به جهنم که موافقت نمی‌کنند!

نویسنده
جلال یعقوبی

» جنگ لفظی نظامیان بالا گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، در همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی بسیج گفت: “تسلیم شدن امریکایی‌ها در برابر اقتدار ایران، در رفتارشان در منطقه و مذاکرات معلوم است و ملاحظات دشمن در مقابله با ایران کاملا حس می‌شود. البته زیاده‌روی‌هایشان در برخی موارد، بخاطر خوی درنده‌شان است.” او اضافه کرد: “امروز کل منطقه سرزمین‌های اشغالی تحت پوشش موشکهای مقاومت است و این یعنی سقوط رژیم صهیونیستی که البته به اینجا ختم نمی‌شود و فتح نهایی حتما به وقوع خواهد پیوست. جنگ ما فتح فلسطین را بدنبال خواهد داشت.”

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز در همین همایش گفت: “ ما از ابتدای انقلاب تحریم بوده‌ایم و همیشه هم مسئولان ما با اعتماد به نفس اعلام می‌کردند که تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم و این تحریم‌ها هیچ اثری نداشته و نخواهد داشت و البته این اتفاق هم رخ داده است. آنها که کدخدا شناخته می‌شوند عددی نیستند و نمی‌توانند بازار گسترده‌ای مثل بازار ارزاق را کنترل کنند، اما در عرصه‌ای مثل عرصه دفاعی تولیدکنندگان قطعات و مواد اولیه بسیار محدودند. با این حال بیشترین و خیره‌کننده‌ترین پیشرفت را با هزینه‌هایی کمتر از هزینه‌هایی که در صنعت خودرو وجود داشته است صنعت دفاعی ما به چشم خود دیده است و هیچ سلاحی نیست که شما آن را به نیروی مسلح سفارش دادید و نیروی مسلح برای ساختن آن به شما نه بگوید و من به عنوان کسی که ۱۰ سال مسئول این کار بوده‌ام این موضوع را می‌گویم.” او اضافه کرد: “ امروز بخش اعظم جریان نفت و گاز زیر پاهای سربازان امام خامنه‌ای است و اینطور نیست که هی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم که آنها موافقت می‌کنند یا نه،‌ به جهنم که موافقت نمی‌کنند و به جهنم که تحریم می‌کنند.”

چند روز پیش هم محمدرضا نقدی در گفتگو با سایت قدس‌آنلاین درباره توانایی‌های موشکی ایران گفته بود: “ در بخش دفاعی و موشکی که ۱۰۰ برابر پیچیده تر از خودرو است، اکنون خودکفا شده‌ایم. ما چهار سال پیش از اینکه خودرو دفاعی بومی بسازیم، موشک فاتح را کاملاً بومی سازی کردیم.” او تاکید داشت که تحریم‌ها موجب افزایش توانایی نظامی جمهوری اسلامی شده است.

با ناکامی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و تداوم تحریم‌ها به نظر می‌رسد مسئولان بار دیگر در حال خط و نشان‌ کشیدن های نظامی هستند. چند روز پیش هم علی‌اکبر ولایتی با اشاره به توانایی‌های موشکی ایران گفته بود: “ما راهی را که دیگر کشورها در ۳۰۰ سال پیمودند در ۳۰ سال طی کرده‌ایم.” ولایتی اضافه کرده بود: “ایران برای دفاع از خود به موشک‌هایی که اثر بازدارندگی در برابر کشورهایی که چشم طمع به داشته‌ها و منابع ملی ایران، اعم از سرمایه‌های مادی و داشته‌های فرهنگی، دوخته‌اند نیاز دارد. اما هیچ‌گاه امنیت دیگر کشورها را تهدید نمی‌کند.”

او در عین حال افزوده بود: “موضوع مهمی که در این‌جا باید بر آن تأکید کرد آن که مردم مسلمان ایران بر خود فرض می‌دانند کمک‌های مادی و معنوی خود را که کمک‌های موشکی را نیز شامل می‌شود تا پیروزی نهایی مردم ستمدیدۀ فلسطین ادامه دهند.”

چند روز بعد خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفتگویی با شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر کرد که وی در آن گفته بود: “توان موشکی در حزب‌الله لبنان تا حد زیادی توسعه پیدا کرده و ایران نقش اساسی و محوری در افزایش این توان از لحاظ کمیت و کیفیت و آموزش و تربیت عناصر و انجام مانورها داشته است. ایران همچنین آموزش‌های متعددی را برای ایجاد برخی از ساختارهای موشک‌ها به حزب‌الله داده است. وقتی از توان موشکی صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که تنها تعدادی از موشک‌های ایران به مقاومت انتقال داده شود، بلکه تمامی مایحتاج مربوط به موشک‌ها از حضور آن‌ها در لبنان گرفته تا عملیات انتقال و آماده‌سازی و آموزش آن‌ها و یادگیری نحوه پرتاب و تحقق اهداف منظور و متخصص شدن افراد مختلف در زمینه استفاده از آن‌ها از لوازم این توانمندی است.” او اضافه کرده بود: “حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود.” خبرگزاری تسنیم در توضیح این گفتگو نوشته بود: “از موشک «فاتح» به‌عنوان دقیق‌ترین موشک ایرانی یاد می‌شود. این موشک به موشک نقطه‌زن مشهور است و به‌احتمال فراوان منظور شیخ نعیم قاسم از موشک نقطه‌زن ایرانی، همین موشک‌های فاتح است.”

انتشار این اخبار علت بخشی از فشارهای پنهان در مذاکرات ایران و غرب را آشکارتر می کند. گفته می‌شود یکی از خواسته‌های مهم طرف غربی در این مذاکرات کنترل توان موشکی جمهوری اسلامی بوده است. فروردین ماه گذشته علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی طی گفتگویی فاش کرد: “موضوع هسته‌ای فقط هسته‌ای است و مباحث حقوق بشر و موشک‌های بالستیک هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارد و غرب این موضوع را به خوبی می‌داند و پذیرفته است؛ زیرا زمانی که مباحث موشک های بالستیک را مطرح کرد جواب محکمی از جمهوری اسلامی گرفت و ما گفتیم که فقط در موضوع هسته‌ای بر سر میز مذاکره بحث می‌کنیم.”

چندی بعد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز با اشاره به آنچه “اظهارات غیرعاقلانه و غیرهوشمندانه طرف غربی در مذاکره با ایران، بخصوص تاکید بر محدود شدن توان موشکی کشور” می‌نامید، اظهارکرد: “آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است.”

تلاش برای گسترش توان نظامی در کنار مسلح کردن گروه‌هایی همچون حزب‌الله و حماس موجب حساسیت طرف غربی بر روی این برنامه‌ها شده است.

چندی پیش سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته بود: “اگر حضرت آقا می‌گوید به مذاکرات خوش‌بین نیستم دلیلش این است که آقا می‌داند استکبار هیچ‌گاه با جمهوری اسلامی صلح نمی‌کند و خوی استکباری‌اش را کنار نمی‌گذارد تا با جمهوری اسلامی سر میز مذاکره بنشیند و صلح کند؛ چراکه آمریکا از جمهوری اسلامی ضربه کاری خورده است.” او تاکید داشت: “جنگ ایران و آمریکا تمام شدنی نیست.”

پیش از او هم دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگو با خبرگزاری فارس ادعا کرده بود که “ظرف ۵۰ ثانیه شناور آمریکایی را غرق می‌کنیم”. او گفته بود: “تأمین توان هوایی آمریکا در صحنه نبرد، برعهده هواپیماهای موجود روی ناوهایشان است لذا طبیعی است که ما می‌‌‌خواهیم این ناوها را غرق کنیم.”

گفته می‌شود ادعای نظامیان جمهوری اسلامی درباره توانایی‌های خارق‌العاده این نیروها، یکی از پرده‌های جنگ روانی میان ایران و غرب است. این ادعاها البته تنها از سوی نظامیان مطرح نشده است. در روزهای آغازین سال ۱۳۹۱، و زمانی که اخبار مربوط به تهدید نظامی ایران افزایش یافته بود، آیت‌الله خامنه‌ای طی سخنانی گفت: “ممکن است آمریکا خطرهائی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی ـ برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.”

این سخنان مدتها مورد توجه هواداران سیدعلی خامنه‌ای بود و آنها این معما را مطرح کرده بودند که اگر بصورت اتمی به ایران حمله شود، پاسخ اتمی تنها پاسخی است که می‌تواند هم سطح قلمداد شود و بنابراین آیا منظور رهبر جمهوری اسلامی پاسخ اتمی بوده است؟

در آن زمان یکی از هواداران آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود: “با توجه به اینکه خودمان به هیچوجه نمی‌خواهیم بمب اتمی بسازیم، به ناچار باید از راه‌های دیگری این حمله را انجام دهیم. برای این کار حداقل دو راه به ذهن بنده حقیر رسیده است. یکی اینکه با استفاده از بمب‌های یک کشور دیگر، این حمله اتمی را انجام دهیم. دیگر اینکه با استفاده از فناوری‌های الکتریکی و مغناطیسی و امثالهم موشک حامل بمب را به سمت خود ایالات متحده هدایت کرده و آن را بر سر آمریکایی‌ها فرود آوریم.”!