تلفات جاده ای؛ هر ساعت سه کشته

نویسنده
فیروزه متین

» مرگ ۱۸ نفر در جاده هراز

با وجود تاکید آیت الله خامنه ای بر ضرورت کاهش تلفات تصادفات جاده ای، این آمار هم اکنون در ایران به سه کشته در ساعت رسیده است. همزمان با انتشار این آمار، روز گذشته سقوط یک دستگاه اتوبوس به درون دره منجر به مرگ ۱۸ تن از شهروندان شد تا آمار تلفات جاده ای در ایران بازهم افزایش یابد.در حادثه روز گذشته، پلیس راهنمایی و رانندگی “راننده” را مقصر دانسته حال آنکه نیروهای هلال احمر معتقدند ترکیدگی لاستیک اتوبوس منجر به سقوط آن شده است.

بنا به نوشته خبرگزاری تسنیم، سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس‌راه کشور به ایسنا گفته است: “طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که پس از وقع این تصادف عازم محل حادثه شده بودند، این سانحه به دلیل عدم توجه به جلو از سوی راننده اتوبوس رخ داده است. متاسفانه در جریان این حادثه ۱۸ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. این حادثه ساعت ۴:۱۵ صبح دیروز و در محور هراز به وقوع پیوست و یک دستگاه اتوبوس که از گرگان عازم تهران بود به دره ۴۰ متری سقوط کرد”.

از سوی دیگر اما، سازمان امداد و نجات هلال احمر در اطلاعیه ای اعلام کرده است: “اتوبوس مسافربری که از گرگان به سمت تهران در حرکت بود، بعد از گزنک نرسیده به پلور به داخل دره (حدود ۴۰ متر) سقوط کرد.براساس اعلام پلیس ۱۸ نفر از سرنشینان این دستگاه اتوبوس ولوو فوت کرده اند. این حادثه در ساعت ۵:۳۰ صبح به اورژانس تهران اعلام شد که بلافاصله یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳ دستگاه آمبولانس جهت کمک به آسیب دیدگان اعزام شد و تا مخابره شدن این خبر حدود ۱۵ نفر از مسافران به بالای دره منتقل شدند و تکنسین های فوریت‌های پزشکی اورژانس مشغول مداوای آنها هستند. همچنین در این راستا هلال احمر و امداد کوهستان در تلاش هستند تا بقیه مصدومان را به بالای دره منتقل کنند، پیش بینی می‌شود بیشتر از ۱۰ نفر از مسافران، جان خود را از دست داده باشند. به گفته پلیس حاضر در صحنه این اتوبوس حامل حدود ۳۰ مسافر بوده است”.

در این راستا حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر هم به تلویزیون دولتی ایران گفته است: “ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه صبح روز سه شنبه سقوط یک دستگاه اتوبوس در منطقه پلور به داخل دره ۳۰ متری به سازمان امداد و نجات هلال احمر اطلاع داده شد که بلافاصله تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شده و در بررسی‌ها مشخص شد، اتوبوس از مسیر اصلی خود منحرف و پس از برخورد با گاردریل کنار جاده به داخل دره سقوط کرده است. امدادگران خود را به داخل دره رساندند و اقدام به خارج کردن مسافران از داخل اتوبوس و انتقال آنها به سطح جاده کردند. در این حادثه براساس اعلام پلیس ۱۵ مسافر اتوبوس جان خود را از دست داده اند و ۱۹ نفر دیگر دچار مصدومیت شدند. مصدومان بلافاصله از سوی امدادگران اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. علت وقوع سانحه ترکیدگی لاستیک بوده است”.

گفتنی آنکه در ساعات اولیه وقوع حادثه، پلیس هم معتقد بود که این سانحه بر اثر ترکیدگی لاستیک رخ داده است.

به نوشته فرارو، جعفر محمد‌نژاد رئیس پلیس راهور مازندران صبح روز گذشته گفته بود: “ترکیدگی لاستیک عامل سقوط اتوبوس گرگان به تهران در محور هراز به دره زیارباغ بود. اتوبوس ولوو بی هفت که از گرگان به سمت تهران در حال عبور بود که در کیلومتر ۸۵ آمل به تهران دچار حادثه شد”.

چنین حوادثی هر از چندگاهی در ایران به وقوع می پیوندد اما رسانه ای نمی شود.

چندی پیش نیز سقوط یک دستگاه اتوبوس ولوی دیگر منجر به مرگ چندین دانش آموز شده بود.این تصادفات در ایام تعطیلات عید و با برگزاری تورهای موسوم به “راهیان نو” که بسیج متولی برگزاری آنهاست، بیشتر است.

در همین باره، آنطور که خبرگزاری های داخلی گزارش داده اند، پروفسور گرجی رئیس کنگره ایمنی جاده‌ها در نشست خبری سومین کنگره ایمنی جاده‌ها که دو روز قبل در تهران برگزار شده گفته است: “من همیشه برای درک بهتر تعداد کشته‌ها، مثالی برای دانشجویان می‌زنم و به آنها می‌گویم که اگر تعداد کشته‌های ۲۰ سال اخیر قدشان حدود ۱.۵ متر باشد، می‌توانیم با این کشته‌ها، فاصله تهران تا مشهد را پر کنیم. حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از کشته‌های تصادفات و یا مجروحان سوانح جاده‌ای را کودکان تشکیل می‌دهند.”

او افزوده است: “در دیگر کشورها این مسئله (مدیریت تصادفات راه‌ها) بر عهده وزیر و یا معاونین وزیر است، اما در کشور ما، پلیس مظلوم واقع شده است چرا که در کنار پلیس نیز سازمان‌های زیادی در امر کاهش تصادفات و امدادرسانی حضور دارند، اما کسی از این سازمان‌ها سؤال نمی‌پرسد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خودروسازانش در قرن ۲۱ و در سال ۲۰۱۴ خودرویی تولید می‌کنند که ایربگ ندارد. این مسئله تنها نشان‌دهنده مدیریت پراکنده در امر ساماندهی تصادفات جاده‌ای است و بارها پیشنهاد شده است که مسؤلیت سازمان‌های دخیل در این امر را در حد معاون وزیر و وزیر بالا ببرد؛ اما این گونه نشده است.

او اضافه کرده: “در تصادفات جاده‌ای ایران در هر ساعت سه نفر جان خود را از دست می‌دهند.مرگ این افراد تنها گوشه‌ای از میزان خسارت است و اگر مجروحیت هزاران نفر را در کنار آن بگذاریم، متوجه عمق فاجعه می‌شویم؛ به گونه‌ای که شرکت‌های بیمه‌گر اعلام کرده‌اند که سالانه به ۸۰۰ هزار نفر خدمات بیمه‌ای در امر تصادفات ارائه می‌کنند و اگر بتوانیم ۱۰ درصد از این مجروحان را کاهش دهیم، دیگر کسی بر سر بودجه سلامت دعوا نمی‌کند.”

گفتنی ست در ابتدای سالجاری، آیت الله خامنه ای در دیدار با فرمانده پلیس راه تاکید کرده بود که “باید” تلفات جاده ای کاهش یابد؛ دستوری که جاده های نامناسب، فقدان ایمنی و خودرو ها از آن سرپیچی کردند.