بستن موقت تنگه هرمز به تصمیم بزرگان نظام

نویسنده
نازنین کامدار

» مانور دریائی این بار توسط ارتش

سرانجام روز گذشته نیروی دریایی ارتش حکومت ایران اقدام به مانوری در آبهای خلیج فارس کرد که پیش از این از سو محافل اصولگرا به مانور بستن تنگه هرمز تعبیر شده بود.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، در اطلاعیه رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت آغاز این مانور نیز به نام “تنگه هرمز” اشاره مستقیم و اعلام شده که بخش وسیعی از اقدامات در این منطقه انجام خواهد شد.

در اطلاعیه آغاز “رزمایش ولایت 90” آمده است: “رزمایش بزرگ “ولایت 90” نیروی دریایی ارتش صبح روز شنبه به فرمان امیر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش آغاز شد.رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش با نام “ولایت 90” در منطقه‌ای به وسعت دریای عمان تا اقیانوس هند به مدت 10 روز برگزار می‌شود. این رزمایش از نظر جغرافیا در منطقه‌ای به وسعت حدود 2 هزار کیلومتر از شرق تنگه هرمز تا خلیج عدن برگزار می‌شود. در این رزمایش جدیدترین تجهیزات، دستاوردها و تاکتیک‌های نیروی دریایی به نمایش گذاشته می‌شود”.

اما پیش از انتشار این اطلاعیه، حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز یک کنفرانس خبری برگزار کرد و طی آن درباره حق ایران در بستن تنگه هرمز و لزوم اخذ مجوز برای این اقدام از سوی آیت الله خامنه ای تاکید کرده بود.

به نوشته فارس، سیاری در سخنان خود که در رسانه های منطقه بازتاب گسترده ای داشت، گفته است: “در حقیقت دریای عمان منطقه پشتیبان تنگه هرمز و خلیج فارس است و وقتی ما چنین اقتداری در دریای عمان داریم قطعا تنگه هرمز در کنترل کامل ما است اما اینکه این برنامه در دستور کار قرار گیرد، منوط به تصمیم بزرگان کشور است”.

او درباره ویژگی های این مانور هم چنین می گوید: “ما هر ساله بر مناطق رزمایش خود اضافه می‌کنیم و امسال برای اولین بار از شرق تنگه هرمز و دریای عمان تا مدار 10 درجه شمالی و خلیج عدن که حدود 2 هزار کیلومتر است را تحت پوشش عملیاتی و اطلاعاتی خود قرار می‌دهیم که این برای اولین بار است که در چنین منطقه وسیعی رزمایش ما برگزار می‌شود. جدیدترین سامانه‌های موشکی و اژدر و نیز تاکتیک‌های جدید نبرد زیر سطحی توسط زیردریایی‌های ارتش که روز به روز در حال اضافه شدن هستند نیز در این رزمایش به کار گرفته می‌شود تا نشان دهیم جمهوری اسلامی توان برقراری ارتباط در منطقه را دارد”.

سیاری بلند پایه ترین مقام نظامی ایران است که از زمان رسانه ای شدن قصد ایران برای بستن تنگه هرمز، بر آن صحه گذاشته اما آن را منوط به تصمیم “بزرگان کشور” کرده است.

هفته گذشته روزنامه کیهان و پرویز سروری، رئیس کمیته دفاعی مجلس از “حق مسلم ایران در بستن تنگه هرمز” در صورت تحریم نفت ایران سخن گفتند که مواضع آنان بلافاصله از سوی وزارت امور خارجه تعدیل شد. حسین شریعتمداری مستند به قراردادهای بین المللی پیشنهاد کرده بود دولت اول به کشورهای تحریم کننده خرید نفت ایران اطلاع دهد که مانع از عبور کشتی های نفتکش به مقصد آن کشورها خواهد شد.

مانور “ولایت 90” یا همان بستن تنگه هرمز، دیروز در حالی آغاز شده که همزمان برخی از چهره های راستگرای حکومت، مواضع هفته گذشته کیهان و دیگرانی که با بستن تنگه هرمز موافقت دارند را تکرار کرده اند.

دراینباره، محمد تقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون در مجلس، مشابه مواضع سرمقاله شریعتمداری در کیهان را تکرار کرده و گفته است: “بستن تنگه هرمز در برنامه جمهوری اسلامی ایران نیست اما اگر بنا باشد تهدیدات علیه ایران حقوق ملی و مردم ما را ضایع کند و دیگران از این تنگه برای صدور نفت و بهره‌برداری از آن استفاده کنند، در آن شرایط ایران حق دارد ‘تنگه هرمز’ را ببندد”.

وی افزوده است: “فعلاً جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای بستن این تنگه ندارد اما این مسئله بستگی به شرایط منطقه دارد.اگر بنا باشد تحریم نفتی ایران منجر به عدم صدور نفت ایران شود، جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین و مقررات بین‌المللی حق دارد مقابله به مثل کرده و کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز چنین حقی را برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستند و این حق مشروع ایران است”.

رهبر گفته است: “مسئولان کشورمان باید صریح‌تر و شفاف‌تر از این با دشمنان ملت صحبت کنند و اگر بنا باشد منافع جمهوری اسلامی ایران به مخاطره بیفتد، ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم و از هر فرصت و ظرفیتی برای دفاع از کشورمان استفاده می‌کنیم”.

عیسی جعفری، نماینده کبودر آهنگ هم به فارس گفته است: “آمریکا باید بداند این ملت به رهبری مقام معظم رهبری نه تنها هرگز کوچکترین کوتاهی در دفاع از تمامیت ارضی کشور نخواهد داشت بلکه قدرتمندتر و شجاعانه‌تر از دفاع مقدس عمل می‌کند. آمریکا باید بداند گلوگاه انرژی دنیا یعنی تنگه هرمز در دستان ماست و همانطور که خودشان گفته‌اند، حجم صادرات نفت از این تنگه تا سال 2020 به 35 میلیون بشکه در روز می‌رسد‌ لذا باید بداند ما بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله بند 4 ماده 14 کنوانسیون 1958 ژنو اجازه نمی‌دهیم در صورت تحریم نفتی ایران یک بشکه نفت به مقصد کشورهایی که با ما خصومت دارند، خارج شوند”.

در مقابل، سایت مردمک در تحلیلی با عنوان “ایران در تنگنای هرمز”، ضمن بررسی سابقه تاریخی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در سال های 66 و 67، از خودداری ایران از دست زدن به این اقدام  نوشته: “تا زمانی که اقتصاد ایران نفتی است و صادرات نفت خام این کشور از منطقه خلیج فارس جریان دارد، بسته شدن تنگه هرمز در حد یک تهدید لفظی در جنگ سرد ایران و آمریکا باقی خواهد ماند. از اینرو حتی اگر تنش‌ها میان آمریکا و ایران به سطحی بسیار فرا‌تر از وضعیت کنونی برسد، مسدود کردن تنگه هرمز در دستور کار ایران قرا نخواهد گرفت و جمهوری اسلامی از گزینه‌های دیگری برای پاسخ به فشارهای خارجی علیه خود استفاده خواهد کرد”.