برد درخشان پرسپولیس و پایان افسانه امیر

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» هفتاد و نهمین داربی به کام قرمز ‌ها شد

هفتاد و نهمین رویارویی دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس، با برد قرمزپوشان پایتخت به پایان رسید. پس از چهار تساوی پیاپی بدون گل، خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این بازی هم بدون گل و مساوی باشد اما پرسپولیس، رقیب دیرینه را دو بر یک شکست داد تا هم در جدول رده‌بندی لیگ صعود کند و هم در آمار کلی رویارویی‌ها، تعداد بردهای خود را افزایش دهد.

 

استقلال پای داور را وسط کشید

تک گل سجاد شهباززاده در نیمه اول با دو گل محمد نوری و امید عالیشاه در نیمه دوم پاسخ داده شد و حتی ده نفره بودن پرسپولیس از دقیقه ۸۱ باعث نشد تا استقلال بتواند یک مساوی دیگر به ۳۵ مساوی تاریخ داربی تهران اضافه کند.

امیرقلعه‌نویی، سرمربی استقلال که در نیمه اول چند بار به شدت از داوری انتقاد کرده بود، در کنفرانس خبری پایان مسابقه هم ضمن انتقاد از بازیکنانش، مدعی شد که داور با اشتباهاتش در نتیجه بازی تاثیرگذار بوده است. او بار دیگر قول قهرمانی لیگ برتر داد و باخت تیمش را نتیجه “اتفاقات فوتبال” دانست.

همچنین باشگاه استقلال برای خبری که روی وبسایت رسمی خود منتشر کرد، تیتر زد: “پرسپولیس با کمک جهانبازی پیروز دربی شد”. باشگاه استقلال معتقد بود که “ در دقیقه ۸۸ امیر حسین صادقی یک گل برای استقلال به ثمر رساند اما داور به اشتباه آن را آفساید اعلام کرد تا استقلال دو بر یک بازنده شود. همچنین جهانبازی در نیمه نخست می توانست یک پنالتی به سود استقلال اعلام کند که ترجیح داد چنین تصمیمی نگیرد.”

در سوی مقابل، حمید درخشان، سرمربی پرسپولیس خیلی زیاد از شاگردانش راضی بود و این برد را نتیجه بازی منطقی و روان تیمش دانست. او تعویض‌ها و تدابیر تاکتیکی خود را هم ستود. سایت رسمی باشگاه پرسپولیس اما تیتر زد که “پرسپولیس با دو گل استقلال را درهم کوبید”.

پس از این مسابقه که در جریان هفته پانزدهم لیگ برتر(جام خلیج فارس) برگزار شد، استقلال با ۲۴ امتیاز در رتبه پنجم جدول قرار دارد و پرسپولیس هم با ۲۲ امتیاز به رده هفتم رسیده است.

 

روزهای ناگوار قلعه‌نویی؛ تثبیت درخشان

 شاید بعضی از طرفداران باشگاه استقلال، غم باخت در یکی از دو مسابقه حساس و حیثیتی فصل را، با مرور جایگاه بالاتر تیمشان در جدول رده‌بندی و یا تعداد بردهای مقابل، استقلال با ۲۴ امتیاز در رتبه پنجم پرسپولیس که ۲۴ تاست و بیشتر از رقیب، تسکین بدهند اما امیر قلعه‌نویی پس از این باخت در چنان شرایط دشواری قرار گرفته که حتی صفحه فیس‌بوکی منسوب به او هم از دسترس خارج شده است. یکی از افتخارات این مربی پرافتخار فوتبال ایران، رکورد بی‌شکستی مقابل پرسپولیس بود که شکسته شد.

امیر قلعه‌نویی در ۱۱ سال گذشته، به عنوان سرمربی تیم‌های استقلال، مس کرمان، سپاهان و تراکتورسازی هرگز مقابل پرسپولیس شکست نخورده بود اما سرانجام رکوردش در عدد ۱۹ متوقف ماند. جالب این که رکورد منحصر به‌فرد قلعه‌نویی توسط یکی از رکوردداران باشگاه پرسپولیس شکسته شد. حمید درخشان هم به عنوان عضو کادر فنی پرسپولیس، برای ششمین بار مقابل استقلال قرار می‌گرفت که توانست با به جا گذاشتن سه برد و سه مساوی، شکست‌ناپذیری‌اش مقابل استقلال را تداوم ببخشد.

اما جدا از این آمار و ارقام، نتیجه به دست آمده در داربی دیروز، در وضعیت و جایگاه دو سرمربی هم تاثیر بسیار داشت. حمید درخشان که با جنجال بسیار جایگزین علی دایی شده بود، حمایت جمعی از پرسپولیسی‌ها را نداشت و حتی گفته می‌شد آنقدرها هم مورد اعتماد مدیران باشگاه قرار ندارد و در صورت شکست در این دیدار، از سرمربیگری برکنار خواهد شد. او اکنون موفق شده که با برد رقیب دیرینه، ضمن سر و سامان دادن به جایگاه نامناسب تیمش در جدول رده‌بندی، در جدول محبوبیت هم صعود چشمگیری داشته باشد و جایگاهش را به عنوان یک سرمربی محبوب تثبیت کند.

ولی در اردوگاه رقیب، امیر قلعه‌نویی اصلا حال و روز خوشی ندارد. او پس از عملکرد فوق‌العاده ابتدای فصل که از ۷ بازی ۱۸ امتیاز گرفت و با اطمینان قول قهرمانی داد، در ۸ بازی اخیر یک کارنامه بسیار ضعیف به جا گذاشته و تنها صاحب ۶ امتیاز شده است. به همین دلیل تعداد کمی از هواداران در استادیوم شعار معروف “حیاکن، استقلال را رهاکن” را فریاد زدند و خواستار جدایی این مربی شدند. در کنفرانس مطبوعاتی هم از او پرسیده شد که آیا اولتیماتومی از سوی هیات مدیره باشگاه دریافت کرده که در پاسخ فقط لبخند زد.

گویا او به حمایت بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال مطمئن است. افشارزاده، بعد از بازی در جمع خبرنگاران گفت: “اگر بخواهم برای شکست مقصری را عنوان کنم، مجموعه استقلال شامل بازیکنان و کادر فنی است.”

او به خبرنگاری که پرسیده بود اگر جای سرمربی تیم بودید چه واکنشی به این شکست نشان می‌دادید، پاسخ داد: “من که سرمربی نیستم ولی اگر جای سرمربی بودم، محکم به کار خودم ادامه می‌دادم.”

 

 

اطلاعات داربی هفتاد و نهم

هفته پانزدهم لیگ برتر، یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸، ورزشگاه آزادی

تعداد تماشاگر: ۶۷ هزار نفر

داور: یدالله جهانبازی، کمک‌ها: محمدرضا ابوالفضلی، حسن ظهیری

گل: سجاد شهباززاده در دقیقه ۴۴ استقلال(فیلم)؛ محمد نوری در دقیقه ۷۴ (فیلم) و امید عالیشاه در دقیقه ۸۱ برای پرسپولیس (فیلم)

اخطار: محسن بنگر ۵۷، محمد نوری ۷۴، امید عالیشاه ۷۸، نیلسون ۹۰، طارمی ۹۶ از پرسپولیس؛ آندو تیموریان ۶۴، میلاد فخرالدینی ۷۸ از استقلال

اخراج: امید عالیشاه ۸۱ از پرسپولیس

فیلم خلاصه بازی را از اینجا و تصاویری از مسابقه را در این لینک‌ها( 1، 2، 3، 4، 5 ) می‌توانید ببینید.