تنها گناه مادر، پی گیری وضعیت فرزند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، در مصاحبه با روز:

خانواده پروین مخترع در مصاحبه با “روز” ضمن تایید خبر محکومیت 23 ماهه او اعلام کردند که خانم مخترع تنها به دلیل پی گیری وضعیت فرزندش و مصاحبه هایی که درباره پرونده پسرش انجام داده بازداشت و محکوم به زندان شده است.

خواهر زاده خانم مخترع به “روز” گفت که خاله اش هیچ فعالیت سیاسی نداشت و تنها گناهش پی گیری وضعیت فرزندش بوده که حق هر مادری است.

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی است؛ فعال حقوق بشر، دبیر کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل که 23 آذر 88 بازداشت و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. مادر او که ساکن کرمان است برای پی گیری پرونده فرزندش راهی تهران شد و در این باره با رسانه های مختلف هم مصاحبه کرد مصاحبه هایی که اکنون به عنوان جرم برای او محکومیتی 23 ماهه را همراه داشته است.

خانم مخترع مرداد ماه امسال و یک روز پس از بازداشت مجدد کوهیار گودرزی، بازداشت و به زندان مرکزی کرمان منتقل شد.

آقای بشیرزاده، خواهرزاده خانم مخترع به “روز” میگوید: به خاله ام اتهام توهین به رهبری و توهین به شهدا و مصاحبه با رسانه های بیگانه زدند و الان دادگاه بدوی او را به 23 ماه حبس محکوم کرده. ما هنوز از جزئیات حکم اطلاعی نداریم و به خود او نیز حکم هنوز ابلاغ نشده با این حال در جریان حکم قرار گرفته و به شدت بهت زده و شوکه شده اصلا انتظار نداشت که بعد ازاین همه ماه زندان، چنین حکمی به او بدهند آن هم تنها به این دلیل که به عنوان یک مادر، وضعیت پسرش را پی گیری کرده و درباره پرونده پسرش مصاحبه کرده است.

او می افزاید: خاله ام تاکنون وکیل نداشت و درصدد هستیم همین یکی دو روزه برای او وکیل بگیریم و با کمک وکیل به حکم صادر شده اعتراض کنیم. امیدوار هستیم که دادگاه تجدید نظر این حکم را بشکند و رای بر برائت بدهد.

سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز گزارش داده که در هفته‌های گذشته، قاضی پرونده با ارسال پیامی برای پروین مخترع، از وی خواسته بود تا با نوشتن ندامت‌نامه، از اعمال خود ابراز پشیمانی کند تا حکم سبک‌تری دریافت کند. با این وجود، پروین مخترع گفته بود که هرگز حاضر به نوشتن ندامت‌نامه نیست و از حق قانونی خود برای دفاع از فرزندش نخواهد گذشت.

آقای بشیرزاده به “روز” می گوید که کوهیار گودرزی هنوز از حکم مادرش اطلاعی ندارد “کوهیار گاهی وقت ها تلفن میکند ملاقات تا به حال نداشته و اکنون از حکم مادرش هم بی خبر است از طرفی خود او هم در بلاتکلیفی است از مرداد ماه در بازداشت است  و هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده”.

او می گوید که کوهیار با اینکه بازجویی هایش به پایان رسیده همچنان در بند 209 زندان اوین به سر می برد و وضعیت پرونده اش هم نامعلوم است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر پیش از این گزارش داده بود که پرونده کوهیار گودرزی در شعبه 2 بازپرسی دادسرای اوین است و بازپرس پرونده به او اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر” و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با مجله اشپیگل” را تفهیم کرده است.

کوهیار گودرزی 9 مرداد ماه امسال به اتفاق بهنام گنجی و یکی دیگر از دوستانش در منزل بهنام گنجی بازداشت شد. بهنام و دوست دیگرشان 8 روز بعد آزاد شدند و کوهیار همچنان در زندان ماند.

بهنام گنجی اما سه هفته بعد از آزادی از زندان به زندگی خود خاتمه داد و مهرماه نیز نهال سحابی، دوست بهنام  دست به خودکشی زد.

بهنام گنجی پس از آزادی به دوستانش گفته بود که در دادسرای اوین به او اتهام ارتباط با مجاهدین خلق از طریق کوهیارگودرزی را تفهیم کرده اند. هنوز مشخص نیست در زندان چه اتفاقاتی افتاده و چه در بازجویی ها در بند 240 زندان اوین گذشته که بهنام گنجی بعد از آزادی از زندان دچار مشکل روحی شدید شده و دست به خودکشی زد اما مادر او به “روز” گفت که بهنام قبل از بازداشت، جوانی شاداب و سرزنده بود و پس از زندان دچار مشکلات روحی شدیدی شده بود.