اغاز اعتراض ها با شعار شبانه

نویسنده
رژین یونسی

» در واکنش به دستگیری سران جنبش سبز

هواداران جنبش سبز درحالی  برای شرکت در تظاهرات سه شنبه - دهم اسفند ـ در نقاط مختلف کشور آماده می شوند که شمار زیادی از مردم تهران از شب گذشته اعتراضات خود را با سر دادن الله و اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور بر پشت بام ها شروع کرده اند.

به گزارش رسانه های نزدیک به معترضان به دولت، شب گذشته  فریادهای الله و اکبر، نقاط وسیعی از نقاط و محلات شرق، مرکز، غرب و شمال تهران را فرا گرفت. سردادن شعار های شبانه  یکی از راههای حامیان جنبش سبز برای بیان اعتراض هایشان در طول یک سال گذشته بوده است.

 

فریاد “الله و اکبر”

کلمه، وب سایت نزدیک به میر حسین موسوی از “طنین انداز” شدن فریاد “الله اکبر”، “یا حسین میرحسین” و “یا مهدی شیخ مهدی” در بسیاری از محله‌های تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش شعارهای شب گذشته در سطحی گسترده بوده و  برخی شاهدان عینی، فضای تهران را با شعارهای شبانه در خرداد ۸۸ مقایسه کرده‌اند.

بر اساس اخبار منتشر شده و گزارش شاهدان عینی ساکنان تهران در محله‌های شهرک غرب، سعادت آباد، پونک، ونک، باغ فردوس، سید خندان، خیابان آفریقا، خیابان ستارخان، خیابان سهروردی، یوسف آباد، نیاوران، زعفرانیه، قلهک، میدان ولیعصر، خیابان کارگر، محمودیه، توانیر، صادقیه، گیشا، تجریش، شهرک آپادانا، خیابان طالقانی، میدان فاطمی و بسیاری محله‌های دیگر شب‌هنگام به پشت بام‌ها رفته و شعار داده‌اند.

وب سایت کلمه، گزارش داده است که معترضان شب گذشته همزمان با سردادن ندای “الله اکبر” شعارهایی نظیر “مرگ بر دیکتاتور”، “یا حسین، میرحسین”، “یا مهدی، شیخ مهدی”، “موسوی، کروبی، آزاد باید گردند”، “مصلحی بیچاره، خرید که ترس نداره”، “موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد” سرداده اند.

علاوه بر تهران، مردم در اصفهان، کرج و شیراز نیز شعارهای اعتراضی سر داده اند.صدای معترضان ایرانی یک شب قبل از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید بلند شد.

این شورا با انتشار چهارمین بیانیه خود از هواداران جنبش سبز دعوت کرده است در اعتراض به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی که اینک به “زندان حشمتیه” منتقل شده اند امروزاز میدان امام حسین تا میدان آزادی در تهران و میدان‌های اصلی شهرستان‌ها حضور یابند.

این شورا که پس از 25 بهمن مسئولیت هماهنگی اعتراضات جنبش سبز را به عهده گرفته و تا کنون چهار بیانیه صادر کرده است همچنین از هواداران جنبش سبز ایران خواسته است در شهرستان‌ها نیز تجمعاتی مشابه در خیابان‌‌ها و میدان‌های اصلی ترتیب دهند.

مجتبی واحدی مشاور کروبی طی روزهای گذشته  در مصاحبه با رسانه ها تاکید کرده بود که: “راهپیمایی 10 اسفند، در هر شرایطی برگزار خواهد شد.”

 

از تهران تا آذربایجان

 تشکل های سیاسی و مدنی و فعالان شبکه های اجتماعی هم طی روزهای گذشته با صدور بیانییه هایی حمایت خود را از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای راهپیمایی امروز اعلام کرده اند.

به گزارش کلمه گروهی از “سایت های سبز” در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از بی خبری از رهبران جنبش سبز، “مردم همیشه در صحنه” را به برگزاری آیین “فریاد الله اکبر” در تاریخ نهم و دهم اسفند دعوت نموده و نوشته اند: “خداوند بزرگ را فریاد می زنیم که جز او فریاد رسی نیست. بار دیگر با فریادهای «الله اکبر» بر فراز بام ها، روح اتحاد و با هم بودن مان را در دل شهر زنده می کنیم.”

همزمان به گزارش سحام نیوز، سایت نزدیک به مهدی کروبی جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی این دانشگاه در چهارمین بیانیه این تشکیلات، ضمن محکوم نمودن حصر سران جنبش سبز و دستگیری های گسترده دانشجویان این دانشگاه اعلام نمودند که در اعتراضات سه شنبه آخر سال که از سوی مشاوران سران جنبش سبز اعلام گردیده است شرکت می نمایند.

“دانشجویان سبز دانشگاه‌های تبریز” هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی حمایت خود را از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید در خصوص راهپیمایی ده اسفند اعلام کردند.

در ادامه اعلام حمایت  ها از فراخوان راهپیمایی امروز، شورای هماهنگی سبز کرمانشاه هم  با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری تجمع و راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز در کرمانشاه خبر داده‌‌اند.

از طرفی دیگر “شورای هماهنگی مبارزات مدنی و حقوق شهروندی آذربایجان”، در بیانیه ای ضمن در خواست “پایان دادن به حصر غیرقانونی میرحسین موسوی و مهدی کروبی” حمایت خود را از راهپیمایی امروز 10 اسفند اعلام کرد.

جمعی از کاربران شبکه های اجتماعی هم از تماشاچیان  بازی فوتبال امروز استقلال و الاسد قطر در ساعت ۱۷  که در استادیوم آزادی برگزار می شود خواسته اند به جمع معترضان بپیوندند.

 

 25 بهمن تا 10 اسفند

پیش از این شماری از مردم تهران در پاسخ به در خواست شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید، به منظور گرامی داشت یاد کشته شدگان تظاهرات 25 بهمن در روز اول اسفند از ساعت 3 بعد از ظهر به تظاهرات های پراکنده پرداختند.

در جریان تظاهرات هواداران جنبش سبز در روز دوشنبه 25 اسفند، دست کم دو تن کشته و صدها تن زخمی و بازداشت شدند. یکی از کشته شدگان محمد مختاری، جوان 22 ساله اهل تهران و دیگری صانع ژاله، دانشجوی کرد سنی مذهب دانشگاه هنر تهران بودند.

تنها 5 روز پس از این راهپیمایی و همزمان با تجمع شماری از معترضان در تهران ودیگر شهرهای ایران حامد نورمحمدی، دانشجوی ترم چهار رشته‌ی زیست شناسی دانشگاه شیراز در روز اول اسفندماه و همزمان با تجمع اعتراضی دانشجویان کشته شد.