تلویزیون سپاه در راستای وظایف ذاتی

نویسنده
حسین محمدی

» تکذیب و تاییدها ادامه دارد

خبر آغاز به کار تلویزیون سپاه پاسداران٬ به فاصله کوتاهی پس از انتشار٬‌ تکذیب شد تا تاسیس این شبکه تلویزیونی در هاله‌ای از تردید قرار گیرد؛ حتی اگر مسوول روابط عمومی سپاه‌، همکاری در تاسیس این تلویزیون را “در راستای وظایف ذاتی” این نهاد نظامی توصیف کرده باشد.

چند روز پیش رسانه‌ها خبر داده بودند که تلویزیونی با نام “عصر” توسط سپاه پاسداران و با همکاری “سازمان هنری رسانه‌ای اوج” و زیر نظر قرارگاه قُرب سپاه پاسداران٬ راه‌اندازی شده است.

آن‌گونه که همان زمان یک خبرگزاری نزدیک به سپاه نوشته بود: “قرارگاه قرب با هدف فعالیت‌های فرهنگی در سپاه پاسداران تاسیس شده است، یعنی به همان ترتیب که قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد، قرارگاه قُرب هم در بخش‌های فرهنگی فعال خواهد بود”.

با این وجود رمضان شریف٬ مسوول روابط عمومی سپاه‌پاسداران٬ این خبر را تکذیب کرد و گفت که این تلویزیون خصوصی نیست٬ بلکه “از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در کنار ظرفیت‌سازی‌های دیگر رسانه ملی برای پاسخ به نیازهای مخاطبین پیش‌بینی شده است”.

به گفته شریف٬ همکاری در تاسیس این تلویزیون “در راستای وظایف ذاتی” سپاه پاسداران است که “از بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت موردی حمایت به عمل آورده است”. وی از “سازمان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای اوج” به عنوان یکی از این سازمان‌ها نام برده است.

موسسه اوج٬ موسسه‌ای است که با طراحی بنرهایی درباره مذاکره میان ایران و آمریکا و همچنین تشویق به فرزندآوری مشهور شد.

این تلویزیون در حالی فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری‌اسلامی٬ صدا و سیما از جمله نهادهایی است که مالکیت آن عمومی و در اختیار دولت است. با وجود تجدیدنظر در اصل ۴۴ قانون اساسی٬ مسوولان جمهوری‌اسلامی همواره با تاسیس یک شبکه تلویزیونی غیردولتی مخالفت کرده‌اند.

از جمله نمونه‌های مشهور این مخالفت٬ می‌توان به تلویزیون صبا٬ متعلق به مهدی کروبی٬ اشاره کرد. کروبی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ قصد ایجاد یک شبکه تلویزیونی را داشت. تاسیس این تلویزیون چند روز پیش از آغاز کار٬ به دستور شورای عالی امنیت ملی متوقف شد.

سال گذشته نیز جبهه پایداری - از گروه‌های اصول‌گرای نزدیک به احمدی‌نژاد - اقدام به تاسیس تلویزیونی اینترنتی کرده بود. این تلویزیون چند روز پس از شروع به کار فیلتر و سپس تعطیل شده بود.

پیش از این وب‌سایت آینده آنلاین درباره تلویزیون سپاه پاسداران نوشته بود: “برخی مسوولان فرهنگی این نهاد که منتقد برنامه های صداوسیما هستند و آنها را به حد کافی انقلابی نمی دانستند، از مدتها قبل رایزنی های گسترده ای را برای راه اندازی شبکه ای جدید آغاز کرده بودند. بعد از آن که صداوسیما مقابل این ایده مقاومت می کند، این گروه پیشنهاد می کنند شبکه مذکور به اسم سازمان صداوسیما راه اندازی شود، اما تولید محتوا و مدیریت آن بر عهده خودشان باشد… از آنجا که صداوسیما تمایل ندارد این شبکه به نام غیر خودش مطرح شده و دیگر نهادها هم به فکر تاسیس شبکه برای خود بیفتند، مقرر شده دست کم در ظاهر و ساختار، شبکه جدید زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت کند و به این ترتیب، صداوسیما نیز که متهم شده برنامه انقلابی نمی سازد، به این طیف امکان می دهد تا خودشان برنامه انقلابی بسازند.”

آینده آن‌لاین آن زمان نوشته بود که با توجه بحران مالی کم سابقه صدا و سیما، احتمالا بودجه این شبکه جدید نیز از محل بودجه همان نهاد تامین خواهد شد.