رهبران مخالف در خانه امن!

نویسنده

» مقاله سی ان ان درباره واکنش ها به حصر موسوی و کروبی

رضا سیاح

منابع دولتی ایران به سی-ان-ان گفتند میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران مخالف ایران و همسران شان برای امنیت خودشان در یک “خانه امن” مستقر شده اند.

یک از منابع به سی ان ان گفت: “جنبش مخالفان به شدت به دنبال شهید می گردد، و در صورت صحت این مطلب، این کار برای امنیت جان خودشان انجام شده است.”

وی افزود جنبش مخالفان طرفدار اصلاح طلبان “همیشه به دنبال بهانه ای می گردد تا مسأله ای به پا کند، بنابراین ممکن است این کار انجام شده باشد تا کسی با آنها (رهبران مخالف) کاری نداشته باشد.”

اما کمپین بین المللی حقوق بشر برای ایران، نسبت به امنیت رهبران مخالف و همسران شان ابراز نگرانی کرد.

آرون رادز سخنگوی این کمپین در اطلاعیه ای اعلام کرد: “موسوی و کروبی و همسران شان ناپدید شده اند، آنها را بدون امکان برقراری ارتباط در مکانی نامعلوم نگهداری می کنند، و این تخطی مسلم از قوانین ایران و قوانین بین المللی است.”

رادز افزود: “باتوجه به درخواست های مهارگسیخته برای اعدام آنها از سوی شمار بسیاری از سیاستمداران و روحانیون ایران، در خصوص امنیت و سلامت آنها جای نگرانی وجود دارد.”

شبکه تلویزیونی دولتی پرس تی وی فیلمی از نمایندگان مجلس ایران را به نمایش گذاشت که در اوائل ماه جاری شعار می دادند: “موسوی، کروبی… اعدام باید گردند.”

این سازمان حقوق بشر خاطر نشان کرد “خانه امن” یک مکان برای بازداشت مخفیانه افرادی با ارزش امنیتی بالا محسوب می شود و چنین مکانی زیر نظر و کنترل دستگاه قضایی و یا سایر نهادهای ناظر نیست. سپاه پاسداران و نهادهای اطلاعاتی ایران به استفاده از خانه های امن و بهره گیری از تمامی شیوه ها و تکنیک ها در گرفتن اعتراف از بازداشت شدگان، بدون آنکه تحت فشار یا نظارت سایر نهادهای قانونی باشند، شهرت دارند.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: “باتوجه به اینکه این خانه های به اصطلاح امن در گذشته برای بدرفتاری با مخالفان دولت مورد استفاده قرار گرفته اند، کمپین، گزارش های مربوط به انتقال موسوی و کروبی به چنین مکان هایی را عمیقاً نگران کننده می داند.”

مسؤولان ایران در ماه جاری و در بحبوحه فراخوان برای برگزاری اعتراضاتی نظیر آنچه تمامی آفریقای شمالی و خاورمیانه را دربرگرفته است، دست به بازداشت تعداد زیادی از مخالفان دولت زدند.

رهبران ایران انقلاب مصررا، که با سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور آن کشور همراه شد، تحسین کرده اند، اما هنگامیکه تهران به صحنه تظاهرات خیابانی مردم در 14 فوریه تبدیل شد، دولت به سرکوب شدید آنها دست زد. پس از فراخوان موسوی و کروبی و دعوت از طرفدارانشان برای اجتماع در میدان آزادی - یعنی محل تظاهرات انبوه جنبش سبز در فضای متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009 - دولت ایران پیش دستی کرد و فعالان را قبل از این تظاهرات دستگیر کرد.

علیرغم سرکوب امنیتی، ده ها هزار نفر از تظاهرکنندگان در تهران به راهپیمایی پرداختند. ده ها نفر از آنها در جریان همین اعتراضات دستگیر شدند و در ویدئوهای منتشر شده بر روی یوتیوب، سایر تظاهرکنندگان مورد تعقیب و هدف ضرب و جرح قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس نیوز، یک نفر در جریان این اعتراضات هدف گلوله قرار گرفت. در جریان شلیک گلوله، که دولت ایران آن را به “اغتشاشگران و آشوبگران” نسبت داده است، چند نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند و در شرایط وخیمی به سر می برند.

منبع وابسته به دولت ایران روز شنبه ادعا کرد مردم ایران از تظاهرات مخالفان به ستوه آمده اند.

وی گفت: “مردم از این تظاهرات دل خوشی ندارند و این آقایان (موسوی و کروبی) درخواست تظاهرات بیشتر می کنند. مردم اعتقاد دارند آرامش آنها مختل شده و خواهان توقف اعتراضات هستند.”

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ایران را به سرکوب شدید معترضان و مخالفان سیاسی در 10 روز گذشته، و از جمله قتل یکی از تظاهرکنندگان صلح طلب توسط نیروهای امنیتی، متهم کرد.

روزنامه نگاران بین المللی برای جمع آوری اخبار از ایران دچار محدودیت شده اند، در حالیکه دولت رسانه ها را سرکوب کرده و کنترل سختی بر سازمان های خبری تحت مدیریت خود اعمال می کند. در جریان تظاهرات اوائل ماه جاری، خبرنگاران خارجی از دریافت روادید منع شدند و روزنامه نگاران دارای مجوز که در ایران به سر می بردند،  برای تحت پوشش قرار دادن تظاهرات با محدودیت مواجه شدند. اینترنت نیز ظاهراً در تلاش برای ایجاد محدودیت بر سر راه انتقال اطلاعات به خارج از کشور، به شدت مختل شد.

منبع: سی ان ان- 27 فوریه