن گفت،شرکت نفتی توتال فرانسه که پیش از این در بسیاری از پروژه های نفتی ایران حضور داشت، اعلام کرد به مرحله  ”قطع کامل ارتباط  نفتی” با ایران رسیده است.

اعلام خبر قطع ارتباط بزرگترین شریک نفتی ایران در پارس جنوبی،دیروز در شرایطی مطرح شد که محمود احمدی نژاد در اردبیل در مراسمی که آنرا “تجلیل از تلاشگران طرح ضربتی خودکفایی بنزین” نامیده بودند،به گزارش ایرنا، با طرح این ادعا که “صنعت نفت در وضعیت کنونی، پر افتخارترین صنعت کشور است” اظهار کرد: “ایران 100 سال است که صنعت نفت دارد اما امروز اعلام شد که به خودکفایی تولید بنزین رسیده‌ایم و شاید این خبر به نظر معمولی برسد اما با توجه به عمق آن به عظمت کاری که انجام شده پی می بریم”.
احمدی نژاد که پیش از این گفته بود “تحریم بنزین آرزوی من است”،به گزارش فارس،همچنین ادعا کرد: “… به متخصصان کشورمان گفتیم که آیا شما می‌توانید بنزین بسازید، آنها اعلام کردند که ما می‌توانیم، لذا ظرف مدت یک هفته، بنزین تولید کردند و تحریم‌کنندگان هم وقتی دیدند که این طور شد، گفتند که ما حاضریم زیر قیمت به شما بنزین بدهیم و در خلیج فارس هم برای فروش بنزین به ما صف کشیدند.”

پیش از احمدی نژاد، محمد رضا رحیمی، معاون اول او هم  از تحریم ها استقبال کرده و درباره افزایش دامنه این تحریم ها از سوی فرانسه گفته بود: “اقتصاد فرانسه با یک اخم ایران فرومی‌پاشد و به وضع 100 سال پیش برمی‌گردد”.

بنا به نوشته تابناک، او که در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت سخن می گفت، افزوده بود: “در این مراسم بنا نداشتم در خصوص تحریم صحبت کنم ولی از آنجایی که مهمان‌هایی از اروپا در این مراسم شرکت دارند بد نیست پیام ما را به مسئولان و دولتمردان اروپایی برسانند”.

وی در ادامه گفته:‌ “برخی کشورهای اروپایی فرای قطعنامه و به تبعیت از آمریکادر تحریم علیه کشورمان شرکت کردند در حالی که مبادلات ما با کشورهای اروپایی چیز زیادی نیست و 23 میلیارد دلار است که بخشی را صادرات ما تشکیل می‌دهد که فرانسه، ایتالیا و آلمان از جمله این کشورها هستند.حال اگر فقط یک اخم در پاسخ به تحریم اروپایی‌ها کنیم بخشی از صنعت فرانسه فرو می ریزد”.

 او یک مثال هم زده و افزوده: “مثلا اگر وزیر صنایع ما تصمیم بگیرد واردات قطعات خودرو پژو از فرانسه را لغو کند 2.5 میلیارد واردات ما پایین می‌آید بنابراین در فرانسه چه اتفاقی می افتد؟ به باور بنده صنعت خودرو فرانسه فرو می ریزد”.

بلافاصله پس از این سخنان،شرکت پژو اعلام کرد حجم مبادلاتش با ایران “تنها یک درصد از کل تولیدات سالانه این خودرو سازی” را تشکیل می دهد.

پس از آن هم نوبت به توتال رسید تا نشان دهد با یک “اخم” جمهوری اسلامی،اقتصاد فرانسه از هم فرو می پاشد یا نه. به نوشته سایت آفتاب، کریستف دی‌مارژری رییس شرکت نفتی توتال گفته این شرکت تمامی مبادلات نفتی خود با ایران را در همراهی با تحریم اروپا علیه ایران ‌متوقف کرده است.

وی که در حاشیه نشست جهانی سیاست در مراکش سخن می‌گفت، افزود: “موضوع بسیار ساده است. ممنوعیت و تحریمی وجود دارد که به آن رای داده شده و تبدیل به قانونی در اروپا و فرانسه شده است”.

رییس شرکت توتال در پاسخ به این سئوال که این شرکت از چه زمانی تجارت با ایران را متوقف کرده، گفته است: “از زمانی که این تصمیم به رای‌گیری گذاشته شده و رای مثبت آورد. ما نیز منتظر دستورالعمل نشدیم و به همین دلیل موضوع خاتمه یافته تلقی می‌شود. این قانون اروپا است و من قصد دارم در این زمینه به شکل شفاف عمل کنم”.

گفتنی است رئیس شرکت توتال پیش از این از افزایش دامنه تحریم ها انتقاد کرده و به نوشته بی.بی.سی، گفته بود: “ما گمان نمی کنیم تحریم انتقال مواد بنزینی به ایران مسیر خوبی برای حل اختلافاتی باشد که ماهیتی سیاسی دارد”.

با این حال توتال نیز به این تحریم ها پیوسته و حالا نوبت منتقدان دولت است که وزیر صنایع را به مجلس فراخوانند و آن طور که الیاس نادران گفته  از وی بپرسند “چرا اخم نمی کند تا اقتصاد فرانسه فروریزد.”