خانواده آمریکایی، خواستار آزادی

نویسنده
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از پرونده امیر حکمتی

دو نماینده کنگره آمریکا و خانواده عضو سابق ارتش این کشور که اکنون در ایران زندانی‌ است، روز دوشنبه در هزارمین روز بازداشت وی، خواستار آزادی او شدند.

دولت ایران، امیر حکمتی را در ماه اوت ۲۰۱۱ وقتی برای دیدار مادربزرگش به تهران آمده بود دستگیر کرد. حکمتی تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد و در آریزونای آمریکا متولد شده است.

خواهر و شوهرخواهر حکمتی و دن کیلدی، نماینده دموکرات می‌شیگان و جیم مک‌گاورن، از ماساچوست، روز دوشنبه نزدیک کاخ سفید شب‌زنده‌داری کردند و از ایران خواستند که او را آزاد کند.

سارا، خواهر حکمتی فاش کرد که پدرش مبتلا به سرطان مغز است. و گفت: “من فکر می‌کنم پدرم با مرگ مبارزه می‌کند تا بتواند پسرش را دوباره در آغوش بگیرد.”

کیلدی گفت، مذاکرات بین‌المللی با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور می‌تواند به آزادی حکمتی کمک کند چون “فرصت گفتگویی ایجاد شده که قبلا وجود نداشت.”

یک دادگاه ایرانی پس از این‌که حکمتی را در مورد جاسوسی مجرم شناخت، او را محکوم به اعدام کرد. خانواده او این اتهام را به کرات رد کرده‌اند. دادگاه عالی ایران در سال ۲۰۱۲ حکم اعدام او را لغو کرد اما او هنوز پشت میله‌های زندان به سر می‌برد.

ماه گذشته، وکیل ایرانی حکمتی به خانواده او اطلاع داد که دادگاه موکلش مخفیانه تشکیل شده و به اتهام خفیف‌تر “همکاری با دولت‌های متخاصم” محکوم شده است. او حالا با محکومیت حداکثر ده ساله روبروست.

منبع: واشنگتن پست - 19 مه 2014